Melodicko-harmonický sloh Georg Friedrich Händel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Bedřich smetana Život a dílo
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Georg Friedrich Händel
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_03 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 16 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Druhy skladeb a hudební formy
HUDBA V BAROKU.
1. Název nejznámější Dvořákovy opery. 2. Název opery, která měla premiéru při otevření Národního divadla. 3. Rodiště Bedřicha Smetany. 4. Název melodramu.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Krize a zánik republiky
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
Georg Friedrich Händel
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_17_Život a dílo Georga Friedricha Händela TémaŽivot a dílo Georga.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1. Název nejznámější Dvořákovy opery.
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
SICÍLIE VE STŘEDOVĚKU Obr. 1
České bankovky a kdo je na nich vyobrazen
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_04
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
České mince a co je na nich
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Jméno: Poznáš hudební nástroje? Doplň názvy.
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dějiny hudby a její osobnosti
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Baroko 17. a 18. století.
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Melodicko-harmonický sloh Georg Friedrich Händel Vypracoval: Bc. Alexandr Šťastný, dipl. um. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alexandr Šťastný. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Melodicko-harmonický sloh Georg Friedrich Händel (1685 v Halle nad Sálou – 1759 v Londýně) pocházel z rodiny zámožného lékaře od mládí projevoval výjimečné nadání, jeho učitelem byl výborný hallský varhaník Zachow Händel od 17 let působil jako varhaník v hallském dómu navzdory přání rodičů opustil po jednom roce studia právnickou fakultu i místo varhaníka v Halle a stal se houslistou a cembalistou v opeře v Hamburku zde se spřátelil s Matthesonem, tehdy tenoristou, později předním teoretikem a estetikem za hudebním zdokonalením odešel do Itálie (1707–1710), kde se také osobně seznamuje s A. Corellim a A. Scarlattim dosahuje výrazných úspěchů, např. s komickou operou Agrippina ve společnosti byl velmi oblíben, měl přízvisko „proslulý Sas“ nebo „Orfeus našeho věku“ [obr. 1]

z Itálie se vrací do Německa, je dvorním kapelníkem kurfiřta v Hannoveru v r. 1712 se trvale usadil v Anglii a z počátku působí jako dvorní kapelník u vévody Chandosského v letech 1720–1737 vedl postupně tři divadelní společnosti, které premiérovaly jeho nová díla jako ředitel naráží vždy na řadu překážek, čímž byla jednak domácí tradice a dále také silný vliv italských hudebních společností působících v Anglii např. r. 1728 uvedli John Gay (libreto), Christoph Pepush (hudba) – parodickou Žebráckou operu = kritika politických poměrů v zemi, hudebně parodie na dílo H. Purcella a G. F. Händela (operu později přepracoval B. Britten, dále B. Brecht s hudbou K. Weila) po rozpadu druhé hudební společnosti se Händel obrací k tvorbě oratorní, kde dosáhl velkých úspěchů a stává se uznávaným a všeobecně známým skladatelem po celé Evropě Händelova přílišná pracovní aktivita se projevila v r. 1751 oslepnutím a mozkovou mrtvicí jako slepý ještě krátce před smrtí dirigoval od cembala svá díla (pro Händela byla ztráta zraku fatální tragédie, přišel o možnost podnikat a dál skládat hudbu, kterou tak miloval)

Význam G. F. Händela: syntetik baroka – shrnuje všechny znaky dosavadního vývoje, použité formy dovádí ke kompozičnímu mistrovství vrchol v opeře a oratoriu pro jeho dílo je typická bohatá melodičnost a zjednodušování kontrapunktu Literatura: významná monografie: Rudolf Pečman – G. F. Händel Zajímavost: Händel byl vášnivý gurmán a gurmet, utrácel za hostiny a různé pochutiny značné částky peněz, trpěl také obezitou traduje se, že když jedna z pěveckých primadon nechtěla zpívat part podle jeho představ, vystrčil ji z balkonu pro výstrahu – part prý pak zazpívala přesně podle Händelova zápisu

Památník G. F. Händela v Halle nad Sálou Rodný dům G. F. Händela v Halle Památník G. F. Händela v Halle nad Sálou [obr. 3] [obr. 2]

