Železniční doprava pro kraje Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017 Ing. Pavel Surý generální ředitel Praha, 28.11.2016
Elektrizace sítě SŽDC Důvody další elektrizace tratí: provozní náklady u elektrické trakce jsou přibližně 3x nižší, než u trakce závislé zajištění strategické energetické bezpečnosti (zbavení se závislosti na dovozu fosilních paliv) lepší dynamika jízdy (= zkracování cestovních dob) dotace na obnovu vozidlového parku jen pro el. trakci výhodné na vysoce dopravně zatížených tratích: příměstské dopravy zatížené osobní/nákladní dopravou (o elektrizaci lze uvažovat při cca 2 000 osob/den a více) Proč elektrická trakce? elektrická trakce je šetrnější k životnímu prostředí než motorová v ČR pouze 34 % elektrizovaných tratí (1 774 km 3 kV DC, 1 305 km 25 kV AC) => v elektrické trakci zaostáváme za mnoha státy EU elektrická trakce zrychluje dopravu, zvyšuje cestovní rychlost vyšší energetická účinnost => snižuje náklady na trakční energii náklady na údržbu trakčního pohonu jsou v elektrické trakci zhruba třetinové oproti motorové trakci => elektrizace sítě SŽDC zvyšuje konkurenceschopnost železniční dopravy (přispívá k přesunu výkonů ze silniční dopravy na dopravu železniční) Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Přechod na střídavou napájecí soustavu 25 kV, 50 Hz Hlavní důvody přechodu na střídavou napájecí soustavu: snížení investičních nároků na straně manažera dopravní infrastruktury snížení provozních nákladů dopravců větší přenosová schopnost trakčního vedení menší vodivé průřezy = levnější trakční vedení + nižší ztráty v rozvodu systém je nutnou podmínkou na vysokorychlostních tratích odpadají škody způsobované negativními vlivy 3 kV (bludné proudy, atd.) Studie „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu“ předpoklad schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy Na síti SŽDC celkem čtyři trakční soustavy: stejnosměrná trakční soustava 3 kV, střídavá trakční soustava 25 kV/50 Hz, střídavá trakční soustava 15 kV/16 2/3 Hz (pouze na trati Znojmo – Šatov – Retz), stejnosměrná trakční soustava 1,5 kV (pouze na trati Tábor – Bechyně) Elektrizace železnic v českých zemích nejprve stejnosměrnými soustavami a od 1962 elektrizace střídavou soustavou 25 kV, 50 Hz. První studie přechodu na jednotnou napájecí soustavu už v roce 1988. Studie řeší: zpracování návrhu změny napájení elektrické trakce ze systému 3 kV na trakční systém 25 kV, 50 Hz na všech tratích v ČR návrh časového harmonogramu postupu i ve variantním řešení definování technických parametrů jednotlivých pevných trakčních zařízení včetně jejich rozmístění dodržení legislativních a normativních požadavků, včetně požadavků kladených na interoperabilitu konvenčního i vysokorychlostního železničního systému V současné době již probíhá příprava stavby s cílem změny trakční soustavy na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice (součástí stavby je příprava napájení na elektrizaci úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice) Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Přechod na střídavou napájecí soustavu 25 kV, 50 Hz v současné době probíhá příprava stavby s cílem přechodu na AC 25 kV v úseku Nedakonice – Říkovice součástí stavby je také příprava napájení na elektrizaci úseku Otrokovice – Zlín – Vizovice posun dělení trakce blíže k Přerovu na trati Brno – Přerov Přechodu na AC 25 kV na straně ŽSR: v úseku Púchov – Lysá pod Makytou v úseku Žilina – Čadca Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Zabezpečení problematických přejezdů SŽDC zadalo studii, která na síti vytipovala 