Příprava veřejného projevu Seminář č. 8 Příprava veřejného projevu
1. invence Vyhledávání témat a argumentů Vyhledáme téma a posluchači je předložíme způsobem, který ho zaujme Invence musí odpovídat na několik základních otázek: Co mám vlastně na mysli? Co vůbec chci povědět? Jak jsem na to přišel? Co si o zvoleném tématu myslím? V čem se liším od ostatních? V čem se shoduji se svými posluchači?
2. dispozice Uspořádání Rozmístění hlavního tématu, argumentů, slov, kterými chci udržet posluchačovu pozornost Odpovídá na otázky: Čím projev začít? Čím ho ukončit? Jak nic podstatného pro porozumění nevynechat? Kolik místa nechám jednotlivým částem? Uvedu nejpádnější argument hned na začátek, nebo si ho raději nechám jako trumf na úplný konec?
Obecné zásady Významové jádro bývá v české větě na jejím konci, v mluveném jazyce je proneseno s důrazem: S vámi žádný dialog možný není a nikdy nebude. Povíme si to po volbách. Stejně důležitou úlohu mají také konce odstavců a kapitol. Posluchač se v textu musí orientovat – textové orientátory (zaprvé, zadruhé, teď přejděme k druhé otázce, nyní si tuto část stručně shrneme)
Exkurz a digrese Exkurz = podrobnější výklad, řečník si uvědomí, že byl příliš stručný nebo málo srozumitelný. Digrese = řečníkova reakce na situaci, v níž se ocitl. Všimne si, že posluchači jsou unaveni, je jim horko, výklad je příliš náročný. Digrese ani nemusí souviset s tématem řeči.
3. jazykové ztvárnění Stylizace Jazykové ztvárnění, uspořádání slov a slovních spojení tak, aby co nejlépe vyhovovalo tomu, o čem se mluví, ke komu se mluví a v jakém prostředí se mluví. Původnost X potřeba držet se vžitých modelů a obvyklých způsobů vyjádření
4. memorování Cvičení paměti Paměť krátkodobá Paměť dlouhodobá
5. podání Přednes projevu Složka hlasová a vizuální – gesta, mimika, postavení těla, pohyb při řeči, péče o celkový vzhled Stará marketingová zásada, že při prodeji výrobku má zásadní slovo obal
Politické projevy Rétorika se historicky řadila mezi umění agonální = bojovná; „nenásilné násilí nejlepšího argumentu“ Polemika = ostrá výměna názorů (polemos = nepřítel) Eristika = souboj nekorektních argumentů: Argumentum ad baculum = argument klacku Falešné argumenty Argumenty ad rem x ad personam Argument ad populum Ignoratio elenchi = manipulativní triky založené na odvádění pozornosti
Demagogie v praxi http://www.youtube.com/watch?v=rvK67liSuNM&feature=related sládek o vstupu do EU http://www.youtube.com/watch?v=gUGdW5eDqv0&playnext=1&list=PL31A8A4C9D64CFBC1&feature=results_video sládek cizinci
Falešné argumenty 1) Falešné dilema Vyvolává dojem, že existují pouze dvě možnosti, ačkoli to není pravda: Kdo mě nepodporuje, je můj nepřítel. 2) Šikmá plocha Zavedení opatření povede k ještě dalšímu, to ve svém důsledku způsobí celý řetěz čím dál tím méně pravděpodobných následků, které nakonec způsobí katastrofu: Když povolíme volné pobíhání psů po parcích, lidé si je budou bez košíků brát i do autobusů a za chvíli i na palubu letadel, a od toho už je jen krůček k tomu, aby pokousali pilota a způsobili leteckou katastrofu.
Falešné argumenty 3) Sloučená otázka Přestal jste bít svoji ženu? 4) Úhybný manévr Opravdu si nemůžeme dovolit norkový kožich. Pracuji dvanáct hodin denně a i tak máme sotva na nájem. - A na tu mladou servírku tehdy před deseti lety jsi peníze měl, co?! 5) Útok na člověka Co čekáš od levičáka? Udělal to jen proto, aby nepřišel o práci. 6) Dovolávání se autority, anonymní autorita
Klamy oslovující emoce a další psychologické motivy Argument klacku – místo zdůvodnění nastíníme nepříjemné důsledky, které vyvstanou, jestliže nebudete souhlasit Argument vyvozující soucit – místo věcné argumentace působí na city Kvalifikující jazyk – spojuje žádoucí výrok s pozitivním označením a vyvolává dojem, že jeho odmítnutím se posluchač automaticky řadí do opačné skupiny Společenský apel – myšlenku zdůvodňuje tím, že ostatní s tím souhlasí
Jde o něco jiného 1) Argumentace kruhem – výrok, který dokazujeme, je již zahrnut do premis 2) Irelevantní závěr – důkaz dokazuje něco jiného, než je vlastní předmět tvrzení 3) Strašák – demonstrativně roznesu protistranu na cucky. Její argumenty jsou oním strašákem, já musím bezpodmínečně ukázat jejich nesmyslnost.
Skandalizace jako argument Varianta argumentu ad personam Skandál se stane skandálem tím, že dokáže vyvolat všeobecný zájem Skandál je tedy událost, která narušuje obecně přijímané normy, hodnoty a morální kodexy Obsah události se vztahuje k zneužití moci a informací, k osobnímu majetku, k pikantním záležitostem a osobním vztahům
Topolánek je v Toskánsku: Opět jen v pronájmu?
Z Klause bude zámecký pán: Kellner mu renovuje sídlo na Hanspaulce
Narozeniny levicového lva Paroubka Narozeniny levicového lva Paroubka? Osmdesát tisíc noblesu nezajistilo a Rath nepomohl
Okamura i Paroubek mají slabost pro tlumočnice: Krásná Monika pomáhá jazykem
Jurečko o návštěvě u Bárty: Všude byly sochy Napoleona
Skandál Hříšníka obdarovává ostudou, člověka, který hřích odhalil, slávou a veřejnost pocitem, že ti všichni kolem skandálu (včetně médií) stejně nestojí za nic a jsou jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet.
Maska vnější zdvořilosti a společenského taktu Dobře maskovaný útok bývá obvykle nejúčinnější Nepsaná pravidla pro úspěšné fungování společenského styku: Maxima taktu Maxima skromnosti Maxima velkorysosti a uznání Maxima shody Maxima empatie
Jakeš http://www.youtube.com/watch?v=kkVvPLXN2xo http://www.youtube.com/watch?v=pnPErrV-OHE ministr spravedlnosti