Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2.stupeň ZŠ Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Advertisements

Válka severu proti jihu
Jméno: Jan Bureš Učitel: Václav Pražák Ročník: 3.
Americká revoluce a občanská válka
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
USA v 19. století.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Bartošková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
OBČANSKÁ VÁLKA V USA
USA a studená válka Mccartismus Rasová diskriminace
Válka Severu proti Jihu
Sever proti Jihu Dějepis 2. stupeň
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
V této válce USA ztratily více mužů než ve všech ostatních válkách (včetně obou světových, korejské a vietnamské) zemřelo přes mužů (více na.
Vítězství Američanů © Jana Pešková. Osnova prezentace: Obrat ve válce proti Velké Británii  Vítězství u Saratogy  Pomoc americkým povstalcům Uznání.
AMERICKÁ OBČANSKÁ VÁLKA
Počátky vývoje USA nový stát byl republikou s prezidentskou demokracií prvním prezidentem byl zvolen George Washington královská půda byla vyvlastněna.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O B Č A N S K Á V Á L K A V U S A.
Občanská válka v USA Lenka Ertlová.
Republika Jižní Afrika JUDr. Maxim Tomoszek. Charakteristika země 1,221 mil. km 2 47 mil. obyvatel 3 hlavní města – Pretoria (moc výkonná), Bloemfontein.
Válka Severu proti Jihu – – občanská válka v USA
Americká občanská válka
Občanská válka v USA Dějepis Mgr. Žaneta Janečková
Vznik USA.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Válka Severu proti Jihu
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
The USA - early history JANA ZEMANOVÁ. The American War of Independence (1775 – 1783)  Atlantic coast  13 colonies  1773 Boston tea party.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Boj černochů za svobodu Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ VE 2.POLOVINĚ 19. STOLETÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Jak se volí americký prezident
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin 6.-9.
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE V KOLONIÍCH
Občanská válka v USA.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
USA V 19. STOLETÍ. USA V 19. STOLETÍ po získání nezávislosti vhodné podmínky pro další rozvoj a rozkvět USA: neměly historické nevýhody (feudální.
Vznik USA Martin Kreutzer.
O B Č A N S K Á V Á L K A V U S A © Z.Jušková MSŠCH.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Prosinec 2011 Ročník 8
VZNIK USA.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_20_20
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Občanská válka v USA Mgr. Jiří Žilka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Občanská válka v USA.
Transkript prezentace:

Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0196   Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola Lipnice nad Sázavou č. 213, 582 32 Lipnice nad Sázavou Téma hodiny: SEVER A JIH – otroctví v USA Doporučeno pro: 8., 9. ročník Předmět: Dějepis Autor: Pavlína Dolejšová Kód: Inovace ICT – 3D8 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

SEVER A JIH – otroctví v USA Obr. 8.

NEROPROVNOPRÁVNOST OBČANŮ USA V r. 1810 žilo v USA 7,2 milionů lidí – z toho pro 1,2 mil. lidí neplatila slova z Deklarace nezávislosti – „that all men are created equal“ (všichni lidé jsou si rovni). Byli černí a byli otroci. Obr. 1

POČÁTKY OTROCTVÍ Obchod s otroky začal okolo r. 1450 jako monopol pro Portugalsko. Do konce 17. stol. se obchod s otroky stal mezinárodním – s otroky obchodovaly Británie, Francie, Nizozemí, Dánsko, Švédsko…. Obr. 2.

SEVER A JIH USA JIH SEVER Otroctví bylo charakteristickým znakem jihu, velcí vlastníci půdy (např. z Virginie) ho obhajovali. Ptali se: „Jak můžeme obdělávat svá pole tabáku, rýže a bavlny bez otroků?“ SEVER G. Washington, T. Jefferson a další vůdci hnutí za nezávislost sami vlastnili otroky (což jim později tížilo svědomí). Farmáři na severu, kde byly menší farmy a podnebí chladnější, nepotřebovali práci otroků. Abolicionistické hnutí = hnutí za zrušení otroctví v USA. Obr. 3.

FUGITIVE SLAVE ACT (1850) = zákon o uprchlých otrocích Zákon byl přijat v r. 1850 jako kompromis mezi otrokářským Jihem a protiotrokářským Severem.  Na základě tohoto zákona byla federální vláda zavázána, „aby otroky, kteří uprchli na Sever předávala bez soudního projednání jejich bílým majitelům.“ Abolicionisté zákon přezdívali „Bloodhound Law“ podle psího plemene Bloodhound které bylo používáno k hledání uprchlých otroků. Obr. 4.

OBČANSKÁ VÁLKA V USA (1861 – 1865) SEVER Unie Prezident Abraham Lincoln Hlavní město Washington Generál Grant JIH Konfederace Prezident Jefferson Davis Hlavní město Richmond Generál Lee SEVER byl silnější v množství vojáků a materiálních zdrojů, JIH bojoval za svou nezávislost na SEVERU, bojoval na svém území, s větším uvědoměním. 1865 – vítězství SEVERU, USA se staly jediným národem, jehož části nemohou být rozděleny.

OBČANSKÁ VÁLKA V USA (1861 – 1865) Vyobrazení tří bitev této války (zleva nahoře): Bitva na Stone River; Vězni z bitvy u Gettysburghu; Unijní pancéřové lodě ostřelují pevnost Hindman Obr. 5.

EMANCIPATION PROCLAMATION - 1863 1863 – prezident Lincoln vydal Emancipation Proclamation (Prohlášení rovnoprávnosti) – zákon, na základě kterého měli být všichni otroci svobodní – ovšem pouze ti, kteří žili na území Konfederace. Lincoln chtěl vyvolat zájem otroků pro vítězství SEVERU. Prohlášení bylo vydáno pouze prezidentem, nebylo schváleno Kongresem. Znamenalo svobodu pro otroky v 10 státech, které byly součástí Konfederace. Majitelé otroků nedostali žádné kompenzace, otroctví nebylo postaveno mimo zákon, již dříve propuštění otroci (ex-slaves=freedmen) se nestali občany. Obr. 7.: Červené oblasti Prohlášení zahrnovalo. Modré oblasti označují oblasti, kde otroctví existovalo, ale Prohlášení je nezahrnovalo. Obr. 6. Obr. 7.

13. Dodatek ústavy USA V r. 1865 byl přijat 13. dodatek k ústavě USA, který oficielně postavil otroctví mimo zákon. Byl jedním ze 3 (13., 14. a 15.) tzv. Reconstruction Amendments, které byly přijaty po skončení občanské války. Tyto dodatky měly zajistit svobodu všem dřívějším otrokům a jejich potomkům. Bílí Jižané však odmítli tyto změny přijmout a nechtěli svým bývalým otrokům přiznat rovná práva. Přijali vlastní zákony – „Black Codes“, které stavěli „černé“ obyvatele do podřízeného postavení (nemohli volit, zasedat v porotě, vypovídat proti „bílým“, nosit na veřejnosti zbraně…). Obr. 9. – Uprchlíci z Jihu, kteří v r. 1870 utíkali do Kansasu před „Black Codes“. Obr. 9.

RECONSTRUCTION V r. 1866 vláda USA přijala 14. dodatek ústavy, který zajišťoval „černým“ úplná občanská práva, včetně volebního. Všechny dřívější státy Konfederace (kromě Tennessee) dodatek odmítly uznat. V r. 1866 Kongres odpověděl přijetím tzv. Reconstruction Acts, na základě kterých byly vlády jižních států postaveny pod armádní dohled a kontrolu Kongresu. Obr. 10

RECONSTRUCTION Na Jihu byly ustanoveny nové vlády tvořené Afroameričany a „bílými“, kteří s nimi spolupracovali. Většina „bílých“ Jižanů podporovala Demokratickou stranu, která tvrdila, že „reconstruction“ vlády jsou neschopné a nepoctivé. Jižané začaly zakládat teroristické organizace (Ku Klux Klan), jejichž cílem bylo vyhrožovat a zastrašovat černé obyvatele od uplatňování jejich občanských práv. Obr. 11. Členové KKK, kteří se v r. 1871 ve státě Mississippi pokusili vyvraždit celou černošskou rodinu

KONEC ÉRY RECONSTRUCTION V r. 1877 stáhl Kongres federální armádní oddíly z Jihu, bílí Demokraté znovu získali kontrolu – to znamenalo konec období „Reconstruction“. Od této doby byli černí obyvatelé Jihu považováni za „second class citizens“ (občany druhé kategorie) – neměli stejná práva jako „bílí“, ztratili také volební právo. Obr. 12. – zobrazuje KKK a Demokratickou stranu jako pokračovatele Konfederace

ZÁKONY „JIM CROW“ Jakmile „černí“ ztratili volební právo, bylo snadné je připravit o práva další. Všechny jižanské státy přijaly zákony prosazující přísné oddělení ras – segregaci, jiné slovo, které můžeme použít pro označení takovéhoto uspořádání společnosti je apartheid. Jim Crow je označení pro sérii zákonů, který byly přijaty jižanskými státy přibližně v období 1876 – 1954. Jejich cílem bylo diskriminovat Afroameričany a oddělit je od bílé společnosti. Obr. 13.

