Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
Politologie jako věda Politika moc
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vznik státních útvarů V.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Česká republika Demokratický stát.
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Teorie státu - pokračování
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Demokracie Seminář politologie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
POLITOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Státověda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stát Definice, funkce, typy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZASEDACÍ POŘÁDEK Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_JAKO_OBCAN_HISTORIE_POLITOLOGIE_02 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 2. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk jako občan Téma Historie politologie Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 5. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s nejvýznamnějšími představiteli světové i české politologie. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

2. hodina Historie politologie Plán hodiny: Úvodní část Opakování 1. hodiny Historie politologie Shrnutí, fixace poznatků

Historie politologie antické Řecko (5. – 4. st. př. n. l) Sofisté (Protagoras, Gorgias), 5. st. př. n. l. učitelé moudrosti – výmluvnosti zaměření na rétoriku (protože zpochybňovali smysl. vnímání a objektivní poznání pravdy = „Není důležité kdo má pravdu, ale komu je za pravdu dáno.“) poměřovali morálku a platné právo, obdivovali silné a schopné jedince (považovali za spravedlivé, aby silnější vládl slabšímu) Sokrates idea nejvyššího dobra = vědění včele státu má být filozof

Platón Sokratův žák byl též pro „sofokracii“ = vládu jednoho a více moudrých nejznámější dílo „Ústava“ (lidé se rodí nerovní, rozdělení do kast, čím výše v hierarchii, tím kvalitativně lepší jedinec, eugenická teorie) Aristoteles Platónův žák kritizoval sofokracii byl pro stát založený na ústavě a zákonech, který by fungoval na principu smíšené vlády, ve které by byl zastoupen aristokratický i demokratický prvek nejznámější dílo „Politika“

nejvýznamnější filozof zabývající se politikou v tomto období renesance (15. - 16. st.) Niccoló Machivavelli nejvýznamnější filozof zabývající se politikou v tomto období byl pro sjednocení Itálie silným panovníkem, který je oprávněný použít k zajištění blaha státu i násilí dílo „Vladař“ období racionalismu a osvícenství (17. – 18. st.) ANGLIE John Locke, Thomas Hobbes (oba 17. st.) představitelé tzv. „smluvní teorie státu“ = stát vzniká jako důsledek smlouvy, kterou spolu lidé dobrovolně uzavřeli Hobbes pro absolutní monarchii (z jeho abolutismu čerpal fašismus), Locke pro konstituční monarchii (vliv na vznik zastup. demokracie)

Charles Montesquieu (18. st.) FRANCIE Charles Montesquieu (18. st.) představitel francouzského osvícenství, kritik absolutismu navázal na Angličany a jako první rozdělil státní moc na 3 základní složky – výkonnou (panovnickou), zákonodárnou a soudní Jean Jacques Rousseau další představitel smluvní teorie státu definoval stát, který je postaven na zásadách přímé demokracie (kritika majetkových a mocenských rozdílů mezi lidmi + i zpochybnění soukromého vlastnictví = vliv na socialismus a komunismus) dílo „O společenské smlouvě neboli zásady státního práva“ „Bereme-li výraz demokracie v přísném slova smyslu, pak nikdy pravá demokracie neexistovala a nikdy nebude existovat, protože je proti přirozenému řádu, aby velký počet vládl a malý počet byl ovládán“

rozpracoval koncepci o dosažení společného míru mezi státy NĚMECKO Immanuel Kant rozpracoval koncepci o dosažení společného míru mezi státy Karel Marx (19. st.) zakladatel komunistického hnutí a kritika zastupitelské demokracie + řada dalších autorů (zejména od 2. pol. 19. st.) + např. panovníci, vládcové 20. st. (V. I. Lenin, J. V. Stalin, A. Hitler, W. Churchill…)

Vývoj českého politického myšlení období reformace Jan Hus (14 – 15. st.) pro vývoj lidských práv a svobod Petr Chelčický (15. st.) kritika rozvrstvení středověké společnosti do 3 vrstev na kněžský, panský a robotný („O trojím lidu“) „Nezabiješ“ = odmítal jakoukoliv válku (i válečné tažení husitů) Jiří z Poděbrad (15. st.) navrhl vytvořit mírovou unii křesťanských panovníků „Smlouva o nastolení míru v celém křesťanství“ Jan Ámos Komenský (17. st.) evropské integrační teorie

„první republika“ T. G. Masaryk (19. - 20. st.) tvůrce demokracie prezident „Osvoboditel“ Edvard Beneš (20. st.) pokračovatel Masaryka období po roce 1948 v důsledku režimu nemožnost rozvoje politické vědy období po roce 1989 rozvoj politologie P. Pithart, V. Bělohradský, V. Havel, J. Dientsbier

Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 