Psychologie vyučování a výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Ústav pedagogických věd FF MU
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
ŠIKANA.
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Bezpečný internet (Kyberšikana) pozor !!!.
VY_32_INOVACE_VkZ Druhy a formy násilí
¨ Kriminogenní faktory
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
Co je vztahová patologie?
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NEBO-LI PRONÁSLEDOVÁNÍ OBĚTI CIZÍM ČLOVĚKEM, VYHROŽOVÁNÍ POMOCÍ SMS A VULGÁRNÍCH Ů Viktor Vašát 12 let 7.b Základní škola Šumperk,Vrchlického 22,Šumperk.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Kyberšikana Radka Blažková.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Kyberšikana Cyberbulling.
VY_32_INOVACE_PSYPS15860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Kyberšikana.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Ochrana osobních práv zaměstnanců a majetkových zájmů zaměstnavatele Ústav práva a humanitních věd , Brno Bc. Jiří Krupník.
Sociální patologie SCPT SCPA
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
KYBERŠIKANA Kateřina Ďurišíková. Co to je? Jedná se o šikanování jiné osoby pomocí informačních technologií - internetu, mobilních telefonů, apod. (např.
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
MOBBING JAKO FENOMÉN NARUŠUJÍCÍ KLIMA ŠKOLY A JEJÍ SPOLEČENSKÉ POSLÁNÍ Jihlava, Krajský úřad Tomáš Čech Katedra sociální pedagogiky Pedagogická.
N ÁRODNÍ CENTRUM BEZPEČNĚJŠÍHO INTERNETU „Nebezpečí číhá všude“ workshop Brno 2011.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
KYBERŠIKANA Prezentace ke stáži MVČR2, projekt E-SYNERGIE Jana Drlíková.
Stalking nebezpečné pronásledování Trestní zákoník - § 354.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Bezpečnost na internetu Zpracovala: Kateřina Svačinová, 6.B.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ZAJIŠTĚNÍ DIAGNOSTICKÉHO PRŮZKUMU VE VYBRANÝCH ORGANIZACÍCH Projekt OP LZZ „Posilování sociálního dialogu s důrazem na zvládání krizové situace při vzniku.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Kyberšikana.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
PROFESE UČITELE Radek Šír.
KYBERŠIKANA.
Šikana.
Psychologie ve školní praxi (seminář)
seminář Teorie a metodiky výchovy
Kyberšikana – manuál pro rodiče
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychologie vyučování a výchovy Šikana učitelů ve školním prostředí Kyberšikana učitelů

Šikanování učitelů Je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat. Je to cílené a opakované užití fyzických a/nebo psychických útoků jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Nově se může realizovat i prostřednictvím moderních komunikačních prostředků, především prostřednictvím internetu a mobilu Je nutno odlišovat od jednorázových verbálních či fyzických útoků (v těchto případech se jedná o projevy agrese), manipulaci atd.

Agresoři a dynamika Vedení (bossing) Kolegové (mobbing) Žáci a studenti (agrese až šikana učitelů) Rodiče Bossing – typy: Kategorie I – útok na možnost vyjádřit se, svěřit se (neustálé přerušování, bezbřehá kritika, vyhrožování) Kategorie II – útoky na sociální vztahy („nemluví se“ s vámi, jste vzduch, jste odloučeni od svých kolegů, ostrakismus) Kategorie III – útoky na vaši pověst úctu a vážnost (pomluvy, zesměšňování) Kategorie IV – útoky na kvalitu pracovního či osobního života (nesmyslné pracovní úkoly, nesplnitelné úkoly) Kategorie V – útoky na zdraví (práce poškozující zdraví, vyhrožování násilím, sexuální obtěžování) Fáze mobbingu (Beňo, 2002) čtyři fáze mobbingu: první konflikty, schválnosti, pomluvy, zadržování informací (nejde ještě o plánovité chování) přechod k systematickému psychoteroru, činnosti jsou plánovány a vykonávány se záměrem poškodit druhého v této fázi dochází ke konkrétnímu napadání a útokům, obviňování, pracovnímu přetěžování; mobbovaný je před vedením označen za „černou ovci“, což vede k dalším křivdám a zároveň mobbing dostává požehnání od vedení postižený je zlomen v celé struktuře své osobnosti a obyčejně vykazuje ty znaky chování, jež mu byly zpočátku neoprávněně vytýkány, s touto novou situací se musí zaměstnavatel vypořádat a postižený je např. propuštěn.

