Jak citovat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Interpretace práva.
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Bibliografické citace M. Bajger, knihovna Ostravské univerzity, 2005
Textová média v DV AR 2013/2014.
Jak psát seminární práci
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_13.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
„EU peníze středním školám“
1 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOŠ pro obnovu a ochranu životního prostředí - Schola Humanitas Litvínov Název projektu:INOVACE.
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Zpracování dokumentů Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Téma: Práce se zdroji Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Opakování Test znalostí
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
Harvardský systém Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Databáze Bibliografie dějin českých zemí jako cesta k plným textům v domácích i zahraničních knihovnách Václava Horčáková Elektronické služby knihoven.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
4. BIBLIOGRAFICKÉ CITACE, CITAČNÍ NORMA ISO 690 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Medailon autora co je, k čemu slouží a jak ho správně psát,...
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ 2. setkání. P RÁCE S LITERATUROU - DP neprobíhá ve vakuu – nutné zařadit znalosti, poznatky do širšího kontextu existujícího vědění.
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
Jak napsat zprávu z praxe
Jak vyhledat kvalitní dokumenty a správně je citovat Bc. Radmila Kouřilová.
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
etail.htm?id= podle pravidel AACR2 -řešení popisné a inventární jednotky -chyby v evidenci a jejich řešení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VLASTNÍ ČÁST 4. cvičení. PRAKTICKÁ ČÁST Často mi chybí odborné články z databází..viz zadání „V práci musíte použít alespoň dvě citace z databáze odborných.
Pozdně gotická architektura v Čechách Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Anotace – Resumé – Abstrakt
Zuzana Teplíková , Praha
Citační pravidla a normy
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Mgr. Michal Oblouk HLAVNÍ MYŠLENKY TEXTU.
Pozdně gotická architektura v Čechách
Práce s informačními zdroji
Z3090c Humánní geografie – cvičení
První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše
Ukázka zpracování referátu.
Citační a bibliografické databáze:
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Jak (a proč vlastně) citovat
Pravidla citování v absolventské práci
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Transkript prezentace:

Jak citovat

K čemu jsou v odborném textu odkazy a citace Slouží jako základní prostředek „badatelské poctivosti“: jasně odlišují vědeckou práci autora od práce jiných badatelů dávají čtenáři možnost kriticky prozkoumat autorova východiska odkazují na základní i širší kontext a další zdroje k tématu, které si může čtenář nastudovat citujeme literaturu, archivní prameny a další relevantní zdroje, ze které čerpáme data či závěry

Co je relevantní zdroj Řádná odborná literatura, tj. odborné monografie, studie v oborových časopisech, vědecké katalogy apod., a to včetně online podob. Archivní prameny, dobová topografická literatura, plánové a obrazové konvoluty. Populárně naučné texty, není-li téma zpracováno jinde. Internetové zdroje citujeme jen zcela výjimečně, pokud nejsou data k dispozici jinde – jinak je používáme jen jako rozcestník k další literatuře! Klíčové je číst všechny zdroje kriticky, s vědomím toho kdy a kdo je napsal! (viz např. texty o baroku z konce 19. století nebo o avantgardě z 50. let 20. století).

Co je citace Citace v obecném významu má dvě části: 1) Informace převzatá ze zdroje a uvedená přímo v textu. Může mít v zásadě tři podoby – přímá citace, parafráze, odkaz. 2) Poznámka pod čarou jednoznačně uvádějící zdroj informace – její podobu určuje citační úzus nebo norma. Normu určují redakční pravidla. Klíčové je proto především umět odhadnout, co citovat a jakou formu (podrobnost) citace zvolit.

