životní strategie autotrofie: zdrojem uhlíku je CO2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Advertisements

ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Technické prostředky v požární ochraně
Základy automatického řízení 1
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Činnost nervové soustavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Adsorpce na fázovém rozhraní
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Signalizace integriny
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Autor: Mgr.Petr Procházka
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
princip extrakce DNA (jahody)
Vlastnosti plynů.
Elektrické vlastnosti buňky
Buňka.
Elektrické vlastnosti buňky
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Biologie.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Seminář o stavebním spoření
Adsorpce na fázovém rozhraní
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

životní strategie autotrofie: zdrojem uhlíku je CO2 rozdíly souvisí s odlišným způsobem života, zaplnění biosféry autotrofie: zdrojem uhlíku je CO2 heterotrofie: zdrojem uhlíku jsou organické sloučeniny fototrofní: využití E světelného záření chemotrofní: využití E chemických vazeb organotrofní – zdroj E jsou organické látky litotrofní – zdroj E jsou anorganické látky

srovnání eukaryotické a prokaryotické buňky eukaryota - větší - má mebránou ohraničené organely - lineární DNA, hodně exonů - složitější postranslační modifikace proteinů (souvisí s organelami) - komplikovanější signalizace - buněčná stěna – celulosa/chitin - u mnohobuněčných výrazná specializace buněk prokaryota - menší - bez organel - jádro bez membrány kruhová DNA,většinou bez intronů a exonů - jiná struktura ribozomů odlišný transkribční a translační aparát (jiná citlivost na léky) - buněčná stěna-peptidoglykany

srovnání eukaryotické a prokaryotické buňky

srovnání živočišné, rostlinné a houbí buňky živočišná houbí rostlinná lysozom lysozom - - vakuoly vakuoly - buň.stěna (chitin) buň.stěna (celulosa) centriola - - - - plastidy - - glyoxisom menší enzym. výbava hodně lytických enzymů hodně syntetizujích enzymů

přenos látek přes membránu prostá difuze – ve směru koncetračního gradientu, látky s malou Mr (voda, plyny), nepolární látky (steroly) usnadněný transport - ve směru konc. gradientu, přes specifický kanál/přenašeč pro látky, které jinak nemohou přes membránu přecházet (Glc, ionty) aktivní transport – proti směru konc, gadientu, přes speciální přenašeče/pumpy, za dodání energie (ionty – udržování membránového potenciálu-Na+/K+ pumpa)

transport látek v mnohobuň. organismu - mnohobuněčné organismy – musí mít transportní systém, kterým rozvádí látky po těle - ve vodě rozpustné látky jím cestují bez problému (Glc, NaCl, PO43-,...) - málo rozpustné a nerozpustné látky – využívají transportní proteiny (O2-hemoglobin, FA-albumin, cholesterol a lipidy-LDL, HDL)

signalizace signál: událost/jev který je schopen vyvolat u příjemce určitou specifickou odezvu (signálem může být cokoliv, co má svůj receptor) receptor: zařízení (biologické/technické), které je schopné zaznamenat signál a převést ho dále a popř. spustit odpověď

povaha biolog. signálů 1, chemická látka (nebo její část) –čich, chuť, hormon, neurotransmiter, signální část peptidu 2, elektromagnetické záření – zrak, teplo 3, změna tlaku - hmat,sluch, kontrola krevního tlaku, kontrola poměru vody a solí v těle (osmotický tlak- 300 mOsm) 4, změna el. potenciálu – vedení nervového vzruchu 5, gradient koncentrace – polarizace vajíčka 6, změna koncetrace látek – kontrola glykemie,hladiny O2,

původ a tok signálu intracelulární – ubiquitinace proteinu, glykosilace extracelulární – světelné záření, hormon endokrinní- přenos krví (hemolymfou)-př.hormony parakrinní- na sousední buňky, přes mezibuněčnou hmotu,př. neurotransmitery autokrinní- na tu samou buňku,která je vyprodukovala, př. růstové faktory, cytokiny

receptor v buněčné biologii většinou proteinové povahy, může být tvořen jedním, nebo i více proteiny interakce se signálem vede většinou ke fční změně konformace receptoru = převod signálu a začatek odpovědi buňky receptory: 1, membránové proteiny 2, cytoplazmatické proteiny

interakce signál-receptor 1, nekovalentní interakce (umožněné komplementaritou signalizační molekuly a vazebného místa receptoru), hydrofóbní interakce, elektrostatické interakce, van der Waalsovy interakce, vodíkové můstky, 2, přechod z metastabilního stavu do stabilního 3, mechanické namáhání

odpověď buňky na signál 2 úrovně 1, rychlá odpověď (ms-s) – modifikace už nasyntetizovaných proteinů v cytoplazmějejich aktivace(popř. desaktivace) 2, pomalá odpověď (min-hod)-aktivace(desaktivace) některých genů .................................................................................................................... -pro odpověď je nutná určitá množství signálů – práh citlivosti -při dlouhodobém či nadměrném vystavení signálu dochází k desenzitivizaci

proteiny účastnící se signalizace G-proteiny: proteiny schopné bázat jak GTP(aktivní stav), tak GDP(nekativní stav) kinázy: enzymy fosforylující jiné proteiny( a tím je aktivují nebo desaktivují) fosfatázy: enzymy odstraňující fosfátovou skupinu z proteinů( a tím je aktivují nebo desaktivují) iontové kanály: proteiny, které prostupují membránou a umožňují tok iontů z a do buňky proteasy: štěpení proteinů

