Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_19 Ústrojí čichu Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ústrojí hmatu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hradec Králové
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
vnější geologické děje
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_17 Ústrojí sluchu Téma: Biologie člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Ing. Lubor Dvořák Vytvořeno dne 2/2 2013 Odpilotováno dne 15/2 2013 ve třídě VIII.B Vzdělávací oblast Přírodověda Vzdělávací obor Biologie člověka Tematický okruh Orgánové soustavy Téma Ústrojí sluchu Klíčová slova Zvuk, rovnováha, Eustachova trubice

Sluchové ústrojí Vnímání polohy (tzv. rovnovážné ústrojí) Změny rychlosti pohybu Změny polohy hlavy Zvukové vlny – 16 Hz – 20.000 Hz Zabarvení tónů (housle, klavír) Hlasitost (dB)

Fonograf – Edison 1905

Stavba ucha Vnější ucho – ušní boltec, vnější zvukovod, bubínek Střední ucho – sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek – oválné okénko Vnitřní ucho – v labyrintu skalní kosti - blanitý hlemýžď (tekutina) + sluchové buňky – nervová vlákna Rovnovážně – sluchový nerv – kůra spánkových laloků

Části středního ucha: Kladívko Napínač bubínku Kovadlinka Třmínkový sval Labyrint Třmínek Vnější zvukovod Bubínek Eustachova trubice Bubínková dutina

Rovnovážné ústrojí Vejčitý váček Kulovitý váček Tři polokruhovité kanálky Smyslové buňky (vlásky v rosolovité hmotě) a z nich Nervová vlákna Mozeček – info o poloze a změnách pohybu

Poškození sluchu Nadměrný hluk – poškození – trvalé Stáří – menší citlivost na vysoké tóny Záněty středního ucha Hluchoněmost Eustachova trubice spojuje střední ucho s nosohltanem (vyrovnání tlaku – zalehlé uši – polykání)

Zdroje: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis: pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 80 s. ISBN 80-859-3797-2. AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sluch [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HumanEar.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://de.wikipedia.org/wiki/Auditive_Wahrnehmung [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EdisonDelights1905.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://de.wikipedia.org/wiki/Auditive_Wahrnehmung [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoerflaeche.svg AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sluchov%C3%A9_%C3%BAstroj%C3%AD [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sluchov%C3%A9_%C3%BAstroj%C3%AD [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Middle_ear.png