Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1091 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_169 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět) Autor: Mgr. Renata Odvárková Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_169_ rudolf2 Název: ČJ – NS- Rudolf II. – 2. část Anotace: Program seznamuje se základními českými dějinami – dobou vlády Rudolfa II. Vytváří nový pohled dle nejnovějších výzkumů. Autor: Mgr. Renata Odvárková Datum vzniku: 2. 2. 2012 Jazyk: český Datum odpilotování: 7. 2. 2012 Očekávaný výstup: Seznámení se s vládou Habsburků, hlavně dobou Rudolfa II. a jejím dopadem na rozvoj českých zemí Speciální vzdělávací potřeby: 2 Klíčová slova: Rudolf II., kámen mudrců, Rudolfův majestát, Arcimboldo Druh učebního materiálu: PPT prezentace Druh interaktivity: Vyhledávání odpovědí ne otázky, prezentace vlastního názoru, řešení úkolů Cílová skupina: 4. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní, první stupeň Typická věková skupina: 10 – 12 let Celková velikost: 330 kB
Rudolf II. – 2. část Základní škola, Nasavrky, okres Chrudim Název projektu: „Moderní škola 2010“ Jméno autora: Mgr. Renata Odvárková šablona: III/2, č. šablony: 3, č. sady: 3
Objasnění pojmů: KOSMOPOLITNÍ ALCHYMIE Vede k poznání přírodních jevů, vychází z nauky o přeměně látek. Cílem bylo vynalezení elixíru mládí. Vyskytující se na všech kontinentech, na celém zemském povrchu.
Rudolf II. se rád obklopoval alchymisty, šarlatány, umělci Rudolf II. se rád obklopoval alchymisty, šarlatány, umělci. Zatímco političtí velvyslanci museli na přijetí u císaře čekat i měsíce, vědci, umělci, šarlatáni měli dveře otevřené.
Jeden Benátčan prohlásil: „Císař nalézá potěšení v naslouchání tajemstvím jak o věcech vzniklých přirozenou cestou, tak i o uměle vytvořených, a kdo se v takových věcech vyzná, vždy dojde sluchu.“
Vysvětli, co znamená věta: „…………. vždy dojde sluchu.“
Rudolf II. Habsburský Císař Svaté říše římské, český, uherský a chorvatský král a rakouský arcivévoda http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_von_Aachen_003.jpg
Rudolf II. podporoval myšlenku přeměny neznámých kovů ve zlato. Chtěl objevit „kámen mudrců“, který měl zaručovat svému majiteli věčné mládí, předvídání budoucnosti, nebo třeba aby jabloň plodila dvanáctkrát do roka.
Byl vášnivým sběratelem všech zámořských objevů, obrazů, mechanických strojů, vědeckých spisů, kuriozit (např. mumie, vysušená hroší kůže, …)
Narůstající problémy ve společnosti Zatímco Rudolf II. hledal „kámen mudrců“, meditoval nad obrazy, pracoval v alchymistických dílnách, pro lidi bylo důležité vyřešit spor rozhodující o posmrtném životě. Nestačila jim pouhá tolerance všech náboženství, chtěli mít jistotu.
Mezi lidmi vzrůstalo náboženské napětí. Až byl Rudolf II Mezi lidmi vzrůstalo náboženské napětí. Až byl Rudolf II. donucen podepsat tzv. Rudolfův majestát. Ten měl zaručovat, že nikdo nebude nucen ke katolickému ani jinému vyznání, a to platí pro šlechtice i poddané. Rudolfův majestát
Na základě předchozích znalostí se zamysli nad významem Rudolfova majestátu pro lidi všech stavů.
Odpověď: Znamenal velký posun ve vnímání náboženské svobody, neboť všude pořád platilo, že víra se řídí dle víry vládce.
Rudolf II. ve výtvarném umění Rudolf II. zpodobněný jako Vertumnus, římský bůh ročních období (1591–2, Giuseppe Arcimboldo) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arcimboldovertemnus.jpeg
Konec vlády Rudolfa II. . Nástupce Rudolfa II. jeho bratr Matyáš přesunul své sídlo z Prahy do Vídně a tím skončila slavná doba Čech jako centra evropského dění. Nepokoje mezi katolíky a nekatolíky vyvrcholily o 8 let později bitvou na Bílé hoře. Zde protestanti prohráli a začalo období třicetileté války.
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolf_II. ŠŮRA, Adam. Konec pohádky o Rudolfu II. Respekt. 2012, č. 3, s. 52 – 58. ISSN 0862-6545. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.