Přímá citace Doslovně převzatá pasáž textu. Autora citátu zpravidla vždy uvádíme přímo v textu. Používáme ji jen výjimečně, například v situacích: - kdy citujeme pramen (interpretace by jej mohla zkreslit); - kdy s citovaným textem polemizujeme nebo jej naopak používáme jako argument; - kdy je formulace samotná důležitá pro naše sdělení (například ukazuje typicky dobový pohled, je obzvláště přiléhavá nebo naopak výstřední…) - když chceme komplexněji a podrobněji představit přístup nějakého autora, nebo konkrétní publikace

Přímá citace Pregnantní charakteristiku role, kterou měla gotika v Santiniho architektuře přinesl naposledy Petr Macek v syntéze Barokní architektura v Čechách: „Santiniho projekty byly gotikou – zejména jejím pozdním nejdynamičtějším obdobím – nesporně inspirovány, ale ve výsledné podobě podstatně proměněny ryze dobovým myšlením. Příkladem pro výslednou syntézu přitom byla Santinimu nejen různorodá domácí tradice, ale i tvorba prvořadých evropských architektů v čele s Francescem Borrominim. Tím, že byla gotika v Santiniho díle přetavena ve zcela svébytné syntézy, ale paradoxně získala o to větší váhu. Středověké tvarosloví zde totiž nesloužilo jako vnějšková dekorace staveb, ale stalo se jádrem jednotlivých architektonických konceptů.“ (Macek 2015, s. 328)

Parafráze Převzatá celistvá teze převyprávěná vlastními slovy. Nedělá si nárok na celistvost, jde o naši interpretaci toho podstatného ze sdělení zdroje. Autora zdroje zpravidla uvádíme přímo v textu, není to ale nezbytně nutné. Součástí parafráze může být i krátká přímá citace vybraného pojmu nebo formulace, většinou v uvozovkách. Parafráze je vždy interpretací, je třeba dávat pozor na zkreslení zdrojového textu!

Parafráze Podle Petra Macka tvořila gotika jen jednu vrstvu Santiniho inspirací, rozhodující pro jeho styl nakonec bylo i ryze soudobé smýšlení. Gotika neměla u Santiniho podobu pouhé dekorace, ale stávala se podstatnou součástí architektonických konceptů, které tak měly ve výsledku povahu „svébytných syntéz“. (Macek 2015, s. 328)

Odkaz Pouhé nekomentované a neinterpretované uvedení zdroje, ze kterého informaci přebírám. Užívá se také k odkázání na související témata a zdroje, pro které v textu není prostor. Autor zdroje zpravidla v textu není uváděn. Odkazy neuvádíme u všeobecně známých konstatování (Santini je významný architekt, v baroku vzniklo hodně památek) a snadno dostupných informací (český Parlament má dvě komory)

Odkaz Vztah gotického a soudobého barokního stavitelství byl v poslední době předmětem diskuse badatelů.1 Zvláštní pozornost byla věnována klášteru v Kladrubech, který Santini postavil pro zdejší benediktiny po roce 1710 na místě staršího kostela.2 Vyzván k tomu byl opatem Finzguthem údajně na základě architektonické soutěže, které se zúčastnil i Kryštof Dientzenhofer.3 _________________ 1 Viz např. Macek 2015, s. 328. 2 Podrobně viz Horyna 1998, s. 256–258. 3 Tamtéž, s. 257. Ke srovnání tvorby K. Dientzenhofera a J. B. Santiniho viz např. Horyna – Vilímková 1989, s. 332–340.

Citační úzus/norma Závazně určuje formální podobu odkazu v poznámce pod čarou. Součástí normy je pořadí a typ uváděných informací (např. zda se uvádí vydavatel či ISBN), ale také typ písma nebo umístění teček a čárek! Norma může stanovovat také to, zda může být v poznámce jen odkaz na zdroj, nebo i výkladový text. Každé periodikum, kniha či instituce používají svou vlastní: než začnete cokoliv psát, ověřte si, jakou normu máte použít!

Citační úzus/norma Setkat s můžete se dvěma základními typy: Úplná citace uvádí kompletní odkaz na zdroj přímo v poznámce pod čarou: 1 Petr Macek, Kniha o Santinim, Praha 2015. Zkrácená citace uvádí v poznámce pouze šifru, plná citace je uvedena až v souhrnné bibliografii v závěru publikace V textu: 1 Macek 2015, s. 315. V bibliografii: Macek 2015: Petr Macek, Kniha o Santinim, Praha 2015.

Citační úzus/norma K dohledání bibliografických údajů lze použít online přístupné databáze, např.: Katalogy Národní knihovny: aleph.nkp.cz Bibliografická databáze Historického ústavu: biblio.hiu.cas.cz