Dílo: Opery: v letech 1705–1741 napsal celkem 40 oper, syntéza dosavadního vývoje v Evropě, v italské opeře se inspiroval zpěvností, z francouzské opery převzal prohloubenost děje Nejznámější: Agrippina Xerxes aneb Zamilovaný král Julius Caesar Radomisto Rodelinda Tamerlano Rinaldo

Oratoria: typická monumentalita, velký provozovací aparát G. F. Händel vytvořil v Anglii tradici oratoria, na kterou navázal př. J. Haydn, A. Dvořák oratoria na biblické náměty (celkem 17) – Saul, Samson, Izrael v Egyptě, Juda Makabejský, Mesiáš – vrchol oratoria na světské náměty – blíží se kantátě – Acia a Galathea, Veselý,přemýšlivý a mírný – podle Miltonových veršů o lidských povahách Koncerty: mezi nejznámější patří varhanní koncerty (kolem 20) Komorní hudba: rozsáhlá – suity pro cembalo, triové sonáty, sonáty pro flétnu a generálbas

Kantáty: Velká cecilská óda, Slavnost Alexandrova Skladby pro anglikánskou církev: 12 chandosských anthemů, 4 korunovační anthemy (anthem – hudební žánr typický zejména pro anglikánskou církev s výrazným uplatněním sólových hlasů) Další církevní skladby: př. 2x Te Deum Orchestrální tvorba: velmi rozsáhlá Concerto grosso 6 gross op. 3 z r. 1734 tzv. hobojové koncerty – výrazné 2 hoboje v concertinu 12 gross op. 6 z r. 1739 Suity – nejznámější Vodní hudba a Ohňová hudba  

Julius Caesar – opera, 2. jednání, árie „V'adoro pupille“ Doporučený poslech: Julius Caesar – opera, 2. jednání, árie „V'adoro pupille“  http://www.youtube.com/watch?v=PegUTp9ydKk&feature=related Vodní hudba – suita http://www.youtube.com/watch?v=Kuw8YjSbKd4&feature=fvst Hudba k ohňostroji – suita, předehra http://www.youtube.com/watch?v=ZuG1t2smdCQ&feature=related Rinaldo – opera, 2. jednání, árie „Lascia ch'io pianga“ http://www.youtube.com/watch?v=tIp3D4mautM (Philippe Jaroussky http://www.youtube.com/watch?v=w6hjpTuA2aI&feature=related) Mesiáš – oratorium „Hallelujah“ http://www.youtube.com/watch?v=Z5Xjz6ZuVk0&feature=related (japonský sbor http://www.youtube.com/watch?v=79M0P74d6ZA&feature=related) (Silent monks http://www.youtube.com/watch?v=ZCFCeJTEzNU, http://www.youtube.com/watch?v=IfuO5gPA- YE)

Georg Friedrich Händel – opera Julius Caesar  opera o 3 dějstvích v pořadí sedmnáctá Händelova opera autor libreta je Nikola Francesco Haym premiéra – v roce 1724 v Londýně Obsazení: Gaius Julius Caesar – baryton Kleopatra, egyptská královna – soprán Ptolemaios, její bratr – bas Achillas, egyptský vojevůdce – baryton Nirenus, Kleopatřin důvěrník – bas Curio, římský tribun – bas Cornelia, Pompeiova manželka – alt Sextus Pompeius, její syn – tenor

Obsah: První dějství: U Nilu se připravuje triumfální oslava Caesara nad Pompeiem; Pompeius prohrál, protože egyptský král Ptolemaios mu neposkytl vojenskou pomoc. Cornelia , žena Pompeia, a její syn Sextus prosí Caesara o mír. Ten je k míru svolný. V tu chvíli přináší Achillas Pompeiovu sťatou hlavu, což Caesara rozčílí a urazí. Nařídí potrestat Pompeiovy vrahy, také Sextus přísahá pomstu za svého otce. Kleopatra mezitím plánuje, že pomocí Caesarovy přízně vyřeší svůj spor s bratrem Ptolemaiem. Achillas navrhne Ptolemaiovi, že zabije Caesara, dá-li mu za ženu Pompeiovu vdovu Cornelii. Ptolemaios souhlasí. Kleopatra se v přestrojení nechává svým důvěrníkem Nirenem přivést k Caesarovi a prosí ho o pomoc proti bratrovi. Caesar, okouzlen její krásou a neskrývanou nabídkou lásky, jí pomoc přislíbí. U urny s Pompeiovým popelem se setkává Cornelie se svým synem Sextem a dohadují se, kdo zabije Pompeiova vraha. Kleopatra, která je vyslechla, se jim představí jako Lydie a nabízí jim, že je dovede do paláce k Ptolemaiovi.

