Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Advertisements

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pravidla pro počítání s mocninami
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Logaritmus a věty o logaritmech
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Druhá mocnina a odmocnina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Počítáme s celými čísly
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
Mocniny s přirozeným mocnitelem Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Pravidla pro počítání s mocninami.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení racionálních čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
S celočíselným exponentam
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Mocniny s přirozeným mocnitelem.
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
Kvadratická funkce – vrchol paraboly
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné výrazy s proměnnou
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Mocniny Výpočet obsahu čtverce Kolik má čtverec hvězdiček? Výpočet objemu.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Faktoriál. V matematice je faktoriál č ísla n č íslo, rovnématematice sou č inu všech kladných celých č ísel menších nebokladnýchcelých č ísel rovných.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Druhá mocnina.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocniny Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku) 1.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Mocniny Druhá mocnina.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Mocnina součinu, zlomku a mocniny
Sčítání a odčítání celých čísel
MOCNINY.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Dělení racionálních čísel
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Početní výkony s celými čísly: dělení
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Mocniny Druhá mocnina.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Transkript prezentace:

Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)

Mocnina Součin sobě rovných čísel (činitelů) se nazývá mocnina.

Druhy mocnin se záporným základem a jejich zápis Mocnina se nazývá podle počtu sobě rovných činitelů. 2 „minus dvojky“ … druhá mocnina čísla -2 3 „minus dvojky“ … třetí mocnina čísla -2 4 „minus dvojky“ … čtvrtá mocnina čísla -2 5 „minus dvojek“ … pátá mocnina čísla -2

Mocniny – pojmenování Obecný zápis mocniny n krát Mocnitel, exponent (určuje počet stejných činitelů v součinu) Základ mocniny

Výpočet mocnin

Výpočet mocnin Kdy je výsledek záporný? Výsledek je záporný, když exponent je liché číslo. Kdy je výsledek záporný? Výpočet mocnin

Výpočet mocnin Kdy je výsledek záporný? Kdy je výsledek kladný? Výsledek je záporný, když exponent je liché číslo. Kdy je výsledek záporný? Výpočet mocnin Výsledek je kladný, když exponent je sudé číslo. Kdy je výsledek kladný?

Příklady: Zapiš součin ve tvaru mocnin. -2.(-2).(-2).(-2)= -7.(-7).(-7)= -5.(-5).(-5).(-5).(-5).(-5)= -3.(-3)= -8.(-8).(-8).(-8).(-8)= -12.(-12).(-12)= -523.(-523)= -4.(-4).(-5).(-5).(-5)= -2.(-7).(-2).(-7).(-2)= -3.(-3).(-2).(-2).(-2).(-5).(-5).(-5).(-5)= -5.(-2).(-2).(-5).(-9).(-5).(-9).(-2).(-9)=

Příklady: Zapiš součin ve tvaru mocnin. -2.(-2).(-2).(-2)= (-2)4 -7.(-7).(-7)= (-7)3 -5.(-5).(-5).(-5).(-5).(-5)= (-5)6 -3.(-3)= (-3)2 -8.(-8).(-8).(-8).(-8)= (-8)5 -12.(-12).(-12)= (-12)3 -523.(-523)= (-523)2 -4.(-4).(-5).(-5).(-5)= (-4)2.(-5)3 -2.(-7).(-2).(-7).(-2)= (-2)3.(-7)2 -3.(-3).(-2).(-2).(-2).(-5).(-5).(-5).(-5)= (-3)2.(-2)3.(-5)4 -5.(-2).(-2).(-5).(-9).(-5).(-9).(-2).(-9)= (-2)3.(-5)3.(-9)3

Příklady: Napiš ve tvaru součinu a vypočítej mocniny: (-2)3= (-7)2= (-5)4= (-3)2= (-2)5= (-15)3= (-421)2= (-3)2.(-2)3= (-5)3.(-7)2= (-3)2.(-2)3.(-5)2=

Příklady: Napiš ve tvaru součinu a vypočítej mocniny: (-2)3= -2.(-2).(-2)= -8 (-7)2= -7.(-7)= 49 (-5)4= -5.(-5).(-5).(-5)= 625 (-3)2= -3.(-3)= 9 (-2)5= -2.(-2).(-2).(-2).(-2)= -32 (-15)3= -15.(-15).(-15)= -3375 (-421)2= -421.(-421)= 177241 (-3)2.(-2)3= -3.(-3).(-2).(-2).(-2)= 9.(-8)= -72 (-5)3.(-7)2= -5.(-5).(-5).(-7).(-7)= -125.49= -6125 (-3)2.(-2)3.(-5)2= -3.(-3).(-2).(-2).(-2).(-5).(-5)= 9.(-8).25= =-72.25= -1800

Pozor na zápis!!! Exponent se vztahuje na celou závorku, tzn. i na znaménko minus, a umocňujeme tedy „zápornou trojku“. Exponent se vztahuje jen na trojku, tzn. že znaménko minus tedy opisujeme a umocňujeme jen „kladnou trojku“.

Pamatuj! Je-li exponent mocniny záporného čísla (mocniny se záporným základem) liché číslo, je výsledek vždy záporný (záporné číslo). Je-li exponent mocniny záporného čísla (mocniny se záporným základem) sudé číslo, je výsledek vždy kladný (kladné číslo).