Rozpustné soli v půdách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VYUŽITÍ ODPRAŠKŮ PŘI VÝROBĚ a-SÁDRY Vysoké učení technické v Brně
Druhy chemických reakcí
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Analytická chemie Kvalitativní analýza
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Půdní reakce Co je půdní reakce – množství volných kyselin a bazí v půdním roztoku a kationové složení PKK, které lze změřit (pH nebo mmol/kg) Význam –
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
SOLI RZ
Katedra pedologie a ochrany půd
Analytická chemie.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Vzorce pro opakování.
Měření vody z Jičínky Vypracovali: Jiří Hodura, Silvie Vykydalová, Jana Konvičková, Dominika Miková Třída: 8.A.
Kovy alkalických zemin
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Základní procesy při úpravě technologické vody
Salinita – iontové složení vody a
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Metody analytické chemie
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jak vznikají soli.
Nikl.
Zákon zachování hmotnosti Mgr. Helena Roubalová
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Salinita půdy = množství rozpustných solí v půdě - nadbytek solí zhoršuje fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy a snižuje její úrodnost.
Kovy II. hlavní skupiny (alkalických zemin + Be, Mg)
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PŮDOZNALSTVÍ.
Dvacet let hydrologického a biogeochemického výzkumu povodí Červík v Beskydech Filip Oulehle1, František Zemek2, Zora Lachmanová3, Oldřich Myška1, Jan.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření  v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H 3 O + ) iontů.
Gravimetrie gravimetrie (vážková analýza) - ze známé navážky vzorku izolujeme vhodným postupem stanovovanou složku ve formě čisté sloučeniny známého chemického.
Sorpční vlastnosti půdy Schopnost poutat různé látky z disperzního prostředí Polydisperzní soustava je směs částeček různého tvaru a velikosti s příměsí.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
PŮDNÍ UHLIČITANY Důležitá část minerální složky půdy
Rozpustné soli v půdách
(podle stupně přeměny)
Miroslav Fér Stanovení obsahu humusu Miroslav Fér
Salinita (zasolení) půdy
Soli a jejich chemické vlastnosti
Hořčík.
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
Stanovení obsahu uhličitanů
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Kationtová výměnná kapacita
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Odměrná analýza.
Půdy.
Transkript prezentace:

Rozpustné soli v půdách

Salinita Vyšší množství rozpustných solí v půdě Zasolování = hromadění ve vodě rozpustných solí v půdě Primární zasolení (přirozený původ) Sekundární zasolení (lidský zásah) Ovlivňuje vlastnosti půdy: fyz.chem. chemické biologické úrodnost

Salinita Zdroje rozpustných solí primární minerály podzemní vody - výpar > srážky závlahové vody pobřežní půdy vysoké dávky průmyslových hnojiv

Salinita Anionty – SO42-, Cl-, CO32-,NO3-, PO43- Kationty – Ca2+, Mg2+, K+, Na+; Al3+, Fe3+ Solonetz (Na+) Solonchak (Ca2+ a Mg2+ x Na+ a K+) Calcisol (CaCO3) Gypsisol (CaSO4 ) Feralsol (Al3+, Fe3+)

Metody stanovení Měření elektrického odporu Měření elektrické vodivosti Chemická analýza Stanovení pomocí iontoměničů Areometrická metoda Stanovení jednotlivých iontů

Postup Kvantitativní stanovení salinity měřením elektrické vodivosti v etanolovém výluhu 10 g zeminy do PE lahve přidáme 50 ml 50 % etanolu necháme 45 min třepat zfiltrujeme a měříme na konduktometru vodivost

Hodnocení Do 30 μS.cm-1: většina zemědělských půd, s normální (nižší) intenzitou hnojení a vápnění minimální zatížením půd solemi 30 - 60 μS.cm-1: půdy minerálně bohaté se středně vysokou intenzitou hnojení a vápnění bez negativních účinků obsahu solí 60 - 120 μS.cm-1: půdy s vysokým stupněm vyhnojení (vyvápnění) na minerálně bohatých substrátech (ale i silně kyselé půdy) zvýšené zatížení půd solemi Nad 120 μS.cm-1: půdy s možnými negativními účinky solí na růst a vývoj rostlin (zejména v sušších podm.). vysoké zatížení půd solemi

Postup Kvalitativní stanovení přítomnosti vybraných aniontů 10 g zeminy + 50 ml převařené destilované vody třepeme 3 min a zfiltrujeme do kádinky

Postup CO32- 2-3 ml filtrátu + kapku fenoftaleinu, zahřejeme nad kahanem k varu. Růžové zbarvení → přítomnost uhličitanů HCO3- do stejného extraktu po vymizení růžového zbarvení přidáme 1 kapku !! metyloranže Žluté zbarvení → přítomnost hydrogenuhličitanů Cl- 2-3 ml filtrátu + několik kapek koncentrované HNO3 + několik kapek 5% AgNO3 Bílá sraženina (zákal) → přítomnost chloridů SO42- 2-3 ml filtrátu + 3 kapky 10% HCl + několik kapek 10% BaCl2 Bílá sraženina (zákal) → sírany (nerozpustný BaSO4)

Půdní uhličitany Důležitá složka min. podílu půdy Vliv na všechny půdní vlastnosti pufrační schopnost půdní reakce nasycenost sorpčního komplexu Nejčastější půdní uhličitany CaCO3 a MgCO3 CaCO3 – primárního původu – sekundárního původu

Měření Princip stanovení změny tlaku produkcí CO2 (barometrické m.) CaCO3 + MgCO3 + 4HCl → CaCl2 + MgCl2 + 2H2O + 2CO2 změny tlaku produkcí CO2 (barometrické m.) → barokalcitometry objemu vytvořeného CO2 (volumetrické m.) → Jankův vápnoměr

Jankův vápnoměr

Postup orientační zjištění přítomnosti karbonátů založeno na intenzitě šumění (10% HCl) Na hodinové sklo dáme trochu zeminy Kápneme 10% HCl a sledujeme intenzitu šumění podle intenzity šumění stanovíme navážku 5 – 10 g při bouřlivém šumění; 20 g při výrazném, ale nikoli bouřlivém šumění; 40 g při nevýrazném šumění

Postup orientační zjištění přítomnosti karbonátů 5 – 10 g při bouřlivém šumění 20 g při výrazném, ale nikoli bouřlivém šumění 40 g při nevýrazném šumění kvantitativní stanovení Jankovým vápnoměrem Vsypat navážku do vyvíjecí nádobky, naplnit zásobník HCl po rysku a uzavřít Nakláněním vyvíjecí nádobky se OPATRNĚ vylévá HCl na zeminu dokud hladina v trubici neklesá (vzorek již nešumí) Povolením tlačky se srovnají obě hladiny v trubicích na stejnou úroveň Přečte se % karbonátů (odpovídá 20 g; byla-li navážka 10 g, vynásobí se 2; byla-li 5 g, vynásobí se 4)

Vyhodnocení < 0,3 % bezkarbonátová 0,3 – 3 % slabě vápnitá 25 – 60 % slín > 60 % vápenatá