Oddělení botaniky a zoologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Histologická technika
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
Virologie.
JAK LZE PROKÁZAT VIRUS HIV?
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
Nativní preparát, vitální barvení
Mikrobiologické vyšetření
Radioterapie-využití v medicíně i aktuální protonové urychlovače
Kmen: Ploštěnci mají zploštělé, oboustranně souměrné tělo
Tato prezentace byla vytvořena
- její předmět, význam, metody a úkoly v léčebně preventivní péči
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZOOLOGIE PLOŠTĚNCI.
PLANKTON.
Cizopasní ploštěnci Vnitřní paraziti tasemnice a motolice
Vnější cizopasníci člověka.
Separační metody.
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – PLOVACÍ TESTY Některé předměty, jako jsou například kameny, se vždycky potápějí. Kameny jsou vzhledem ke své velikosti těžké. Tíha předmětu.
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
LABORATORNÍ DIAGNOSTIKA PARAZITŮ
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Odběr vzorků pro laboratorní analýzy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pozorování nálevníků.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Prvoci – jednobuněční živočichové
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu5 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník2.,3. Anotace.
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
„RISK“.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
Vyšetřovací metody v bakteriologii
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PARAZITOLOGIE PETRA KUBÁČKOVÁ OKM.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Paraziti (prvoci, červi, členovci) I. Prvoci Giardia intestinalis Patogenita: vodnaté průjmy Terapie: metronidazol Dg.: cysty a trofozoiti ve stolici,
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
PARAZITOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ RYB se zaměřením na sběr helmintů
Oběhová soustava Krev.
Centrifugace.
Oddělování složek směsí.
Makroskopické pozorování mikroorganizmů, Gramovo barvení
Nepohlavní rozmnožování prvoků
Základní škola, Hradec Králové
Prvoci organismy tvořené jedinou buňkou, která vykonává všechny funkce
říše: Živočichové podříše: Prvoci
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
BLECHY.
Nativní preparát, vitální barvení
Kmen: Hlístice (hlísti)
Půdy.
Transkript prezentace:

Oddělení botaniky a zoologie Koprologické metody Mgr. Radka Pecková MVDr. Ivona Foitová, Ph.D. MU, PřF, Oddělení botaniky a zoologie

Koprologie soubor metod používaných v parazitologii k diagnostice parazitárních infekcí z trusu zvířete nebo ze stolice člověka jedná se o základní, jednoduchou, neinvazivní, časově nenáročnou a velmi efektivní formu diagnostiky (monitorování zdraví u divokých zvířat) principem je detekce vajíček helmintů, jejich larev či dospělců a exogenních vývojových stádií (oocyst, cyst, spor…) parazitárních protistů ve vzorcích trusu/stolice přestože u řady parazitů neprobíhá vývojový cyklus v zažívacím traktu hostitele, opouští vývojová stádia tělo parazitovaného jedince trusem/stolicí

Sběr a uchovávání vzorků čerstvý fekální materiál (z důvodu možného zkreslení výsledku vzhledem k omezení životaschopnosti trofozoitů parazitických prvoků nebo rychlému vývoji a líhnutí L1 larev některých nematod během několika málo hodin či dnů) vzorky sbíráme do čistých nádob (sáčků), označíme druhem zvířete, datem odběru, lokalitou, věkem zvířete (důležité pro určování parazita) optimální množství materiálu je cca 10 g vzorky ihned zpracováváme nebo uchováme v chladnu či fixujeme (chemické směsi obsahující např. etanol, formaldehyd, k. octovou, k.  propionovou, dichroman draselný, glutaraldehyd)

Makroskopická diagnostika slouží k detekci dospělců (škrkavek, roupů aj.) nebo jejich částí (článků tasemnic) zjištění neobvyklého vzhledu, barvy a konzistence, případně příměsi krve a hlenu v trusu může napovědět přítomnost parazitů

Nativní preparát přímá prohlídka stolice v kapce fyziologického roztoku, případně se přidává Lugolův roztok na obarvení cyst prvoků přítomnost pohyblivých stádií bičíkovců, nálevníků a měňavek identifikace na základě velikosti, tvaru, povrchových struktur a typického pohybu může se nechat zaschnout, fixovat a barvit ( zvýraznění bezbarvých parazitů)

Dekantace resuspendování ve zvoleném objemu vody, sedimentace (desítky minut, případně centrifugovat), případně přefiltrování přes cedník, gázu nebo jiný síťovaný materiál pro lepší orientaci v nativním preparátu opakováním se docílí pročištění vzorku, přičemž parazitární útvary neustále procházejí síty a klesají ke dnu nádoby

Tlustý roztěr diagnostika vajíček helmintů do kapky vody se rozmíchá určité množství stolice; směs se rozetře na sklíčku (vrstva má být tak silná, aby přes ni nebylo možno číst); roztěr se nechá zaschnout

Koncentrační metody 1) Flotace metoda využívající rozdílných hustot parazitárních útvarů a použitého flotačního roztoku (vyšší hustota), takže parazitární útvary vyplavou na hladinu, odkud se sbírají a přenášejí na mikroskopické sklíčko preparáty se ihned prohlížejí detekce menších vajíček a larev hlístic, tasemnic a oocyst kokcidií např. Sheatherova metoda

Koncentrační metody Flotace

Koncentrační metody 2) McMasterova kvantifikační metoda umožňuje vypočítat intenzitu infekce navazuje na flotační metodu, tekutina z hladiny se vlije do McMasterovy komůrky, pomocí čtverců v ní obsažených se vypočítá množství vývojových stádií parazitů v gramu trusu

Koncentrační metody 3) Sedimentace metody využívající gravitace a hustoty roztoku k tomu, že těžká vajíčka a cysty sedimentují na dno zkumavky pro zvýšení rychlosti sedimentace se často používá centrifugace za použití různých sedimentačně-koncentračních roztoků (složení použitých směsí umožňuje sedimentaci a čistí koprologický materiál od balastu, který ztěžuje prohlížení) detekce cyst prvoků a vajíček helmintů (motolic) a některých hlístic

Koncentrační metody Sedimentace

PRAKTICKÉ POUŽITÍ V TERÉNU Orangutan Health Project Parasites diversity Parasites seasonality Complex interactions of animal – diseases – environment Feeding strategy Self-medical behaviour