109 neproblematičtějších přejezdů v celé síti. To jsou logicky ty, které leží na koridorových tratích a je na nich velký dopravní moment (=součin počtu aut a počtu vlaků za jednotku času). Na síti SŽDC lokalizováno 109 nejproblematičtějších přejezdů Z toho 24 označených jako prioritní Celková cena je odhadována na 7,3 mld. Kč 3 možnosti řešení: zrušení přejezdu + zřízení nového mimoúrovňového křížení včetně výstavby bezprostředně navazujících komunikací zrušení přejezdu + převedení dopravy po objízdné trase na jiné křížení zachování přejezdu + vyloučení nákladní dopravy nad 3,5 t z přejezdu a její převedení na objízdnou trasu V případě realizace nového mimoúrovňového křížení je vždy třeba dořešit otázky územního plánu a veřejné prospěšnosti stavby! Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017 Název Předpokládaná realizace CIN [Kč] V realizaci Revitalizace trati Trutnov – Teplice nad Metují 09/2015-12/2016 188 573 000 Revitalizace mezistaničních úseků Petříkov - Borovany Č. Buď. 05/2016 - 11/2017 472 013 000 Modernizace trati Rokycany – Plzeň 07/2013 – 06/2017 6 054 795 000 Rekonstrukce žst. Hanušovice 04/2016 - 12/2016 402 000 000 Revitalizace trati Opava východ – Olomouc 02/2016 – 12/2016 994 405 000 Modernizace trati Veselí n. L. - Tábor, II. část, 09/2016 - 09/2017 63 360 000 Modernizace spádoviště v žst. Praha - Libeň, 03/2016 – 7/2017 271 670 000 Rekonstrukce trati Liberec - Tanvald 03/2014 – 12/2017 777 417 000 Rekonstrukce zastřešení haly žst. Praha hl. n. 09/2014 – 01/2017 579 158 000 Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení žst. Lovosice 04/2015 – 08/2017 689 872 000 Rekonstrukce RZZ kolejí řady 600 v ŽST Lovosice 10/2015 - 03/2017 47 694 000 Modernizace ŽST Česká Lípa 11/2015 – 8/2017 1 276 590 000 Rekonstrukce SZZ žst. Raspenava 06/2016 – 07/2017 441 880 000 Výstavba žst. Markvartice 04/2016 - 04/2017 219 061 000 Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav, 1. stavba 10/2015 – 06/2017 945 984 000 Zvýšení traťové rychlosti v úseku Golčův Jeníkov - Čáslav 07/2016 - 08/2017 863 382 000 DOZ Kolín (mimo) – Kralupy n. Vlt. (mimo) 01/2015 - 04/2017 356 557 000 Uzel Plzeň, 1. stavba, přestavba pražského zhlaví 04/2014 – 04/2017 2 159 000 000 Trať 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně 08/2016 -12/2017 854 252 000 Peronizace žst. Chodov 07/2016 – 11/2017 505 839 000 Přejezdy v úseku Chrást u Plzně - Radnice 08/2016 – 11/2017 81 590 000 Revitalizace trati K. Vary dolní nádraží - Johanngeorgenstadt 09/2016 - 08/2017 510 582 000 Rekonstrukce žst. Olomouc 09/2013 – 02/2017 2 480 000 000 Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, část v km 332,2-333,1 04/2015-03/2017 307 070 000 Rekonstrukce koleje č.1 a 2 Ostrov nad Oslavou - Žďár nad Sázavou 03/2016 – 07/2017 1 069 938 000 Rekonstrukce kunčického zhlaví v žst. Ostrava Vítkovice 06/2015 – 05/2017 485 058 000 Revitalizace trati Hradec Králové – Jaroměř - Trutnov 07/2015 - 06/2017 998 643 000 Odstranění propadu rychlosti na trati Krnov-Šumperk R (05/16-03/2017), 615 813 000 Revitalizace trati Bludov - Jeseník 07/2015 – 05/17 994 627 000 Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna 07/2016 – 07/2017 1 248 000 000 Zahájení v roce 2017 Modernizace trati Sudoměřice - Votice 11/2017 - 08/2021 5 999 487 000 GSM-R Ústí nad Orlicí – Lichkov st. hr. Polsko 01/2017 – 09/2018 181 578 000 ETCS Přerov - Česká Třebová 03/2017 – 09/2019 385 918 000 ETCS Praha Uhříněves – Votice 05/2017 - 12/2018 200 000 000 Rekonstrukce Negrelliho viaduktu 04/2017 - 12/2019 1 443 478 000 Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha