Příprava veřejného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naučil jsem se....
Advertisements

Výňatek ze socio-psychologického průzkumu postojů občanů ČR k možnému vzniku nové politické strany.
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Vytváření a posilování protikorupčního.
Výstavba mluveného projevu
Řeč, jazyk, mluva.
1 Tvoření písemné práce Odkud začít a kudy jít…..
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Diskuse (z lat. discussio od dis-quatere, pře-třásat, zkoumat, diskutovat) je věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem,lat -jehož cílem není rozhodovat,
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Přesvědčování X manipulace
Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
 Co je cílem projevu – co je třeba vysvětlit, vždycky vysvětleme.  Ke komu budeme mluvit:  Sledujme reakci posluchačů  Jeví-li známky nepozornosti,
Komunikační dovednosti
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Osobní prodej OSPRO/ S7 Jednotlivé fáze obchodního jednání.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Každý den jsme trochu starší…
(specifické prostředí ve škole)
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Komunikace a prezentace KOPRD
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Zásady tvorby prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Manager nebo leader? Management je pozice
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT Finanční gramotnost Chovančíková Eva 1.A.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Žákovský parlament – I. stupeň
Inf Prezentace informací
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Jak na PR (absolutní základ)
Ježíš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Naučil jsem se....
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Jejich přijímání a vyjádření
Výstavba mluveného projevu
JSEM MEZI 7 % Regina Brett, novinářka z clevelandského deníku The Plain Dealer, spisovatelka a držitelka Pulitzerovy ceny za léta 2008 a 2009, napsala.
Každý den jsme trochu starší…
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Příprava veřejného projevu Seminář č. 8 Příprava veřejného projevu

1. invence Vyhledávání témat a argumentů Vyhledáme téma a posluchači je předložíme způsobem, který ho zaujme Invence musí odpovídat na několik základních otázek: Co mám vlastně na mysli? Co vůbec chci povědět? Jak jsem na to přišel? Co si o zvoleném tématu myslím? V čem se liším od ostatních? V čem se shoduji se svými posluchači?

2. dispozice Uspořádání Rozmístění hlavního tématu, argumentů, slov, kterými chci udržet posluchačovu pozornost Odpovídá na otázky: Čím projev začít? Čím ho ukončit? Jak nic podstatného pro porozumění nevynechat? Kolik místa nechám jednotlivým částem? Uvedu nejpádnější argument hned na začátek, nebo si ho raději nechám jako trumf na úplný konec?

Obecné zásady Významové jádro bývá v české větě na jejím konci, v mluveném jazyce je proneseno s důrazem: S vámi žádný dialog možný není a nikdy nebude. Povíme si to po volbách. Stejně důležitou úlohu mají také konce odstavců a kapitol. Posluchač se v textu musí orientovat – textové orientátory (zaprvé, zadruhé, teď přejděme k druhé otázce, nyní si tuto část stručně shrneme)

Exkurz a digrese Exkurz = podrobnější výklad, řečník si uvědomí, že byl příliš stručný nebo málo srozumitelný. Digrese = řečníkova reakce na situaci, v níž se ocitl. Všimne si, že posluchači jsou unaveni, je jim horko, výklad je příliš náročný. Digrese ani nemusí souviset s tématem řeči.

3. jazykové ztvárnění Stylizace Jazykové ztvárnění, uspořádání slov a slovních spojení tak, aby co nejlépe vyhovovalo tomu, o čem se mluví, ke komu se mluví a v jakém prostředí se mluví. Původnost X potřeba držet se vžitých modelů a obvyklých způsobů vyjádření

4. memorování Cvičení paměti Paměť krátkodobá Paměť dlouhodobá

5. podání Přednes projevu Složka hlasová a vizuální – gesta, mimika, postavení těla, pohyb při řeči, péče o celkový vzhled Stará marketingová zásada, že při prodeji výrobku má zásadní slovo obal

Politické projevy Rétorika se historicky řadila mezi umění agonální = bojovná; „nenásilné násilí nejlepšího argumentu“ Polemika = ostrá výměna názorů (polemos = nepřítel) Eristika = souboj nekorektních argumentů: Argumentum ad baculum = argument klacku Falešné argumenty Argumenty ad rem x ad personam Argument ad populum Ignoratio elenchi = manipulativní triky založené na odvádění pozornosti

Demagogie v praxi http://www.youtube.com/watch?v=rvK67liSuNM&feature=related sládek o vstupu do EU http://www.youtube.com/watch?v=gUGdW5eDqv0&playnext=1&list=PL31A8A4C9D64CFBC1&feature=results_video sládek cizinci

Falešné argumenty 1) Falešné dilema Vyvolává dojem, že existují pouze dvě možnosti, ačkoli to není pravda: Kdo mě nepodporuje, je můj nepřítel. 2) Šikmá plocha Zavedení opatření povede k ještě dalšímu, to ve svém důsledku způsobí celý řetěz čím dál tím méně pravděpodobných následků, které nakonec způsobí katastrofu: Když povolíme volné pobíhání psů po parcích, lidé si je budou bez košíků brát i do autobusů a za chvíli i na palubu letadel, a od toho už je jen krůček k tomu, aby pokousali pilota a způsobili leteckou katastrofu.

Falešné argumenty 3) Sloučená otázka Přestal jste bít svoji ženu? 4) Úhybný manévr Opravdu si nemůžeme dovolit norkový kožich. Pracuji dvanáct hodin denně a i tak máme sotva na nájem. - A na tu mladou servírku tehdy před deseti lety jsi peníze měl, co?! 5) Útok na člověka Co čekáš od levičáka? Udělal to jen proto, aby nepřišel o práci. 6) Dovolávání se autority, anonymní autorita

Klamy oslovující emoce a další psychologické motivy Argument klacku – místo zdůvodnění nastíníme nepříjemné důsledky, které vyvstanou, jestliže nebudete souhlasit Argument vyvozující soucit – místo věcné argumentace působí na city Kvalifikující jazyk – spojuje žádoucí výrok s pozitivním označením a vyvolává dojem, že jeho odmítnutím se posluchač automaticky řadí do opačné skupiny Společenský apel – myšlenku zdůvodňuje tím, že ostatní s tím souhlasí

Jde o něco jiného 1) Argumentace kruhem – výrok, který dokazujeme, je již zahrnut do premis 2) Irelevantní závěr – důkaz dokazuje něco jiného, než je vlastní předmět tvrzení 3) Strašák – demonstrativně roznesu protistranu na cucky. Její argumenty jsou oním strašákem, já musím bezpodmínečně ukázat jejich nesmyslnost.

Skandalizace jako argument Varianta argumentu ad personam Skandál se stane skandálem tím, že dokáže vyvolat všeobecný zájem Skandál je tedy událost, která narušuje obecně přijímané normy, hodnoty a morální kodexy Obsah události se vztahuje k zneužití moci a informací, k osobnímu majetku, k pikantním záležitostem a osobním vztahům

Topolánek je v Toskánsku: Opět jen v pronájmu?

Z Klause bude zámecký pán: Kellner mu renovuje sídlo na Hanspaulce

Narozeniny levicového lva Paroubka Narozeniny levicového lva Paroubka? Osmdesát tisíc noblesu nezajistilo a Rath nepomohl

Okamura i Paroubek mají slabost pro tlumočnice: Krásná Monika pomáhá jazykem

Jurečko o návštěvě u Bárty: Všude byly sochy Napoleona

Skandál Hříšníka obdarovává ostudou, člověka, který hřích odhalil, slávou a veřejnost pocitem, že ti všichni kolem skandálu (včetně médií) stejně nestojí za nic a jsou jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet.

Maska vnější zdvořilosti a společenského taktu Dobře maskovaný útok bývá obvykle nejúčinnější Nepsaná pravidla pro úspěšné fungování společenského styku: Maxima taktu Maxima skromnosti Maxima velkorysosti a uznání Maxima shody Maxima empatie

Jakeš http://www.youtube.com/watch?v=kkVvPLXN2xo http://www.youtube.com/watch?v=pnPErrV-OHE ministr spravedlnosti