Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_6_ ÚVOD DO OBDOBÍ STAROVĚKU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Úvod do období starověku.
Datace starověku: od výskytu písemných pramenů do pádu západořímské říše. Starověk = cca 4.000 let před naším letopočtem až do roku 476 našeho letopočtu. Starověk = období vzniku a rozvoje nejstarších států (na Předním východě, v egejské oblasti, v Asii). Časová přímka
2 typy států: staroorientální (východní) – vznikaly od pol. 4. tisíciletí př.n.l., zvláště v povodí řek. tzv. klasické – vznikaly v 1. pol. 1. tisíciletí př.n.l., zvláště v oblasti Středozemního moře. Proces vzniku států – postupně dlouho přežívají rodové a kmenové vazby, nahrazovány organizací státu podle podmínek přírodních a jiných.
Předpoklad vzniku starověké civilizace: Usedlý způsob života, zemědělská výroba. Vliv metalurgie na hospodářský rozvoj lidstva (železo). Vznik městských států se zemědělským okolím centra větších celků. Upevňování moci bohatých za pomoci náboženství a vojska i soudních zákonů, vznik vrstvy privilegovaných (kněží, vojenští náčelníci, panovník).
Jazykové skupiny Obyvatelstvo Předního východu a egejské oblasti a směrem na západ Středomoří.
Skupina SEMITSKO-HAMITSKÉ Větev východní (akkadština, pak babylonština, asyrština). Větev západní (arabština, hebrejština, aramejština, féničtina aj.). Větev zvláštní (hamitská egyptština).
Větev INDOEVROPSKÁ Chetitština. Luvijština, palajština, lýdština, frýžština. Řečtina – v egejské oblasti. Jazyky íránské (perština). Jazyky indické (sanskrt, hindština). Jazyky italické (latina – jazyk Římanů v oblasti Latia, z ní jazyky románské) – v západním Středomoří. Jazyky keltské – v Evropě (starověkých Galů, Bójů).
SUMERŠTINA Obtížně zařaditelná vzhledem k neznámému původu Sumerů. Není příbuzná s žádným z jiných jazyků.
STAROORIENTÁLNÍ STÁTY
postupný rozpad rodové společnosti (majetková nerovnost), vývoj od měst a městských států k centralizované říši.
Příčiny vzniku států: Potřeba řídit a organizovat výrobní zemědělskou činnost (zavodňovací práce podél celého říčního toku), obchod, nebo usměrňovat zájmy různých vrstev obyvatelstva. Obrana před nepřáteli.
Funkce státu: hospodářsko-organizační politická vojenská kulturní (řídící, kontrolní i donucovací instituce a úřednický aparát).
Neomezená moc panovníka: Nejvyšší moc zákonodárná, soudní a vojenská. Svrchované postavení posíleno náboženstvím (božský původ). Určoval práva a povinnosti příslušníků všech vrstev (už v nejstarších zákonících zakotvena majetková a sociální nerovnost a rozdílné tresty za přestupky).
Centrálně řízená administrativa potřeba PÍSMA. Převaha civilizace říční (Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína). Méně civilizace přímořská (východní Středomoří). Nebo horská (Malá Asie, severní Mezopotámie, Íránská náhorní rovina – Persie).
Znaky staroorientálních států: A) první státy vznikají v oblastech s příznivými přírodními podmínkami teplé počasí (subtropy), dostatek vláhy a úrodné půdy – nejčastěji v úrodných říčních údolích, lemovaných rozsáhlými pouštěmi nebo horstvem:
Údolí Nilu: západně poušť Sahara, východně Východní poušť. Mezi Eufratem a Tigridem: na jihu Asijská poušť, na severovýchodě pohoří v Íránu. Údolí Indu: severovýchodně Himálaj, na východě Indická poušť. Údolí Chuang-che (Žlutá řeka): na severu pouště Mongolska.
Řeka NIL
Satelitní snímek řeky NIL
Řeka Eufrat a Tigrid
Řeka Chuang-che
B) tzv. asijský způsob výroby: přetrvává občinová držba půdy (symbolický vlastník půdy = panovník, skutečný držitel = vesnická občina = zemědělci a řemeslníci) vedle soukromé držby půdy. převážně zemědělský charakter výroby (zemědělství – základní zdroj obživy). Závlahové zemědělství (složitá zavlažovací a ochranná zařízení). Tavení rud měď, cín bronz.
otroci nejsou jedinou pracovní silou otroci nejsou jedinou pracovní silou. Nevelký počet otroků vedle členů vesnické občiny (svobodní) – závislost všech na držitelích moci: panovník (neomezený vládce, uctíván jako bůh nebo syn boha), kněží, úředníci, vojenští hodnostáři. Patriarchální ráz otroctví (otrok jako pomocník rodiny, jejíž příslušníci, tj. i hlava rodiny – patriarcha rovněž pracují).
Použité zdroje: Obrázky jsou z www.google.cz a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., 2007. učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN 80-7289-082-4. Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj. 11653/2007-22 dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.
ZDROJE PRO OBRÁZKY: http://www.egyptologie.cz/wp-content/uploads/2011/02/mapa-blizkeho-vychodu.png http://nd03.jxs.cz/773/468/2057ed634c_55093824_o2.jpg http://leccos.com/pics/pic/nil-_mapa_povodi.jpg http://www.egypt.yin.cz/p/prirodni-pomery/egypt-udoli-reky-nil.jpg http://www.afrikaonline.cz/image/picture/200512061740_Delta.jpg http://leccos.com/pics/pic/irak-_mapa.jpg http://turecko.ikn.cz/files/poznavaci_zajezd_turecko_3.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/HuangHeZmenyDolnihoToku.PNG/220px-HuangHeZmenyDolnihoToku.PNG http://www.carto.net/neumann/travelling/china_tibet_2001/12_flight_to_tibet_lhasa/04_yellow_river.jpg