Voda, anorganické rozpouštědlo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Měření chloridových iontů ve vzorku vody s použitím ion selektivní elektrody (ISE)
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Energetická hodnota potravin (EH)
Mechanické vlastnosti technických materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základy automatického řízení 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Rovnice ve slovních úlohách IV.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Voda Základ života.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Určení měrných skupenských tepel vody
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Sušení vlasů – vliv teplého vzduchu na vlasy
Pracovní porada Pracovní list.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_47_F6
VYPAŘOVÁNÍ. VYPAŘOVÁNÍ ? Umíš odpovědět Kde dochází k vypařování ? Na čem závisí rychlost vypařování ? Může být vypařování nebezpečné ?
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Pracovní porada Pracovní list.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
„Svět se skládá z atomů“
Cukry – přírodní sladidla
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Porovnání vlastností vodíku a kyslíku
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Hustota 8. ročník.
Autor: Stejskalová Hana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přípravky v tlakovém balení
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
výpočty „kádinkovou“ metodou
Třené, jádrové a smetanové výrobky
výpočty „kádinkovou“ metodou
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Transkript prezentace:

Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000570

Voda, anorganické rozpouštědlo

TÉMATA Jak se liší různé druhy vod z hlediska obsahu rozpuštěných látek? Kolik soli lze ve vodě rozpustit? Jaká je závislost rozpustnosti solí na teplotě?

Pomůcky Váhy, kádinky, sůl, různé druhy vody Zdroj tepla (vařič), chladnička/mraznička Indikátorové papírky pro určení tvrdosti vody

Tvrdost vody Žáci zajistí různé vzorky vody (z kohoutku, dešťová, destilovaná, říční, kojenecká, minerální apod.) Žáci předem odhadnou tvrdost vody pro daný vzorek, poté tvrdost ověří experimentem (indikátorové papírky)

Rozpustnost NaCl Žáci odhadnou, kolik gramů soli lze rozpustit v daném množství vody, ověří experimentem Žáci připraví přesycený roztok Nasycený roztok nad nerozpuštěnou solí slijí, změří objem, nechají odpařit, zváží získanou sůl

Závislost rozpustnosti solí na teplotě Stanovit teorii závislosti rozpustnosti na teplotě Rozpouštět NaCl a KNO3 Předchozí experiment (přípravu přesyceného roztoku) provést při různých teplotách (10 °C, pokojová teplota, 30 °C, 50 °C, 70 °C)

Mezipředmětové vztahy Chemie, fyzika, matematika – vztahy jsou zřejmé Biologie – rozvést diskusi na téma „pití destilované vody“, „rybička v destilované vodě“ Geografie a informatika – vyhledat informace o původu komerčně dostupných vod (např. Hanácká kyselka, Rajec, Evian, Fromin atd.), zpracovat infografiku apod.

Propojení s praxí Vliv tvrdosti vody na praní – pokus, teoretický výpočet Vliv tvrdosti na chuť (připravit sadu různě koncentrovaných roztoků NaCl) Zkušenosti žáků s tvrdostí vody v jejich okolí – opatření Růst krystalů při různě rychlé změně teploty

Další inspirace https://www.sophia.org/tutorials/project-based-learning-water-quality http://www.abcwua.org/education/educators_WSDcurriculum.html http://www.abcwua.org/education/educators_WSDcur2.html http://ieeexplore.ieee.org/document/6820187/?reload=true a mnoho dalších…

Literatura http://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/molekul/9_8 (27.2.2017) VOHLÍDAL, JIŘÍ; ŠTULÍK, KAREL; JULÁK, ALOIS. Chemické a analytické tabulky. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-855-5.

ZDROJE OBRÁZKŮ https://pixabay.com/cs/l%C3%A1hev-miner%C3%A1ln%C3%AD-voda-l%C3%A1hev-vody-2032980/ https://pixabay.com/cs/kapky-vody-voda-p%C5%99%C3%ADroda-kapalina-578897/ https://pixabay.com/cs/voda-sklo-odl%C3%A9v%C3%A1n%C3%AD-pitn%C3%A1-voda-295062/ https://pixabay.com/cs/pitn%C3%A1-voda-bordel-ledovec-litina-1429216/

Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000570 13