Oběti Nelze jednoznačně popsat obecné charakteristiky Jedná se o komplex charakteristik, které v daném kontextu mohou agresivní projevy usnadňovat a subjektivně znesnadňují možnost adekvátní reakce Osobnostní charakteristiky Zdravotní stav Sociální zázemí Předchozí zkušenost (Profesní) přesvědčení

Aktuální fenomén v ČR i v zahraničí Specifika chápání profesní role v ČR Profesní osamění („Já a třída“) Chápání role hlavně v rovině formální autority Agresivní projevy mohou být chápány jako nezvládnutí profesní role učitelem i jeho sociálním okolím Kulturní resentimenty imlicitně definující očekávání veřejnosti („pan řídící“, „svobodná učitelka“) Herbartovská pedagogika To nastavuje modely učitelského chování (např. ot. trestů a jejich škálování) Srv. Sociální konstruktivismus, Báze moci učitele https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800

Mediální obraz Zaostřen spíše na extrémy Srv. „Ředitel školy zfackoval žáka“ „Učitelka natočila porno“ „Smrt šikanované pražské učitelky“ Srv. https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome- instant&ion=1&espv=2&ie=UTF- 8#q=%C5%A1ikana%20u%C4%8Ditele http://nobullying.com/students-bullying-teachers-a- new-epidemic/

Rozdíly mezi ČR a UK v oblasti práce s fenoménem šikany učitelů V ČR metodický pokyn MŠMT zahrnuje pouze šikanu ve vztahu k žákům (MSMT-22294/2013-1) Agrese a šikana učitelů je řešena ad hoc; chybí systémová podpora pro oběti; nutno využívat nespecifickou podporu pro oběti trestných činů V UK Specifická podpora stavovských organizací, právní servis, terapeutický servis; proškolení policisté Guidelines, specifická doporučení, evidence-based aktivity Srv. např. NASUWT

Kyberšikana učitelů – nic nového Recese (nebo „Reality hack“?) „Servít je vůl“ Videa Běžné situace (ukázka 1) Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a „módní hlídka“ z řad žactva) Extrémní situace „Ředitel školy zfackoval žáka“ „Učitelka natočila porno“ „Roz(z)lobená česká učitelka“ „Crazy učitelka.. xD“ Další videa Blogy, webové stránky žáků „hodnotící servery“ (http://uk.ratemyteachers.com/, http://www.ratemyprofessors.com/...)

Příklady aktivit (typicky kombinace) zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu vytváření webových stránek (vč. Skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům (např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti (např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty (cyber)stalking – činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům.

Akcelerující faktory Ovladatelnost a dostupnost technologií Anonymita (uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) Anonymita (min. 40% obětí netuší „Kdo?“)

Změny oproti „tradičním formám“ Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT (nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) Větší účinek s menší námahou využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 Horší kontrola ze strany oběti (viz výše) Širší publikum Zničující pro oběť může být i jednorázový útok (např. Star Wars Kid) Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření (ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, „happy slapping“, skupiny na sociálních sítích, „uživatelské servery“ atp.))

Obrana Krom známých (viz Kolář) Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa) Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail…? (více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) Problém IT a informační politiky školy Vytváření podpůrných učitelských komunit http://teachersupport.info/

Literatura Almeida, A. a kol. (2012). Doporučení k prevenci kyberšikany ve školním prostředí: přehled a rady. Praha: Tribun. Dostupné z http://www.cyberpsychology.eu/team/storage/COST-2012-cyberbullying- Doporuceni_k_prevenci_kybersikany_ve_skolnim_prostredi_prehled_a_rad y.pdf Kolář M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Kavalír, A. (Eds.) (2009). Kyberšikana a její prevence – příručka pro učitele. Plzeň: Dragon press s.r.o. Kolář M. (2005). Bolest šikanování. Praha: Portál. Parry, J., Carrington, G. (1997). Čelíme šikanování: Sborník metod. Praha: IPPP, Portál. Philippová, L., Janošová,P. (Eds.) (2009). Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Sborník příspěvků z konference konané 19.3. 2009 v Praze. Brno: Tribun EU. Říčan, P., Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.

Další zdroje informací (online) cms.e-bezpeci.cz www.sikana.org www.cyberbullying.org www.stopcyberbullying.org www.cyberbullying.ca