Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Molekulová fyzika 4. prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-13
Vlastnosti látek − hustota
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Chemické značky, vzorce a zákony
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-11
„Svět se skládá z atomů“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VELIČINY POPISUJÍCÍ SOUSTAVU ČÁSTIC
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
VY_32_INOVACE_20_ Jednotky objemu
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Základní chemické veličiny
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Vlastnosti látek − hustota
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Základní pojmy.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Věra Čechová Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 9.3.2012 Anotace Výklad nové látky - zpestření teoretického výkladu - prezentace Metodický pokyn Výklad, opakování jednotek SI Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Látkové množství

Množství látky v kapce vody můžeme vyjádřit její hmotností, objemem nebo jako počet molekul vody, které tuto soustavu tvoří. Hmotnost v g, objem v dm3 a počet částic?

Látkové množství n = počet částic v soustavě (atomů, molekul, iontů) Látkové množství n = počet částic v soustavě (atomů, molekul, iontů). Jednotkou této veličiny je mol, značka mol, patří do zákl. jednotek SI (m, kg, s, A, K, cd, mol).

Jeden mol obsahuje stejný počet základních částic a to 6,023 Jeden mol obsahuje stejný počet základních částic a to 6,023 . 1023 částic (Avogadrova konstanta) Stejná látková množství plynů zaujímají za stejné teploty a stejného tlaku stejný objem. Za normálních podmínek (O°C a 101,325 KPa) se tento objem označuje jako normální molární objem plynu Vn = 22,4 dm3/mol

Látkové množství je důležité při výpočtech složení roztoků Látkové množství je důležité při výpočtech složení roztoků. To se vyjadřuje veličinou látkové (molární) koncentrace c, je vyjádřena podílem látkového množství a objemu: c = n/V [mol . m-3, v chemii se používá jednotka mol . dm-3 = mol/l ] Podíl hmotnosti chemické látky m a jejího látkového množství n je molární hmotnost M - tj. hmotnost 1 molu vyjádřená v gramech M= m/n [g/mol] v tabulkách Molární hmotnost látek - součet atomových relativních hmotností (Ar udává, kolikrát je hmotnost atomu uvažovaného prvku větší než 1/12 hmotnosti atomu uhlíku 12C) všech atomů, které vyjadřují vzorec sloučeniny

1 mol kterékoli chemické látky: obsahuje 6,023.1023 částic (Avogadrova konstanta), jejich hmotnost v gramech je číselně shodná s relativní molekulovou hmotností v plynném stavu zaujímá za normálních teplotních a tlakových podmínek objem 22,4 dm3 NA6,023.1023 V = 22,4 dm3

PŘÍKLADY Příklad 1: Kolik váží 2,5 molu dusíku ? Příklad 2: Ve 250 ml vody byla rozpuštěna pětina molu NaOH. Kolik váží vzniklý roztok ? Příklad 3: Ve 250 ml roztoku KOH je obsaženo 14 g KOH. Jaká je molarita roztoku a koncentrace v % ? Příklad 4: Jaký objem má za normálních podmínek 1 kg kyslíku ? Příklad 5: Kolik váží za normálních podmínek 1 m3 vodíku ?

ŘEŠENÍ Příklad 1: M (N2 - dvouatomová molekula – jde o plyn!!)) : 28 g/mol n = 2,5 mol m = n . M = 28 . 2,5 = 70 g Příklad 2: M (NaOH) = 23 + 16 + 1 = 40 g/mol 1/5 molu = 8g hmotnost roztoku = hmotnost NaOH + vody = 250g + 8g = 258 g Příklad 3: a) molární koncentrace: n = m/M = 14/(39+16+1) = 14/56 = 0,25 c = n/V = 0,25/0,25 = 1 M b) procentická koncentrace: ω = 14/250 = 0,056 tj.5,6% Příklad 4: kyslík je dvouatomová molekula – plyn, M = 32 n = m/M = 1000/32 = 31,25 mol 1 mol plynu zaujímá objem 22,4 dm3 V = 22,4 . 31,25 = 700 dm3 Příklad 5: 1 mol ……22,4 dm3 1 m3 = 1000 dm3 počet molů n = 1000/22,4 = 44,64 molů M (H2) = 2 g/mol m = n. M = 44,64 molů . 2 g/mol = 89,28 g

Použité zdroje obrázků: - galerie microsoft office - snímek 2: obal knihy „Nejlepší přítel člověka je mol“ Jogheeová Magda