Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje XXIV. seminář Integrované dopravní systémy Ždár nad Sázavou, 15. – 16. 05. 2017
NOVINKY OD MINULA
Chytré odbavování cestujících Obyvatelé města Brna i kraje dlouhodobě žádali modernizaci odbavování cestujících. SMS jízdenky (2012) – výborné pro město, nevhodné pro kraj – příliš komplikované. Aplikace IDS JMK POSEIDON – od roku 2014 řeší kompletní odbavení jednorázovými jízdenkami v celém kraji, automaticky vyhledá spojení a k němu jízdenku. První multimodální systém, první v ČR, stabilní růst počtu uživatelů. Absolutní většina uživatelů však má předplatní jízdenky (v Brně >80%), nutno řešit tento segment. 2016 - Spolupráce JMK a Brna na projektu EOC – Elektronické Odbavování Cestujících.
EOC – elektronické odbavování cestujících 30. 12. 2016 spuštěna první etapa – elektronické předplatní jízdenky pro zóny 100 + 101 (Brno) Založeno na centralizované architektuře, karta (výhledově i jiné zařízení) slouží jako identifikátor. Veškerá data o cestujícím uložena centrálně a synchronizována do zařízení. Dobrý příklad, který ukázal, že může bez problému fungovat spolupráce koordinátora a dopravce. Centrální systém umožňuje splnit požadavky kraje i měst s městskou dopravou a zapojit i další kraje / dopravce.
EOC – elektronické odbavování cestujících Aktuálně > 31000 platných jízdenek, zejména roční jízdenky: Plátci odpadu obdrží od Brna příspěvek 1425 Kč. Nově tak roční jízdenka vyjde na 3325 Kč místo 4750 Kč. Elektronické jízdenky platí ve všech druzích dopravy včetně vlaků. Revizorům se předkládá bankovní karta, ve vlacích a regionálních autobusech QR kód. Další etapy závisí na dodávce pokladen a úpravě zařízení železničního dopravce. Schválena dotace EU, centrální nákup 1000 pokladen pro regionální dopravu (v tom 100 pro DPMB). Řešení EOC realizované ve spolupráci mezi KORDIS a DPMB obdrželo zlatou medaili veletrhu URBIS, který představil chytrá řešení pro města a obce. Medaili převzali zástupci DPMB, který EOC do soutěže přihlásil.
ELPY ELPY ELPY ELPY QR na zastávkách CED SPRINTER POSEIDON iRIS JÍZDNÍ ŘÁDY DPMB JÍZDNÍ ŘÁDY KORDIS VYHLEDÁVAČE SPOJENÍ ELPY KORDIS ELPY DPMB ELPY SÚS ELPY měst QR na zastávkách CIS JŘ CIS JŘ DPMB CED SPRINTER data o poloze DISPEČINK DPMB SERVER ČD VÝPRAVČÍ SŽDC PARAELNÍ SYSTÉM ELP DPMB POSEIDON VYHODNOCENÍ JŘ DISPEČER SŽDC pokyny k čekání zprávy dispečera pokyny k čekání ČD iRIS HLÍDÁNÍ NÁVAZNOSTÍ REG. BUSY 21 dopravců AUTOMAT. POKYNY API ELPy DOPRAVA-BRNO MANUÁLNÍ ŘÍZENÍ Poloha ŘÍZENÍ A DATA PRO ELP PČR VLAKY ČD S GPS CESMISTROVSTVÍ SÚS JMK DISPEČEŘI 21 REG. DOPRAVCŮ TENKÝ KLIENT PLNÝ KLIENT DISPEČER KORDIS DPMB DDI V TERÉNU úpravy informací na ELPy VLAKY ČD BEZ GPS zprávy dispečera
Rozvoj funkcí Centrálního dispečinku I nadále rozvíjíme funkce CED a rozšiřujeme počet aplikací, které využívají naše data. Jsme přesvědčeni o tom, že data mají být dostupná i pro další zájemce. Aktuálně předáváme data např. idos.cz Mapy.cz (vyhledávač) Pubtran iRIS a další Nově předáváme informace o výlukách a mimořádnostech
P+R v JMK 29 – počet parkovacích míst – P+R vybudováno v rámci SROP, ROP – Neoficiální parkovací plochy – V přípravě nebo nutno řešit 1526 – vozidel zaparkováno u nádraží (sledovaná místa v celém JMK) 1912 – parkovacích míst u nádraží 896 – oficiálních parkovacích míst (z ROP, SROP) 1016 – neoficiálních parkovacích míst Z toho: 57 74 22 28 32 16 20 7 5 3 25 26 9 2 6 10 14 27 36 8 35 8 14 12 9 43 13 31 19 38 202 20 103 70 150
Projekt SOLEZ – Smart parking KORDIS je společně s CDV zapojen do mezinárodního projektu SOLEZ. KORDIS připravuje opatření pro monitoring obsazenosti P+R u 2-3 vybraných železničních stanic v JMK Snaha o zveřejnění počtu volných parkovacích míst na webu a v mobilní aplikaci Součástí řešení by měl být dynamický informační systém zobrazující aktuální počet volných míst a čas odjezdu nebližšího spoje VHD z terminálu Mj. úkolem KORDIS připravit akční plán na podporu efektivního uplatnění politiky omezení vjezdu motorových vozidel TAKING COOPERATION FORWARD
Turistbus / přeshraniční doprava Máme 5 přeshraničních linek: Brno - Laa/Thaya (A) Hodonín – Skalica (A) – Veselí/Moravou Znojmo – Drosendorf (A) Podivín – Poysdorf (A) Poysdorf (A) – Mikulov – Pasohlávky Poslední dvě tvoří TURISTBUS Provoz: od 13. 5. do 8. 10. o víkendech (3 páry spojů) Pálavské vinobraní – noční spoje Úsilí o přidání přeshraničních vlaků Znojmo – Retz.
Výluky 2017 Od 3. 6. do 10. 9. velká výluka Brno hl.n. R9 S2 EC, rj rychlíky a EC vlaky zastaví na Brno dolní nádraží Os od Blanska ukončeny Brno – Židenice Os + R od Tišnova, hlavní výstup Kr. Pole, Os dále do Modřic NAD zajištěna tramvajemi + doplněno nickolejným provozem Tišnov – Řikonín, NAD Žďár n.S. – po D1 – Brno. + cca 14 denní výluka Brno, hl. n. – Brno-Chrlice R9 EC, rj S2 S3 TND TND BND
Přehled uvažovaných výluk v uzlu Brno 2017 oprava „Pražského viaduktu“, II. etapa 3 měsíce výluka obou traťových kolejí hlavní nádraží – Židenice Brno hl.n., rekonstrukce IV. nástupiště 2018 rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Brno hl.n. , 1. rok stavby 6 měsíců (druhé pololetí) výluka „střelické koleje“ hlavní nádraží – Horní Heršpice 2019 rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Brno hl.n. , 2. rok stavby rekonstrukce výhybek pod stavědlem č. 5 rekonstrukce mostu „Křídlovická“ rekonstrukce mostu „Hybešova“ výluka traťové koleje Brno hl.n. – Černovice výluka traťové koleje Brno hl.n. – Chrlice výluka 1. a 2. traťové koleje Brno hl.n. – Horní Heršpice provoz v úseku Brno hl.n. – Židenice v omezeném rozsahu
Děkuji za pozornost Ing. Jiří Horský ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s. www.idsjmk.cz info@kordis-jmk.cz