ZÁKONY „JIM CROW“ Rasová segregace byla uplatňována ve vlacích, čekárnách, toaletách, parcích, školách, restauracích, divadlech, koupalištích a dokonce i hřbitovech (oddělená místa, prostory). Pokud se nějaký Afroameričan pokusil některý z Jim Crow zákonů porušit – skončil ve vězení nebo mrtvý. V 90tých letech 19. stol. bylo každý rok ilegálně zabito asi 150 černochů – lynčováno bílým davem. Obr. 14.

JIM CROW ÉRA Obr. 15. Obr. 16. Obr. 17. Obr. 18.

JIM CROW ÉRA Obr. 19. Obr. 20.

JIM CROW ÉRA Reconstruction však nebyla k ničemu. Byl to do té doby nejsmělejší pokus o rovnoprávnost mezi rasami. Obzvláště důležitý byl 14. dodatek, na základě kterého vypuklo hnutí za občanská práva v 50 a 60 letech a umožnil Martinu Lutheru Kingovi zvolat: „Free at last! Free at last! Thank God Almigthy, we are free at last!“ (Konečně jsme svobodní, konečně jsme svobodní! Díky Bohu Všemohoucímu jsme nakonec svobodní!) Obr. 21.

ZDROJE Obr. 1. http://www.rosenblumtv.com/2009/07/slavery-and-the-telegraph/ Obr. 2. http://innercity.org/holt/slavechron.html Obr. 3. http://pcs.org/blog/item/singin-the-blues-the-history-of-an-american-genre/ Obr. 4. http://www.google.cz/imgres?q=fugitive+slave+act+1850+compromise&hl=cs&sa=X&biw=1280&bih=598&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=HnnhseedkeGItM:&imgrefurl=http://www.dipity.com/beastmode235/personal/%3Fmode%3Dfs&docid=MQKT9sX199aR1M&imgurl=http://cdn.dipity.com/uploads/events/e9662c1ad5cfcc0dbfc1db1da039ed68_1M.png&w=640&h=430&ei=GngbUJysEMbStAb_44GQDg&zoom=1&iact=hc&vpx=958&vpy=229&dur=1338&hovh=184&hovw=274&tx=148&ty=99&sig=116276861992495846251&page=2&tbnh=122&tbnw=160&start=21&ndsp=28&ved=1t:429,r:27,s:21,i:225 Obr. 5. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:American_Civil_War_Montage_2.jpg Obr. 6. http://www.loc.gov/rr/program/bib/ourdocs/EmanProc.html Obr. 7. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Emancipation_Proclamation.PNG Obr. 8. http://www.freewebs.com/black-legacy/slaveryindians.htm Obr. 9. http://www.picturehistory.com/product/id/1067 Obr. 10. http://www.dipity.com/ashleybollinger/Reconstruction-of-1867/?mode=fs Obr. 11. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mississippi_ku_klux.jpg Obr. 12. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Anti-kkk-cartoon.jpg Obr. 13. http://www.russellmoore.com/2011/01/17/racial-justice-and-the-godness-of-god/

Obr. 14 http://monroeanderson.typepad.com/my_weblog/lynching/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Fugitive_Slave_Act_(1850) http://en.wikipedia.org/wiki/Emancipation_Proclamation http://histclo.com/essay/war/cwa/recon.html Obr. 21. http://www.biography.com/people/martin-luther-king-jr-9365086 Všechny objekty použité k vytvoření předváděcího sešitu jsou součástí AW ActivStudio, ActivInspire, resource pack nebo jsou vlastní tvorbou autora. Autorská práva, odkazy, soupisy citací, zdroje jsou chráněné podle zákona 121/2000 sb.

Jméno autora práce: Bc. et Bc. Pavlína Dolejšová Datum vytvoření: Leden 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: USA, problém otroctví Téma: Sever a Jih – otroctví v USA Metodický list (anotace): Seznáme s problémem otroctví v USA – od středověku po padesátá léta