Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Geometrická tělesa Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Algoritmizace - opakování
Digitální učební materiál
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Rovnice HRA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Martina Dostálová
Slovní úlohy na dělitelnost
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2634 "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (DUM) Sada: VY_32_INOVACE_08_02_01 DUM: 09 Datum ověření ve výuce: 7.12.2012 Ročník: 6. Jméno autora: Jan Klimeš Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast: Dělitelnost Vzdělávací obor: Matematika Téma: Dělitelnost – společný dělitel dvou a více čísel

ANOTACE dělitelnost, dělitel, slovní úlohy Škola: Podrobnější popis, co je cílem a obsahem: Procvičení schopnost využití znalosti společného dělitele a jejich aplikace ve slovních úlohách Konkrétně: Společný dělitel dvou a více čísel, uplatnění znalostí ve slovních úlohách Způsob využití: Vyučující zopakuje rozdíl mezi dělitelem a násobkem, připomene některé základní znaky dělitelnosti (2, 3 a 5), následně předvede základní postupy řešení na typických úlohách. Poté žáci obdrží zadání dalších podobných příkladů a společně nebo samostatně je řeší. Správné řešení lze poté vysvětlit za využití interaktivní tabule nebo projektoru. Čas: Vyučovací hodina (lze upravit dle vyspělosti žáků) Očekávané výstupy: Žáci jsou schopni aplikovat znalost pojmu společný dělitel při řešení slovních úloh Druh výukového zdroje: Výukový software a interaktivní tabule Klíčová slova: dělitelnost, dělitel, slovní úlohy Škola: Základní škola Brno, Tuháčkova 25, příspěvková organizace

Slovní úlohy na společného dělitele Vzorové řešení + příklady k řešení Dělitelnost Slovní úlohy na společného dělitele Vzorové řešení + příklady k řešení

Základní pojmy DĚLITEL…číslo, kterým lze jiné číslo dělit beze zbytku (např. 6 je dělitelem čísla 18) SPOLEČNÝ DĚLITEL více čísel je dělitelem každého z čísel (např. společným dělitelem čísel 18 a 24 je číslo 6)

Vzorový příklad č.1 Řešení K závodům na 60 m se přihlásilo 36 žáků. Mají běžet ve stejně velkých skupinách. Kolik žáků může být ve skupině, jestliže je na stadionu šest drah? (Urči všechny možnosti) Řešení 1. Počet žáků ve skupině musí být dělitelem čísla 36. D36 = 1,2,3,4,6,9,12,18, 36 2. Vybereme vhodné možnosti: 1,2,3,4,6 3. Odpověď: Žáci mohou běžet ve skupině po 2, 3, 4 nebo 6 běžcích.

Vzorový příklad č.2 Řešení Kutil Tim chce vyrobit do dílny co nejdelší police. Má k dispozici stejně široká prkna o délce 180 cm, 120 cm a 300 cm. Jak dlouhá bude police a kolik polic může vyrobit tak, aby neměl žádný odpad? Tloušťku řezu zanedbejte. Řešení 1. Zápis: 1.prkno. . . 180 cm 2.prkno. . . 120 cm 3.prkno. . . 300 cm délka police…x cm 2. Výpočet: délka police musí být dělitelem délky každé police D180 = 1,2,3,4,5,6,9,10,18,20,30,60,180 D120 = 1,2,3,4,5,6,10,20,30,40,60,120 D300 = 1,2,3,4,5,6,10,15,20,25,30,50,60,75,100,150,300 největší společný dělitel je číslo 60…to je délka police počet polic: 1.prkno..180 = 3∙60 2.prkno..120 = 2∙60 3.prkno..300 = 5∙60 3. Odpověď: Kutil Tim může vyrobit 10 polic dlouhých 60 cm.

K hledání největšího společného dělitele můžeme použít rozklad čísla na prvočinitele. Najdi největší společný dělitel čísel 56 a 70. 56 = 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 7 70 = 2 ∙ 5 ∙ 7 D (56;72) = 2 ∙ 7 = 14 Největším společným dělitelem čísel 56 a 72 je číslo 14.

Příklady k řešení Kolem obdélníkového náměstí o rozměrech 90 m a 75 m mají být pravidelně umístěny lampy. Jaká bude jejich vzdálenost, má-li být co největší a když má stát lampa v každém rohu náměstí. Kolik lamp na náměstí umístí? Karel chce vybudovat kolem zahrady drátěný plot. Délky tří stran jsou 25 metrů, 15 metrů a 35 metrů. Jak daleko musí umístit sloupky nesoucí pletivo? Musí být stejně daleko od sebe a maximální vzdálenost sloupků jsou 4 metry. Karel chce mít co nejméně sloupků, protože jeden sloupek stojí 200 Kč. Kolik nakonec za sloupky zaplatí? Cvičenci na městském sokolském sletu musí nastupovat v pravidelných řadách. Kolik cvičenců musí být v jedné řadě, aby řad bylo co nejméně. Maximální počet cvičenců v řadě je 20. Sletu se zúčastnilo 120 žen a 150 mužů, kteří nastupují ve dvou skupinách. Na jak dlouhé části můžeme nařezat tři ocelové tyče dlouhé 84 cm, 105 cm a 189 cm. Chceme mít co nejdelší stejně dlouhé části. Jak dlouho nám bude řezání trvat, když jeden řez provedeme za 5 minut?

Řešení Kolem obdélníkového náměstí o rozměrech 90 m a 75 m mají být pravidelně umístěny lampy. Jaká bude jejich vzdálenost, má-li být co největší a když má stát lampa v každém rohu náměstí. Kolik lamp na náměstí umístí? Rozestup…15 m, počet lamp…20ks Karel chce vybudovat kolem zahrady drátěný plot. Délky tří stran jsou 25 metrů, 15 metrů a 35 metrů. Jak daleko musí umístit sloupky nesoucí pletivo? Musí být stejně daleko od sebe a maximální vzdálenost sloupků jsou 4 metry. Karel chce mít co nejméně sloupků, protože jeden sloupek stojí 200 Kč. Kolik nakonec za sloupky zaplatí? Vzdálenost sloupků 2,5 metrů, počet sloupků…31 ks, cena…31∙200 = 6200Kč Cvičenci na městském sokolském sletu musí nastupovat v pravidelných řadách. Kolik cvičenců musí být v jedné řadě, aby řad bylo co nejméně. Maximální počet cvičenců v řadě je 20. Sletu se zúčastnilo 120 žen a 150 mužů, kteří nastupují ve dvou skupinách. V jedné řadě bude 15 cvičenců Na jak dlouhé části můžeme nařezat tři ocelové tyče dlouhé 84 cm, 105 cm a 189 cm. Chceme mít co nejdelší stejně dlouhé části. Jak dlouho nám bude řezání trvat, když jeden řez provedeme za 5 minut? Délka kousku…21 cm, počet řezů…3+4+8=15, čas…15∙5=75 minut