Obecná část finančního práva II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná část finančního práva II
Advertisements

Obecná část rozpočtového práva III
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Měnové právo I 26. března 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Kontrola veřejné správy
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Finanční a rozpočtové právo
Finanční a rozpočtové právo
Nejvyšší kontrolní úřad
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Česká národní banka.
Nejvyšší kontrolní úřad STR.99.  Nezávislý orgán.  Kontroluje hospodaření s majetkem státu.  Dohlíží na plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta.
Státní správa.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
FINANČNÍ SPRÁVA Petr Mrkývka © 2012.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. března 2014.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Obecná část finančního práva II 16. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 36.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Česká národní banka.
Obecná část rozpočtového práva II
Obecná část finančního práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Úvod do finanční vědy a financí
Obecná část daňového práva procesního I
PŘEDMĚT FINANČNÍ SPRÁVY
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Česká národní banka.
Úvod do finanční vědy a financí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Obecná část finančního práva II 22. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Finančněprávní vztahy Finanční orgány Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Orgány Finanční správy České republiky Orgány Celní správy České republiky

1. Finančněprávní vztahy finanční vztahy regulované finančním právem prvky: finanční orgány ostatní subjekty peněžní prostředky peněžní plnění předmět práva povinnosti obsah přírůstek majetku úbytek majetku majetkový aspekt

1. Finančněprávní vztahy Horizontální vztahy Finanční orgán Finanční orgán Vertikální vztahy Fyzická osoba Právnická osoba Horizontální vztahy

2. Finanční orgány státní ústřední územní místní Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr územní Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Specializovaný finanční úřad Generální ředitelství cel finanční úřady celní úřady Finančně analytický úřad místní finanční výbory kontrolní výbory

3. Ministerstvo financí ústřední správní úřad organizační složka státu působnost - § 4 kompetenčního zákona v oblasti rozpočtového práva v oblasti daňového práva (v širším smyslu) v oblasti měnového a devizového práva v oblasti práva finančního trhu ostatní

a. Oblast rozpočtového práva státní rozpočet státní závěrečný účet státní pokladna fiskální politika a makroekonomické a fiskální prognózy finanční kontrola přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků finanční hospodaření, hospodaření s majetkem státu a jeho privatizaci zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu včetně sestavování účetních výkazů za Českou republiku

b. Oblast daňového práva daně poplatky clo od 2013 do 2016 - pojistné na důchodové spoření jedno inkasní místo – pojistné na sociální zabezpečení a pojistné na veřejné zdravotní pojištění ???

c. Oblast měnového a devizového práva platební styk zavedení jednotné měny euro na území České republiky věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí ochrana zahraničních investic

d. Oblast práva finančního trhu finanční trh (s výjimkou dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky) příspěvek ke stavebnímu spoření státní příspěvek na doplňkové penzijní spoření

e. Ostatní účetnictví audit a daňové poradenství hazardní hry ceny legalizace výnosů z trestné činnosti dovoz subvencovaných výrobků

4. Česká národní banka právnická osoba postavení veřejnoprávního subjektu čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb. působnost péče o cenovou stabilitu vydávání bankovek a mincí vedení účtů stanovení úrokových sazeb činnosti spojené s cennými papíry devizové hospodářství dohled (nad finančním trhem, bankami, nebankovními poskytovateli spotřebitelského úvěru…)

Nález Ústavního soudu 278/2001 Sb. rozhodování o zrušení těchto ustanovení zákona o ČNB (6/1993 Sb.): § 1 odst. 3 § 2 odst. 2 písm. e) § 2 odst. 1 věta první § 5 odst. 2 písm. b) § 6 odst. 3 § 35 písm. a) § 47 odst. 1 až 4

1. § 1 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. Česká národní banka působí jako správní úřad v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony.1) po novele č. 442/2000 Sb. České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)

2. § 2 odst. 2 písm. e) před novelou č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních zákonů. 1) po novele č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů. 1)

3. § 2 odst. 1 věta první před novelou č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat stabilitu české měny. po novele č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu.

4. § 5 odst. 2 písm. b) před novelou č. 442/2000 Sb. Bankovní rada dále zejména b) schvaluje rozpočet České národní banky (§ 47); po novele č. 442/2000 Sb. b) schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,

5. § 47 odst. 1-4 před novelou č. 442/2000 Sb. (1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu schváleného bankovní radou. (2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu. (3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku ke schválení příslušnému orgánu Parlamentu. Pokud ji tento orgán neschválí, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.

5. § 47 odst. 1-4 po novele č. 442/2000 Sb. (1) Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada. (2) V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. (3) Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny. (4) Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.

6. § 35 písm. a) před novelou č. 442/2000 Sb. Česká národní banka a) vyhlašuje kurs české měny k cizím měnám; po novele č. 442/2000 Sb. a) po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,

7. § 6 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. nebylo po novele č. 442/2000 Sb. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.

Závěry nálezu nezávislost České národní banky institucionální instrumentální personální a organizační hospodářská či finanční

Nález Ústavního soudu 285/2001 Sb. zda je třeba ke jmenování guvernéra a viceguvernéra ČNB kontrasignace

Ústava Čl. 62 písm. k) Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezident republiky jmenuje členy Bankovní rady České národní banky Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.

Zákon o ČNB § 6 odst. 1 a 2 Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.

5. Nejvyšší kontrolní úřad nezávislý (kontrolní) orgán čl. 97 Ústavy, zákon č. 166/1993 Sb. výkon kontroly hospodaření se státním majetkem plnění státního rozpočtu … nemožnost ukládat sankce de lege ferenda kontrola hospodaření územních samosprávných celků?

6. Orgány finanční správy ČR A. Generální finanční ředitelství B. Odvolací finanční ředitelství C. 14 finančních úřadů D. Specializovaný finanční úřad

A. Generální finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2011 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Odvolací finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2013 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství místní působnost ředitel věcná působnost

C. Finanční úřady upravuje zákon č. 456/2011 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství 14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost / vybraná působnost ředitel věcná působnost

D. Specializovaný finanční úřad územní působnost finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty vybrané subjekty obrat nad 2 mld. banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. některé daně nespravuje

7. Orgány celní správy ČR A. Generální ředitelství cel B. 14 celních úřadů C. Celní úřad Praha Ruzyně

A. Generální ředitelství cel zákon č. 17/2012 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Celní úřady upravuje zákon č. 17/2012 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel podřízeny Generálnímu ředitelství cel 14 celních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost ředitel věcná působnost

C. Celní úřad Praha Ruzyně upravuje zákon č. 17/2012 Sb. jako „běžný“ celní úřad + speciální ustanovení celní prostor

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 22. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy