Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
V OLBA PRÁVA A JEJÍ POZICE V MEZINÁRODNÍM PRÁVU SOUKROMÉM Zpracovala: Pavlína Adamíková.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Firma a jejich cíle.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Obchodní smlouvy Obecně.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ŘEŠENÍ PROTISOUTĚŽNÍCH OPATŘENÍ ZE STRANY VEŘEJNÉ MOCI Pohled Ministerstva vnitra.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Martina Kochová Lucie Svobodová Lenka Kratochvílová Eva Mašková
Soutěžní právo.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Obecně Lucia Madleňáková
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Systém soukromého práva
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy obchodního práva
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Právo hospodářské soutěže
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
TRH (tržní mechanismus)
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Bakalářský studijní program Právo a podnikání
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Některé právní aspekty podnikání v Peru Jiří Horník ve spolupráci s Dny Latinské Ameriky: PERU, Hospodářská komora ČR, Praha, 23. září 2014.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Přehled subjektů obchodního práva JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Obchodní právo. Subjekty obchodního práva. Jednání podnikatele
Správní právo procesní
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Hospodářská soutěž v EU
Struktura právních norem
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže Monika Příkazská 21. 11. 2016 Základy obchodního práva

Kartelové/ antitrustové/ proti(anti)monopolní právo Výrazný vliv soutěžní politiky EU. Zájem na existenci hospodářské soutěže jako takové a zájem na svobodě trhu. Projevuje se řada zájmových konfliktů (chránit soutěž jako instituci a nebrat ohled na dopady vůči konkrétnímu soutěžiteli). Ochrana hospodářské soutěže je pro společnost důležitá – proto se plošně uplatňují četné intervence státu do ekonomiky. Rozlišujeme jednotlivé formy omezování soutěže – mají podobu generálních klauzulí (neuzavřené množiny).

Existenční ochrana hospodářské soutěže vs. ochrana před nekalou soutěží Existenční ochrana – chrání soutěž samotnou jako veřejný zájem Vzhledem k tomu, že se jedná o zájem veřejný, zaslouží si ochranu prostředky veřejného práva. Nekalá soutěž – hospodářská soutěž se předpokládá, chrání se poctivá soutěž mezi soutěžiteli (její kvalita). Zde se ochrana realizuje prostředky soukromého práva. Proto také někdy odlišování na „soukromoprávní“ větev a „veřejnoprávní“ větev soutěžního práva.

Relevantní trh a tržní moc Nutné pro posouzení úrovně soutěžního prostředí a existenčních předpokladů svobodné soutěže. Tržní moc – není hodnotou sama o sobě, vymezuje se ve vztahu k určité části trhu, a to z hlediska věcného, prostorového a časového – zde nastává reálný soutěžní vztah a reálný střet zájmů. Účelné je posuzovat ochranu soutěže v případě střetu nabídky a poptávky v konkrétním čase a konkrétním místě – proto kategorie relevantního trhu.

Relevantní trh Jedná se o prostorový a časový souběh (společnou interakci) nabídky a poptávky po takovém zboží nebo službách, které jsou z hlediska uspokojení určité potřeby shodné nebo vzájemně zastupitelné. Věcné vymezení RT: Podstatný je pocit subjektivně pociťované ekvivalence; rozhodující je tudíž názor kupujícího – funkční zaměnitelnost z hlediska tržní protistrany. Teritoriální vymezení RT: obec, kraj, stát, EU… Časové vymezené RT: význam u sezonních podnikatelů (veletrhy…)

Tržní moc Nelze definovat konkrétně a exaktně. Většinou se chápe jako schopnost soutěžitele určovat přímo či nepřímo chování jiných účastníků trhu (konkurentů, spotřebitelů), resp. chovat se na nich ve značné míře nezávislé a samostatně (zejména schopnost stanovit si samostatně ceny). Tržní moc není identická s tržním podílem! Vysoký tržní podíl je pouze hrubé měřítko – důležité i jiné ukazatele!

Druhy protisoutěžních postupů Omezení: Horizontální Vertikální Diagonální Dle příčiny omezení pak na: v užším smyslu (dohody, smlouvy, postupy…), zabraňovací postupy a monopolní chování, koncentrační strategie (snížení počtu soutěžitelů a následní faktické omezení svobody jednání)

A. Dohody omezující soutěž (kartely) Dohodu je nutno chápat v širokém slova smyslu – ujednání, rozhodnutí, jednání ve vzájemné shodě… Nemusí být výslovné – jednání i mlčky (konkludentně) Dohoda nebo jiná forma dorozumění mezi soutěžiteli, která může ovlivnit soutěž, vyloučit ji, případně zkreslit její výsledky. Kartely jsou svojí podstatou vlastně zárodky monopolů. Cenové, množstevní, výrobní, nabídkové… Mohou být i vertikální.

B. Zabraňovací postupy a monopolní chování Právně zakotvené či ryze faktické způsoby chování konkurentů, které jsou způsobilé ztížit či dokonce vyloučit účast jiných konkurentů v soutěži, a tím ohrozit jejich individuální zájmy nebo účinnost celého soutěžního mechanismu. Existenci soutěže jako takové ohrožuje především to, že ten, kdo zneužívá tržní moc, může zneužívat své postavení nejen vůči jednomu smluvnímu partnerovi, ale vůči řadě z nich či dokonce všem (monopolista). Bojkoty, odmítnutí dodávek či jiné spolupráce, diskriminace (různé ceny vůči různým zákazníkům), junktimace (vázání vzájemně nesouvisejících plnění)…

C. Koncentrace Tzv. „skoupení“ konkurence – snazší cesta, než s ní soutěžit. Při překročení určitých horizontálních a vertikálních hranic dochází ke změně tržní struktury, která pak ohrožuje soutěž. Jádrem soutěžní politiky je kontrola spojení soutěžitelů – fúze: Horizontální fúze – stejný trh (omezení počtu soutěžitelů) Vertikální fúze – různé úrovně (výrobce – velkoodběratel – maloobchodník) Diagonální fúze – různé trhy Důvody – úspory z rozsahu: stejné zboží ve větším množství, bezproblémový přísun surovin, hladký odbyt produkce…

Právní úprava Český právní řád je kompatibilní s evropským soutěžním právem. Hlavní pramen: zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže (ZOHS). „Narušení“ soutěže dle ZOHS zahrnuje i potenciální ohrožení; „soutěžiteli“ jsou FO, PO, nejen podnikatelé, ale i sdružení bezsubjektová („soutěžitel“ dle OHS x „podnik“ dle EU). Soutěžní činnost nemusí být zisková a nemusí být nutně podnikáním. ZOHS se nevztahuje na služby obecného hospodářského významu. Místní působnost ZOHS: jde také o jednání, k němuž došlo v cizině, v cizině, pokud se jejich narušující účinky projevily i na tuzemském trhu nebo se projevit mohly.

Právní úprava Základ právní úpravy v ZOHS představuje u každého typu omezení hospodářské soutěže tzv. generální klauzule, která umožňuje výkladové posuny ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a soudů. Následuje demonstrativní výčet zakázaných skutkových podstat. ÚOHS je ústřední orgán státní správy pro podporu a ochranu hospodářské soutěže. Činnost ÚOHS na poli ochrany hospodářské soutěže spočívá především v dozorové činnosti.

Právní úprava dohod omezujících soutěž Unijní: Zakázané dohody – čl. 101 odst. 2 SFEU – zakázané a neplatné, existují však blokové výjimky – posouzení dle nařízení, tzv. „bezpečný přístav“. Tuzemská: Dohody narušující soutěž – společné postupy a praktiky konkurentů, které vedou nebo by mohly vést k narušení hospodářské soutěže. Může jít o dohodu v užším slova smyslu, o rozhodnutí grémia, jednání ve vzájemné shodě… § 3 ZHOS. Generální klauzule: materiálním znakem je potenciální nebo skutečná nebezpečnost pro soutěž, zakazuje se již uzavření, výjimkou jsou tzv. bagatelní kartely (doktrína de minimis), jejichž dopad je zanedbatelný, ale nikoliv pokud se jedná o tzv. tvrdá omezení. Platí princip objektivní, je jedno, co měli účastníci v úmyslu. § 3/1 ZOHS.

Právní úprava dohod omezujících soutěž Platí princip potenciality („jejichž cílem nebo výsledkem…“). Následkem je vždy absolutní neplatnost, zákaz plnění dohod a veřejnoprávní sankce pokuty, případně též spáchání trestného činu. Demonstrativní skutkové podstaty: cenové kartely, restrikční a kontrolní kartely, rozdělovací (segmentační) kartely, junktimační kartely, diskriminační kartely…

Právní úprava zneužití dominantního postavení Unijní: 102 SFEU – zakazuje se až zneužití dominantního postavení, bez výjimek, dominantní postavení vede ke zvláštní odpovědnosti. Tuzemská: rozlišujeme vykořisťovatelské a zabraňující způsoby zneužití tržní moci – získání dlouhodobé nebo bezprostřední výhody z neexistence konkurence a vyžadování nepřiměřeného protiplnění od tržní protistrany nebo ohrožení tržních zájmů protistrany, která je vystavena vůli monopolisty nebo dominanta. Zákonné vymezení je kvalitativní a podpůrně kvantitativní – podstatná je taková tržní síla, která umožňuje nezávislé chování na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích. § 10 ZOHS.

Právní úprava zneužití dominantního postavení Generální klauzule: zakazuje se jakékoliv zneužívání dominantního postavení na újmu jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů. § 11/1 ZOHS. Demonstrativní skutkové podstaty: vynucování nepřiměřených podmínek, junktimace a diskriminace, dlouhodobé cenové podbízení…

Právní úprava kontroly spojování soutěžitelů Unijní: SFEU neobsahuje – evropské nařízení o kontrole spojování soutěžitelů, musí být dosaženo komunitárního rozměru. Tuzemská: Východiskem je nutnost zachovat určité strukturální předpoklady trhu. § 12 ZOHS. Ke spojením podniků dochází buď fúzí, nabytím podniku (ve smyslu závodu), vznikem společné kontroly = pozitivní vymezení koncentrace – v těchto případech se o koncentraci jedná. Dále zákon obsahuje i vymezení, co koncentrací není (určité přechodné situace – likvidace, finanční rekonstrukce, nucená správa apod.)

Právní úprava kontroly spojování soutěžitelů Nebezpečná jsou taková spojení, která mají významný ekonomický rozměr. Výpočet kombinací celosvětového a vnitrostátního obratu – při překročení určitých kombinací podléhá spojení soutěžitelů povolení Úřadu. Řízení před ÚOHS je dvoufázové – nejprve se rozhoduje, zda vůbec podléhá schválení ÚOHS, a následně, zda má za následek podstatné narušení hospodářské soutěže.

Kontrolní otázky Jaké protisoutěžní postupy rozlišujeme? Kde nacházíme právní úpravu? Jaké jsou její prameny? Jaký je rozdíl mezi tržní mocí a tržním podílem? Jaké je vymezení relevantního trhu? Jaký je rozdíl mezi směrnicí a nařízením? Co jsou to blokové výjimky? Co jsou to dohody de minimis? Co zakazují jednotlivé generální klauzule protisoutěžních postupů? Co zákon myslí, pokud hovoří o spojování soutěžitelů? V čem spočívá kontrola?

Děkuji Vám za pozornost! Dotazy…?