signalizační kaskády cytoplazmatické membráně: ostrůvky s vysokou koncentrací receptorů a s nimi asociovaných proteinůzvýšení efektivity přenosu signálu a jeho modulace první poslové: signál druzí poslové:látka přenášející signál v cytoplazmě (pokud signál není schopný se přes cytoplazmu sám dostat); cAMP, cGMP, Ca2+ , PI3

signalizační kaskády 1, interakce signálu s receptorem, příklad signalizační kaskády: 1, interakce signálu s receptorem, 2, změna konformace receptoru 3, změna receptoru vyvolá aktivaci cytoplazm. kinázy 4, kináza začne fosforylovat enzym syntetizující cAMP (a tím ho aktivuje) 5, cAMP interaguje s dalšími cytoplazmatickými proteiny a aktivuje je (nebo desaktivuje) (6, tyto proteiny pak dále můžou aktivovat/desaktivovat jiné cytoplazmatické proteiny, nebo vykonat konkrétní děj)

význam signalizačních kaskád amplifikace (zesílení) signálu: jedna počáteční molekula signálu, vyvolá prakticky okamžitou aktivaci tisíce dalších molekul jemnější modulace signálu: lze ovlivňovat více úrovní odpovědi v závislosti na různých signálech současně přicházejících do buňky

buněčné spoje a signalizce buňky v jedné tkáni jsou často propojené (podle typu tkáně) tzv. buněčnými spoji, přes které můžou přecházet různé látky (např. druzí poslové, metabolity, ...) buněčné spoje umožňují šíření signálu a koordinovanou odpověď dané části tkáně příklad: interkalární disky v srdeční svalovině plasmodesmata v rostlinách - signalizace buněčnými spoji je nejvýraznější během embryonálního vývoje.

signalizace u rostlin intracelulární pochody velmi podobné buňce živočišné (signalizační kaskády, zapojení stejných typů proteinů, druhých poslů, ...) méně prvních poslů (žádná nerv. soustava, nižší míra komunikace – dané „statickým“ způsobem života) velký význam mají buněčné spoje – šíření signálu ( jsou velmi důležité i u živoč. buňky, ale u rostliny jsou dominantní)

význam signalizací 1, zisk informací o svém okolí a jejich přeposílání 2, udržování integrity mnohobuněčných organismů 3, vývoj organismu – diferenciace a růst tkání 4, rozmnožování organismu 5, zvýšení efektivity regulovaných dějů 6, ...

příklady signalizací hormonální signalizace hormony: hydrofilní (např.peptidové) nemůžou proniknout přímo membránou, interagují se svými membránovými receptory hydrofóbní (např.steroidní) přímo pronikají membránou a reagují s svými receptory v cytoplasmě/jádře

adrenalin adrenalin je uvolňován jako odpověď org. na stres (= zvýšená zátěž a tedy i požadavek na E) aktivuje glykogenolysi v hepatocytech (jaterní buňky) adrenalin je rozpoznán β-adrenergickými receptory na hepatocytech navázání adr. na receptor vede k výměně GDP za GTP v asociovaném G-proteinu v cytoplasmě GTP-Gprotein aktivuje enzym adenylátcyklasu (syntesa cAMP-druhého posla) cAMP se váže na specifické kinázu která: 1, přímo fosforyluje glykogen synthasu-inhibice 2, fosforyluje a aktivuje jinou kinasu, která dále fosforylací aktivuje glykogen fosforylasu

testosteron 1,testosteron proniká membránou, dostává se do cytoplasmy 2a reaguje přímo s androgenním receptorem 2b je přeměněn na dihydrotestosteron(THT), který pak reaguje s cytoplazmatickým receptorem 3, navázání testosteronu/THT na receptor vede ke konformační změně receptoru 4, z receptoru oddisociují navázane chaperony( heat shock proteins,hsp90, hsp56), které kryjí(a tím desaktivují) domény vážící se na další receptor a DNA 5, dojde k dimerizaci receptorů s navázaným testosteronem 6, dimery rozpoznají a dosedají na určitá místa DNA a spouštějí jejich transkribci

syntéza a modifikace peptidů v pouhém pořadím AA peptidu (primární struktura) je kódováno, jestli se má syntetizovat v cytoplazmě nebo v ER a kam má pak směřovat (cytoplasma, mitochondrie, ER, GA, ven z buňky, ...) primární struktura peptidu také obsahuje info o postranslačních modifikacích (např.sekvence Asn-X-Ser/Thr určuje místo pro tzv. N-glykosylaci) navázáním malého proteinu ubiquitinu na Lys cytoplasmatického proteinu (nebo na ubiquitiny už dřív navázané) se označuje stáří proteinu. Proteiny s hodně ubiquitiny jsou likvidovány v proteasomech

kontaktní inhibice - buňky na svém povrchu exprimují určité proteiny a zároveň jejich receptory. - tyto proteiny inhibují další dělení buňky pokud receptory buňky narazí na tyto molekuly, znamená to, že je kolem nich plno a mají se přestat dělit - poruchy této signalizace se mohou podílet na vzniku rakoviny