Smíchov - Hostivice 05/2017 - 07/2018 594 000 000 Optimalizace TU Pha Hostivař - Pha hl. n., II. část - Pha Hos - Pha hl.n. 07/2017 - 10/2020 4 419 960 000 Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav, 2. stavba 10/2017 - 12/2018 510 692 000 Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Poříčany 02/2017 - 12/2017 110 500 000 Uzel Plzeň, 3.stavba – přesmyk domažlické trati 05/2017 - 06/2019 1 626 975 000 Modernizace ŽST Cheb 08/2017 – 11/2018 516 895 000 Rekonstrukce mostu v km 22,647 trati Praha Smíchov – Plzeň 06/2017 – 11/2017 30 879 000 Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova - Litvínov 08/2017 - 04/2019 819 410 000 Rekonstrukce mostu v km 1,429 trati Pňovany – Bezdružice 06/2017-11/2018 116 949 000 Rekonstrukce žel. svršku a TV v km 17,2 – 18,0 trati Ústí n/L – Most 08/2017-08/2018 70 000 000 Revitalizace trati Louny-Lovosice 08/2017 – 06/2019 995 795 Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice 04/2017-09/2019 2 798 478 000 Výstavba zastávky Ostrava - Zábřeh 11/2017-08/2018 61 032 000 Výstavba zastávky Havířov nemocnice 01/2017 – 10/2017 55 000 000 Modernizace TNS Týniště nad Orlicí (Voklik) 2017 - 2018 374 444 000 Rekonstrukce žst. Jaroměř 2017-2018 926 151 000 Rekonstrukce areálu HZS Přerov“ 209 004 000 Rekonstrukce SZZ Veselí nad Moravou 2017 -2018 1 061 176 000 Zvýšení trakčního výkonu TNS Horní Cerekev 315, 804 000 Úpravy rádiových sítí SRV na tratích D3 -SSV 05/2017 – 12/2017 72 000 000 Rekonstrukce mostu v km 143,143 v žst. Brno hl.n. (Hybešova). 240 000 000 Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou - Trutnov 2017 990 000 000 Revitalizace trati Týniště nad Orlicí -Broumov 987 000 000 Revitalizace trati Břeclav - Znojmo 04-06/ 2017 704 000 000 Výstavba EOV v žst. Přelouč, Kostěnice až Choceň, odb.Zádulka a Svit. 10/2017 338 807 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Havlíčkův Brod - Okrouhlice 2018 721 000 000 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Kuřim - Tišnov 02/2017-12/2017 719 449 000 Zvýšení tratové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova 05/2017 – 12/2018 1 400 469 000 Zvýšení traťové rychlosti v úseku Brno-Slatina - Blažovice 2017/2018 678 020 000 DOZ Ostrava-Svinov - Petrovice u K. st. hr. a Dětm. - Mosty u Jabl. st. hr. 302 703 000 Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v žst. Bohumín Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017 Stavby v realizaci a se zahájením v roce 2017 Tučně zvýrazněné projekty jsou zobrazeny v mapě CIN: 56,3 mld. Kč Pozn.: v mapě jsou zobrazeny pouze nejdůležitější stavby Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Schválené studie proveditelnosti CIN: 175,2 mld. Kč SP Realizace CIN [mld. Kč] Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st.hranice SRN 2021 – 2025 9,25 Praha – Kladno 19,46 Praha 10,69 SP Kolín – Děčín 2021 – 2024 26,30 SP trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň 17,37 Modernizace železničního uzlu Pardubice 2019 – 2022 5,40 Modernizace železničního uzlu Česká Třebová 5,89 Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Olomouc 5,39 Modernizace trati Brno – Přerov 2019 – 2023 35,41 Rekonstrukce žst. Přerov 2018 – 2021 3,04 SPi trati Veselí nad Moravou-Blažovice (Brno) 9,40 Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna 2018 – 2019 4,40 Boskovická spojka 2019 – 2021 1,15 Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna 1,11 Modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice 7,95 SP tratí Horní Lideč st.hr.