Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
VY_32_INOVACE_11 Římské číslice 20… – Matematika, 5.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci projektu.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Fyzikální veličiny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Tlak Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_01 Český jazyk 1.třída – nácvik čtení slabik Autor: Veronika Biskupova, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci v projektu.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VY_32_INOVACE_60_Opakovani Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, 3.ročník Opakování pro 3. ročník - čj Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
Odraz světla na rovinném zrcadle
Základní pojmy z optiky
Rozklad světla optickým hranolem.
Zaokrouhlování čísel na statisíce
VY_32_INOVACE_05_slovasouznacna
VY_32_INOVACE_19- Kočka domácí Přírodověda - 4. ročník
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Změny skupenství látky
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Vlnění a optika (Fyzika)
Gravitační síla a hmotnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Barva světla, šíření světla a stín
VY_32_INOVACE_18- hraboš polní Přírodověda - 4. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Hospodářské plodiny,luštěniny
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zatmění Slunce a Měsíce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_32_Zavedeni_nasobeni Matematika - 2. ročník
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Násobení jednociferného a dvojciferného čísla ( s 0 na místě jednotek)
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Léto VY_32_INOVACE_59_Leto Prvouka - 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
VODOJEMY VY_32_INOVACE_25_Vodojemy Vlastivěda, 4.a 5.ročník
VY_32_INOVACE_35_Nacvik_deleni Matematika - 2. ročník
Adresa – Český jazyk, 3.ročník
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Světelné jevy -shrnutí
Neživá příroda - vzduch
NAŠE VLAST – Česká republika
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_09- Sasanka hajní Přírodověda - 5. ročník
Písemné sčítání a odčítání do
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Siločáry elektrického pole
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_22 Člověk a jeho svět, Prvouka – BESIP I ročník
Transkript prezentace:

Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Ne všechno, co vidíme, odpovídá skutečnosti. Důvodem může být buď zvláštní šíření světla v atmosféře či v kapalině nebo chybné vyhodnocení pozorované skutečnosti mozkem. Takové případy se nazývají optické klamy.

Mnoho optických klamů vzniká díky úplnému odrazu světla v atmosféře (tzv. zrcadlení). K němu dochází v důsledku „přehuštění“ vyšší vrstvy atmosféry. Například nad rozžhaveným pískem či silnicí je horký i vzduch. Nad horkou řidší vrstvou je chladnější hustší vrstva, od které se paprsky odražené od vzdáleného předmětu opět odráží. Tak vzniká tzv. zrcadlení (fata morgána).

[1]

[2]

[3]

1. Spodní zrcadlení Paprsky odrážející se od vzdáleného objektu dopadají pod velkým na rozhraní mezi horkým a chladnějším vzduchem. Dochází k úplnému odrazu paprsku. Pozorovatel pak vidí předmět ve směru paprsku, který dopadá do jeho oka. [4] Tím dochází k zrcadlení předmětu, který může být vzdálen i několik kilometrů.

2. Svrchní zrcadlení S tímto zrcadlením se setkáme například v polárních krajinách, kde je přízemní vrstva silně ochlazena ledovými krami. Nad touto přízemní vrstvou se však mohou vytvořit další, ve kterých hustota vzduchu klesá s výškou obzvlášť rychle. Na nich pak dochází ke svrchnímu zrcadlení. [5]

Jsou stejné! Přezáření oka Pozorně si prohlédněte oba vnitřní čtverečky. Jsou oba stejně velké? Jsou stejné! [6] Vysvětlení: Každý světlý bod čtvercové plochy vlevo totiž nepodráždí na sítnici jen jediné místo, ale i přilehlou oblast. Díky tomu se nám jeví jako větší bílá plocha než stejně velká tmavé plocha. Proto černé oblečení zeštíhluje!

Soustřeď se na světlý bod uprostřed. Hlavu nejprve trochu oddaluj a potom přibližuj. Co pozoruješ? [7]

Obecně platí, že čím je vjem silnější, tím déle doznívá. Setrvačnost oka Jev je způsoben tím, že zrakový vjem nevzniká při podráždění sítnice okamžitě a také okamžitě s vnějším podnětem nezaniká. Oko a mozek totiž nerozliší dva obrazy, pokud mezi nimi neproběhne doba delší než 0,1 s. Obecně platí, že čím je vjem silnější, tím déle doznívá. Toho se využívá při sledování filmů a televize. Nehybné obrázky promítané prostřednictvím filmu se mění na pohyblivé až v našem mozku. [8]

Jak dokáže psychika ovlivnit trojrozměrné vidění? Pozorujeme-li každý vrchol trojúhelníku zvlášť, nevidíme nic nápadného. Díváme-li se na trojúhelník jako na celek, naše prostorové vnímání nás klame. [9]

Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 1. pololetí školního roku 2011/2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Optické klamy DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v osmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště

Zdroje: [1] http://www.google.cz/imgres?q=fata+morgana&hl=cs&gbv=2&biw=1366&bih=543&tbm=isch&tbnid=jOI1SR1T2aF8WM:&imgrefurl=http://janiye.wordpress.com/2009/11/08/dont-let-fata-morgana-fool-you/&docid=kzNcWk2lccjyBM&imgurl=http://www.beeindruckendes.de/Beeindruckendes/images/FataMorgana2.jpg&w=590&h=304&ei=lnXCT9PVBILZtAbv0pCLCg&zoom=1&iact=hc&vpx=730&vpy=268&dur=133&hovh=161&hovw=313&tx=128&ty=113&sig=101810909943249336466&page=4&tbnh=109&tbnw=212&start=40&ndsp=15&ved=1t:429,r:3,s:40,i:180 [2], [3] Kliparty z www.office.microsoft.cz [4], [5], [6], [7], [8], [9] Skeny z učebnice Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7.