Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT
vytvořený v projektu OP VK
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Starověká Mezopotámie
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
STAROVĚK.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká řecká kolonizace Název sady: Staroorientální státy.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_7_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 18 Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 5 Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 16 Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_6_ CHALKOLIT NA PŘEDNÍM VÝCHODĚ. ENEOLIT.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_6_ STAROSUMERSKÁ MĚSTA – FOTOGRAFICKÝ POHLED.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Starověk.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Úvod do starověku; Vznik písma
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
OP VK Využívání ICT Sada č
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. KONTROLNÍ OPAKOVACÍ TEST
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_6_ ÚVOD DO OBDOBÍ STAROVĚKU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP

Úvod do období starověku.

Datace starověku: od výskytu písemných pramenů do pádu západořímské říše. Starověk = cca 4.000 let před naším letopočtem až do roku 476 našeho letopočtu. Starověk = období vzniku a rozvoje nejstarších států (na Předním východě, v egejské oblasti, v Asii). Časová přímka

2 typy států: staroorientální (východní) – vznikaly od pol. 4. tisíciletí př.n.l., zvláště v povodí řek. tzv. klasické – vznikaly v 1. pol. 1. tisíciletí př.n.l., zvláště v oblasti Středozemního moře. Proces vzniku států – postupně  dlouho přežívají rodové a kmenové vazby, nahrazovány organizací státu podle podmínek přírodních a jiných.

Předpoklad vzniku starověké civilizace: Usedlý způsob života, zemědělská výroba. Vliv metalurgie na hospodářský rozvoj lidstva (železo). Vznik městských států se zemědělským okolím  centra větších celků. Upevňování moci bohatých za pomoci náboženství a vojska i soudních zákonů, vznik vrstvy privilegovaných (kněží, vojenští náčelníci, panovník).

Jazykové skupiny Obyvatelstvo Předního východu a egejské oblasti a směrem na západ Středomoří.

Skupina SEMITSKO-HAMITSKÉ Větev východní (akkadština, pak babylonština, asyrština). Větev západní (arabština, hebrejština, aramejština, féničtina aj.). Větev zvláštní (hamitská egyptština).

Větev INDOEVROPSKÁ Chetitština. Luvijština, palajština, lýdština, frýžština. Řečtina – v egejské oblasti. Jazyky íránské (perština). Jazyky indické (sanskrt, hindština). Jazyky italické (latina – jazyk Římanů v oblasti Latia, z ní jazyky románské) – v západním Středomoří. Jazyky keltské – v Evropě (starověkých Galů, Bójů).

SUMERŠTINA Obtížně zařaditelná vzhledem k neznámému původu Sumerů. Není příbuzná s žádným z jiných jazyků.

STAROORIENTÁLNÍ STÁTY

 postupný rozpad rodové společnosti (majetková nerovnost), vývoj od měst a městských států k centralizované říši.

Příčiny vzniku států: Potřeba řídit a organizovat výrobní zemědělskou činnost (zavodňovací práce podél celého říčního toku), obchod, nebo usměrňovat zájmy různých vrstev obyvatelstva. Obrana před nepřáteli.

Funkce státu:  hospodářsko-organizační  politická  vojenská  kulturní (řídící, kontrolní i donucovací instituce a úřednický aparát).

Neomezená moc panovníka: Nejvyšší moc zákonodárná, soudní a vojenská. Svrchované postavení posíleno náboženstvím (božský původ). Určoval práva a povinnosti příslušníků všech vrstev (už v nejstarších zákonících zakotvena majetková a sociální nerovnost a rozdílné tresty za přestupky).

Centrálně řízená administrativa  potřeba PÍSMA. Převaha civilizace říční (Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína). Méně civilizace přímořská (východní Středomoří). Nebo horská (Malá Asie, severní Mezopotámie, Íránská náhorní rovina – Persie).

Znaky staroorientálních států: A) první státy vznikají v oblastech s příznivými přírodními podmínkami  teplé počasí (subtropy), dostatek vláhy a úrodné půdy – nejčastěji v úrodných říčních údolích, lemovaných rozsáhlými pouštěmi nebo horstvem:

Údolí Nilu: západně poušť Sahara, východně Východní poušť. Mezi Eufratem a Tigridem: na jihu Asijská poušť, na severovýchodě pohoří v Íránu. Údolí Indu: severovýchodně Himálaj, na východě Indická poušť. Údolí Chuang-che (Žlutá řeka): na severu pouště Mongolska.

Řeka NIL

Satelitní snímek řeky NIL

Řeka Eufrat a Tigrid

Řeka Chuang-che

B) tzv. asijský způsob výroby:  přetrvává občinová držba půdy (symbolický vlastník půdy = panovník, skutečný držitel = vesnická občina = zemědělci a řemeslníci) vedle soukromé držby půdy.  převážně zemědělský charakter výroby (zemědělství – základní zdroj obživy). Závlahové zemědělství (složitá zavlažovací a ochranná zařízení). Tavení rud  měď, cín  bronz.

 otroci nejsou jedinou pracovní silou  otroci nejsou jedinou pracovní silou. Nevelký počet otroků vedle členů vesnické občiny (svobodní) – závislost všech na držitelích moci: panovník (neomezený vládce, uctíván jako bůh nebo syn boha), kněží, úředníci, vojenští hodnostáři. Patriarchální ráz otroctví (otrok jako pomocník rodiny, jejíž příslušníci, tj. i hlava rodiny – patriarcha rovněž pracují).

Použité zdroje: Obrázky jsou z www.google.cz a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., 2007. učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN 80-7289-082-4. Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj. 11653/2007-22 dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.

ZDROJE PRO OBRÁZKY: http://www.egyptologie.cz/wp-content/uploads/2011/02/mapa-blizkeho-vychodu.png http://nd03.jxs.cz/773/468/2057ed634c_55093824_o2.jpg http://leccos.com/pics/pic/nil-_mapa_povodi.jpg http://www.egypt.yin.cz/p/prirodni-pomery/egypt-udoli-reky-nil.jpg http://www.afrikaonline.cz/image/picture/200512061740_Delta.jpg http://leccos.com/pics/pic/irak-_mapa.jpg http://turecko.ikn.cz/files/poznavaci_zajezd_turecko_3.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/HuangHeZmenyDolnihoToku.PNG/220px-HuangHeZmenyDolnihoToku.PNG http://www.carto.net/neumann/travelling/china_tibet_2001/12_flight_to_tibet_lhasa/04_yellow_river.jpg