-Hranice na Moravě 16,41 Studénka – Veřovice (SP Beskydy) 2,40 Ostrava – Ostravice (SP Beskydy) 10,59 Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Rozpracované studie proveditelnosti CIN: cca 85 mld. Kč Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Zdroje financování na období 2014 – 2020 Operační program Doprava 2014 – 2020 (2023) (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 % předpokládaný objem pro železnici – cca 40 mld. Kč v přípravě 261 potenciálních projektů, které s velkou rezervou pokryjí i dvojnásobné navýšení alokace CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T („Core Network“), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč v rámci SŽDC je k financování připravováno celkem 24 projektů OPD2 SŽDC v letošním roce zahájila financován staveb OPD2. Jen v letošním roce plánujeme z tohoto zdroje vyčerpat cca 8,5 mld. Kč. SŽDC s dlouhodobým předstihem připravuje pro využití dotačních prostředků vhodné projekty na síti TEN-T tak, aby byla schopna využít veškeré uvedené prostředky a rovněž jejich případné navýšení (pokud by se při nevyčerpání alokace určené zejména pro výstavbu silnic a dálnic převáděly další zdroje na železnici). SŽDC připravuje celkem 261 potenciálních projektů OPD2, které s velkou rezervou pokrývají i dvounásobné navýšení alokace. CEF Nový finanční nástroj EU pro financování infrastrukturních projektů je určen pro pokrytí staveb na nejvýznamnější síti Core network. V současné době (podzim 2016) jsou již financovány z CEFu výdaje na přípravu staveb zahrnutých do spolufinancování a v brzké době se blíží zahájení financování prvních realizací: Uzel Plzeň, 2. stavba - přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr ETCS Petrovice u Karviné - Ostrava - Přerov - Břeclav Celkem z CEFu předpokládáme v rámci tzv. „národní obálky“ (tj. alokace zdrojů určená výhradně pro Českou republiku, pokud předloží vhodné projekty k odsouhlasení) k využití pro SŽDC částku cca 27 mld. Kč (dle vývoje kurzu CZK:EUR). Aktuálně máme schválené projekty z tzv. 1. a 2. výzvy, dále jsou připraveny další projekty ke schválení v rámci tzv. 3. výzvy, které musí být předloženy do února 2017. Projektů k financování v rámci SŽDC je připravováno celkem 24 (vč. akcí plánovaných k předložení v rámci 3. výzvy). Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
Rychlá spojení Tratě pro vysokorychlostní železniční dopravu: zvlášť postavené pro rychlost 250 km/h nebo vyšší zvlášť modernizované pro rychlost přibližně 200 km/h Studie proveditelnosti: Praha – Brno (připravuje se zadání SP) Praha – Lovosice – SRN (probíhá zadávání SP) Brno – Přerov (probíhá výběrové řízení na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí; předpokládaný začátek výstavby: 09/2019) Hlavní přínosy RS: radikální změna v dostupnosti území ČR i okolních států, možná dojížďka i ze vzdálenějších oblastí, celkové zvýšení atraktivity veřejné dopravy, pozitivní dopad i pro nákladní dopravu. Nutnost vybudovat první úseky systému Rychlých spojení v rámci tzv. TEN-T „Core Network“ do roku 2030 vyplývá z Evropské legislativy – sítě TEN-T. Spojení Prahy a všech významných regionálních center do 2 hodin. Zásadní příspěvek ke zvýšení kapacity hlavních konvenčních tratí vstupujících do velkých aglomerací v ČR. Nové tratě umožní segregaci dálkové a příměstské dopravy. Možnost využít kapacitu dálkové dopravy na konvenčních tratích pro zahuštění regionální obsluhy sídel. Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017
© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Konkrétní přínosy druhého roku trvání projektu, realizované úkoly a plány na rok 2017 © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace www.szdc.cz