V královském paláci pořádá Ptolemaios oslavu na počest Caesarova vítězství. Přichází Cornelie se synem. Sextus vyzývá Ptolemaia na souboj, je rychle odzbrojen a zatčen, Cornelie uvržena do serailu. Achillas se přesto uchází o její ruku a slibuje oběma vysvobození. Cornelie však odmítá. Druhé dějství: Caesar v noci přichází na milostnou schůzku v domnění, že se setká s Lydií. Přijde však Kleopatra v královském šatu a okouzlí ho ještě víc. Nirenus je přijde upozornit na spiklence, kteří chtějí Caesara zabít; Kleopatra se snaží Caesara přimět , aby rychle odešel. On však s mečem v ruce jde proti svým vrahům. Cornelie se dozví, že Sextus byl osvobozen, což ji posílí, aby odmítla Ptolemaia. Když se jí chce zmocnit násilím, vtrhne dovnitř Sextus a vrhá se na něj s mečem v ruce. Zasáhne Achillas, odzbrojí Sexta a poví Ptolemaiovi, že Caesar unikl vrahům skokem do moře a utonul. Zároveň žádá krále o ruku Cornelie; je příkře odmítnut. Uražený Achillas vrátí Sextovi meč a ten opět přísahá pomstu.

Třetí dějství: U Alexandrie zvítězil Ptolemaios nad Caesarem a zajal Kleopatru. Caesar zděšen množstvím přehlíží bojiště a hledá sílu k odvetě. Přichází Sextus s raněným Achillem, který přiznává, že chtěl zabít Ptolemaia, aby získal Cornelii. Umírající Achillas předává Sextovi pečetní prsten, který ho opravňuje velet setnině vojáků; právě s jejich pomocí chtěl vysvobodit Cornelii a usmrtit Ptolemaia. Caesar si prsten od Sexta vyžádá a společně naplánují osvobození Cornelie i Kleopatry. Caesarovi se skutečně podaří Kleopatru, čekající v beznadějí na smrt, zachránit a pak odjíždí k vojsku. Konečně nad všemi vítězí. Cornelia a Sextus mu vzdávají hold, Caesar korunuje Kleopatru královnou Egypta. Egypťané i Římané se radují z nabytého míru.

Obrázková příloha: [cit. 2012-03-04]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Georg_Friedrich_H%C3%A4ndel.jpg > SZALAI, Thomas. [cit. 2012-03-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < http://en.wikipedia.org/wiki/File:Halle_an_der_Saale_Haendelhaus.jpg > SCHAAR, Helmut. [cit. 2012-03-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Bundesarchiv_Bild_183-C0528-0008-001,_Halle,_H%C3%A4ndel-Denkmal.jpg&filetimestamp=20081204162837 >

Zdroje: PŘIBYLOVÁ, Lenka. Dějiny hudby. Teplice, 1994. SMOLKA, Jaroslav a kolektiv. Dějiny hudby. 1. vyd. Brno: TOGGA agency, 2001. ISBN 80-902912-0-1. VÍTOVÁ, E. 50 slavných oper. Praha: Albatros, 2005. 299 s. ISBN: 80-00-01788-1

Cíl: Seznámení žáků hudební výchovy na gymnáziu se životem a dílem G. F. Händela Aktivní činnosti: poslech, křížovka, test, nácvik části oratoria Propojené předměty: hudební výchova (život, dílo, poslech) dějepis (opera Julius Caesar – historická fakta) výtvarná výchova (zapojení do přípravy a tvorby cedulí v aktivizaci „Nácvik Hallelujah“) hudebně-dramatická výchova (samotný nácvik aktivizace „Hallelujah“)