Kritéria kvality metod a výzkumného šetření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Hodnocení škol a školských zařízení
Vzdělávací modul je ucelená obsahová jednotka, která je koncipovaná na základě kompetencí, nikoli obsahu vzdělávání. Kombinací modulů mohou vznikat různé.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Sociologický výzkum.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Fuzzy logika.
Kritéria vědeckého zkoumání, validita, reliabilita
Testování obalu přednáška.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Spotřebitelský výzkum
MOTORICKÉ TESTY A TESTOVÉ SESTAVY
Některé aspekty predikce úspěšnosti jedinců ve sportovních hrách s míčem Katedra kinantropologie a základů humanitních věd FTVS UK Praha Šárka Honsová.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Přehled výzkumných metod
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií PSY252 Statistická analýza dat II Seminář 7 - Reliabilita.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
aneb Assessment Centre a Development Centre
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
VÝZKUMNÝ SOUBOR VALIDITA a RELIABILITA II. ROČNÍK – PS METODOLOGIE PDG. VÝZKUMU MGR. HRBÁČKOVÁ KARLA.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Pedagogická diagnostika
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Induktivní statistika
Mixed methods design (MMD)
Principy testování a měření
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Induktivní statistika
Úvod do kvalitativního výzkumu
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Parciální korelace Regresní analýza
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Statistika a výpočetní technika
Induktivní statistika
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Kritéria kvality metod a výzkumného šetření Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno

Kritéria kvality metod a výzkumného šetření Objektivita objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci Validita = platnost, pravdivost obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí Reliabilita = spolehlivost, přesnost Normování, standardizace Pomocná kritéria ekonomičnost, užitečnost srovnatelnost akceptace výzkumné techniky

Validita = platnost a pravdivost = schopnost výzkumného nástroje zjišťovat to, co zjišťovat má Měříme to, o čem si myslíme, že měříme? Lze mluvit o různém stupni validity výzkumného nástroje.

Typy validity Obsahová Konstruktová Kriteriální Vnější Vnitřní Souběžná Predikční Vnější Vnitřní

Obsahová validita Stanovuje, do jaké míry je obsah výzkumného nástroje v souladu s obsahem zjišťované oblasti Stanovuje se posudkem expertů (škály) učitel dá test posoudit kolegovi Př. Test – vědomostí z anatomie Jsou v něm všechny důležité prvky učiva, které učitel probral? Jsou tyto prvky zastoupeny v testu proporcionálně? Položky testu s nízkou validitou se přepracují

Konstruktová validita Konstrukt = abstraktní pojem vědomost, dovednost, schopnost, strategie, inteligence, … Zjišťuje výzkumný nástroj konstrukt, který chceme zjišťovat? 2 způsoby zjišťování: Výsledky jednoho nástroje se srovnají s jinými nástroji, o kt. je známo, že má vysokou validitu Názor expertů

Kriteriální validita Souběžná validita Predikční validita Míra shody mezi výsledky výzkumného nástroje a jiného hodnocení, měření udělaného podle známého a ověřeného kritéria Souběžná validita Srovnání výsledků s určitým kritériem (př. jiným výzkumným nástrojem) Př. Výsledek testu tvořivosti se srovná s výtvory daných osob Míra shody se vyjadřuje pomocí korelačního koeficientu Predikční validita Srovnání se uskutečňuje s časovým odstupem Př. výsledky testu studijních předpokladů se srovnají s výsledky studia na univerzitě

Vnější validita Reprezentativnost výzkumu Zobecnitelnost výsledků (na jakou populaci) Vnější validita je průkazná – výsledky výzkumu mají predikční hodnotu pro další výzkumy i pro realitu Př. test, který by predikoval uplatnění absolventů PdF v praxi a výsledky testu by korelovaly s reálným uplatněním absolventů

Vnitřní validita Výzkumný nástroj umožňuje jednoznačnou interpretaci výsledků Co negativně ovlivňuje vnitřní validitu? Specifické události mezi měřeními Výměna učitele, změna vzdělávacího programu Plynutí času K pozitivnímu zlepšení výuky může dojít pouhým plynutím času Předchozí zkušenosti zkoumaných osob s podobným výzkumem Nenáhodný výběr vzorku Atd.

Reliabilita = míra přesnosti a spolehlivosti výzkumného nástroje Sluneční hodiny mají nižší reliabilitu než mechanické, jejich přesnost kolísá v závislosti na ročním období Elektronické hodiny mají vyšší reliabilitu než mechanické (opotřebování atd.) Dobré výzkumné výsledky nelze získat s nereliabilními výzkumnými nástroji.

Způsoby stanovení reliability Opakování měření Reliabilita je tím vyšší, čím menší jsou odchylky mezi opakovanými měřeními Př. test – zda do výsledků nevstoupilo nic jiného, co by žákovy výsledky ovlivnilo Ekvivalentní formy výzkumného nástroje u téže skupiny osob Zjistit vnitřní konzistenci nástroje půlení – zjistit shodu ve výsledcích obou polovin Shoda mezi posuzovateli Oba použijí tentýž nástroj, pokud jsou jejich výsledky shodné, reliabilita je pravděpodobně dostatečná