Chemické výpočty Řešení příkladů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_681.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Složení roztoků Chemické výpočty
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Způsoby vyjadřování složení směsí
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Látkové množství, molární hmotnost
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
Pomůcky. pomůcky Příprava vzorku kyseliny Příprava roztoku kyseliny v benzínu poměru 1:2000. Určení počtu kapek v 1 cm3 roztoku. Příprava vzorku kyseliny.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Vyčíslování chemických rovnic
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
Běžně používané fyzikální veličiny pro vyjádření množství látky:
LÁTKOVÉ MNOŽSTVÍ Vypočítejte látkové množství oxidu uhelnatého, ve kterém je 9, molekul tohoto plynu. Řešení: - pro výpočet použijeme vztah n.
Výpočtové úlohy v chemii
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
EU peníze středním školám
Elektronová konfigurace atomu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Avogadrův zákon.
Stavová rovnice ideálního plynu
Elektronový obal atomu
Výpočty z chemických rovnic
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Lékařská chemie Podzimní semestr 2012/2013.
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Látkové množství, molární hmotnost
Transkript prezentace:

Chemické výpočty Řešení příkladů Autor: Mgr. Simona Komárková

Žáci I. roč. obor Ekonomické lyceum, předmět Chemie, Tematický okruh Obecná chemie Anotace Žáci I. roč. obor Ekonomické lyceum, předmět Chemie, Řešení základních chemických výpočtů – hmotnost, látkové množství, objem plynů, počty částic. Pro lepší názornost je uvedeno porovnání s běžnými věcmi. Metodický pokyn Prezentace doplněná výkladem a samostatnou prací žáků. Druh materiálu prezentace Datum tvorby 23.7.2013 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Km1_4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Chemické výpočty – řešení příkladů Při chemických výpočtech vycházíme z údajů vztahujícím se k látkovému množství n =1 mol, protože ty máme k dispozici. Pro lepší názornost můžeme veličiny popisující 1 mol porovnat s veličinami, které budou popisovat např. 1 krabičku lentilek. Krabička lentilek má také jako 1 mol určitou hmotnost Mk ,objem Vk a obsahuje vždy stejný počet lentilek Nk (pokud jsme už nemlsali). EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

hmotnost krabičky ….. Mk = 28 g molární hmotnost M……najdeme v tab. n = 1 krabička n = 1 mol počet lentilek ….. Nk = 38 počet částic ….. NA = 6,02 .1023 objem krabičky ….. Vk = 48,4 cm3 objem plynu ….. Vn = 22,4 dm3 hmotnost krabičky ….. Mk = 28 g molární hmotnost M……najdeme v tab. Příklad : Krabičky lentilek zabírají objem 242 cm3 . Kolik je to krabiček, kolik je v nich lentilek a jakou mají hmotnost? EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Nejprve spočítáme , kolik krabiček zadaný objem představuje: n = V/ Vk n = 242 cm3 / 48,4 cm3 n = 5 krabiček Protože víme, že v jedné krabičce je 38 lentilek, bude jich v pěti krabičkách 5 x víc. N = n. Nk N = 5. 38 N = 190 lentilek Hmotnost lentilek v pěti krabičkách je také 5 x větší než v jedné krabičce. m = n. Mk m = 5. 28g m = 140 g EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Podobně řešíme chemické příklady Meteorologický balon o objemu 2128 dm3 je naplněn heliem. Vypočítejte, kolik atomů helia je přibližně uvnitř balonu a jakou má helium hmotnost. (předpokládáme normální podmínky) Nejprve ze zadané veličiny, spočítáme látkové množství (počet molů) n = V/ Vk n = 2128 dm3/ 22,4 dm3.mol-1 n = 95 mol Počet atomů helia v tomto látkovém množství je 95x větší než v jednom molu. N = n. Na N = 95 mol . 6,02 .1023 mol-1 N = 571,9. 1023 Hmotnost helia bude také 95x větší, než molární hmotnost. m = n. M m = 95 mol. 4 g/mol-1 m = 380 g EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Příklady lze řešit jednoduše i pomocí přímé úměry ( trojčlenky) Výpočet látkového množství 22,4 dm3 …………. 1 mol 2128 dm3 ………... n 2128 dm3 . 1mol n = = 95 mol Výpočet hmotnosti 22,4 dm3.mol-1 22,4 dm3 ………. 4 g 2128 dm3 ………. m Výpočet počtu částic 22,4 dm3 ………. 6,02 .1023 částic 2128 dm3 ……….N 2128 dm3.4g 22,4 dm3 m = = 380 g 2128 dm3 . 6,02 .1023 N = = 571,9. 1023 částic 22,4 dm3 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Benešová, M., Satrapová, H. Odmaturuj z chemie. Použité zdroje Benešová, M., Satrapová, H. Odmaturuj z chemie. 1.vydání. Brno: Didaktis 2002. 208 s. ISBN 80-86285-56-1   Blažek, J.,Fabini, J. Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření. 5. vydání. Praha: SPN, 2005. 336s. ISBN 80-7235-104-4 Flemr, V., Dušek,B. Chemie /Obecná a anorganická/ pro gymnázia I. 1. vydání. Praha: SPN, 2001. 120 s. ISBN 80-7235-147-8 Vacík, J., Barthová, J., Pacák, J.,Strauch, B., Svobodová, M., Zemánek, F. Přehled středoškolské chemie. vydání. Praha: SPN, 1995. 368 s. ISBN 80-85937-08-5 Vlastní tvorba EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154