Podpora krajského akčního plánování Plzeň, 27. 11. 2015
ZÁKLADNÍ ÚDAJE, PROČ?, CÍL Příjemce NÚV Doba trvání 70 měsíců (1. 1. 2016 - 30. 10. 2021?) Finance cca 290 mil. Kč (289 980 000,- Kč) Všechny kraje ČR Dohoda o partnerství na roky 2014-2020 rovný přístup ke vzdělávací infrastruktuře: zajištění shodného přístupu k oblastem intervence ve SŠ a VOŠ zajištění jednotného přístupu ke zpracování krajských akčních plánů zajištění respektování Strategie 2020 strategické zacílení investic do vzdělávací infrastruktury Obecný cíl: podpora vzdělávání na SŠ a VOŠ v souladu se vzdělávací strategií MŠMT a s využitím akčního plánování.
OBLASTI INTERVENCÍ Povinné oblasti: kvalita spolupráce škol a zaměstnavatelů polytechnické vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální) podnikavost kariérové poradenství sítě škol CŽU včetně potřeb infrastruktury inkluzivní vzdělávání (spolupráce s ASZ) potřeby infrastruktury SŠ a VOŠ (pro oblast polytechnického vzdělávání i pro MŠ, ZŠ).
OBLASTI INTERVENCÍ, STRUKTURA KAP Volitelné oblasti: jazykové vzdělávání ICT včetně potřeb infrastruktury (podpora digitálních kompetencí, konektivita škol) základní gramotnosti STRUKTURA KAP? ???
SPOLUPRÁCE V KAP VE 2 ROVINÁCH Spolupráce s PS Vzdělávání, RT KAP – vytvoření KAP I, zohlednění pokroku a vytvoření KAP II Výsledky z dotazníkových šetření – co školy potřebují → * prioritizace Analýzy relevantních strategických a koncepčních dokumentů Soubory regionálně specifických dat Semináře (např. k tvorbě KAP, k intervencím, k akčnímu plánování) Mapování toho, co už se v intervencích udělalo Přenos zkušeností, příklady dobré praxe KAP – v souladu se státními dokumenty (strategie CŽU 2020 aj.) Zpráva o stavu inkluze, doporučená opatření
SPOLUPRÁCE V KAP VE 2 ROVINÁCH Spolupráce se školami – vytvoření PA/ŠAP, realizace, inovace Dotazníková šetření – identifikace potřeb + podklad pro PA/ŠAP Metodická podpora – podpůrné dokumenty, semináře, konzultace na přání pro tvorbu PA, ŠAP, zpětná vazba Semináře (k přípravě PA/ŠAP, k intervencím aj.) Monitoring plnění plánů, zpětná vazba, vyhodnocení průběhu a doporučení pro další plány, metodická pomoc s projekty Přenos zkušeností, příklady dobré praxe (v intervencích, v akčním plánování) Sítě metodiků Inkluze – mapování stavu, návrhy opatření, zajištění pokroku Podpora škol (dle zřizovatelů) s neodpovídajícími (slabšími) výsledky Pro další kolo přípravy PA/ŠAP by už měla být připravena šablona.
SPOLUPRÁCE V KAP VE 2 ROVINÁCH Kdo bude spolupracovat? odborný garant analytici z NÚV garanti oblastí intervencí garant pro inkluzi MŠMT – doporučení k prioritizaci
SPOLUPRÁCE V KAP - CO NÁS ČEKÁ NEJDŘÍVE? Příprava, realizace, zpracování a interpretace šetření škol Šetření bude realizováno celkem 3x – pro potřeby KAP I, KAP II a před ukončením projektu Cíle = poskytnout realizačním týmům KAP informace o aktuálních potřebách škol především v oblastech povinných intervencí 1. šetření: koncem listopadu 2015 – prosinec 2015 Elektronická forma (odkaz) + verze pro tisk Vyhodnocení – první data v lednu (únoru?) 2016 Zpráva pro potřeby přípravy KAP - dle výsledků zacílení KAP a intervencí Celorepublikové shrnutí Mezikrajová komparační studie → Mapování posunu škol Pro další kolo přípravy PA/ŠAP by už měla být připravena šablona
HLAVNÍ VÝSTUPY PROJEKTU Číslo výstupu Název a typ výstupu 1. Návrh systému metodické podpory KAP I Dokončení systému metodické podpory KAP II 2. Dotazníkové šetření potřeb škol (3x) 3. Soubory regionálně specifických dat pro jednotlivé kraje – pro přípravu KAP I a KAP II (2x) 4. Zpráva o stavu inkluzivního vzdělávání v SŠ a VOŠ – včetně návrhů opatření na zlepšení (2x) 1) min. na 50% škol, 2) ze zbytku škol 5. Školní akční plány (ŠAP) – 2x 1) KAP I – 140 ks (tj. 10/kraj), 2) KAP II – 560 ks (tj. 40 ks/kraj) 6. Plány aktivit rozvoje vzdělávání (PA) – 2x 1) KAP I – 882 ks (tj. 63/kraj), 2) KAP II – 560 ks (tj. 40 ks/kraj)
HLAVNÍ VÝSTUPY PROJEKTU Číslo výstupu Název a typ výstupu 7. Výměna zkušeností K tvorbě KAP – 6 ks (1x/rok pro realizační tým KAP) K akčnímu plánování – 84 ks (6 ks/kraj) K oblastem intervence – 84 ks (6 ks/kraj) 8. Semináře a webináře K akčnímu plánování – 560 ks (40 ks/kraj = cca 7 ks/rok) K oblastem intervence – 700 ks (50 ks/kraj – cca 8 ks/rok) Přímá podpora práce se školami (dle poptávky škol) 9. Vytvoření sítí metodiků – v každém kraji 1x
BUDOVÁNÍ KAPACIT + WORKSHOP Výstup Ipo - PK IPs - NÚV Ustanovení realizačního týmu v každém projektu ANO Rozdělení pozic v týmu každého projektu Určení odborných garantů pro jednotlivé kraje - Nastavení pravidel komunikace PS Vzdělávání, odborného garanta KAP a realizačního týmu, popř. pracovních minitýmů Vytváření odborných skupin/minitýmů k jednotlivým tématům intervence Představení realizačního týmu PS Vzdělávání, popř. ve školách; Vydání komuniké ze strany kraje o zahájení zpracování KAP v území; workshop
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ + WORKSHOP Výstup Ipo - PK IPs - NÚV Analýza stavu v území obsahující národní i regionální úroveň ANO krajské materiály a krajská šetření celostátní data v krajské struktuře Školy a odborný garant, popř. zástupce ASZ jsou seznámeni: ANO + organizační zajištění + obsah s průběžnými výsledky analýzy v území z regionální a národní úrovně; - s procesem přípravy KAP v území nastavením pravidel komunikace mezi školami, odborným garantem, popř. ASZ a realizačním týmem školy jsou detailně seznámeny s aktivitou č. 3 (= dotazníkové šetření)
ANALÝZA POTŘEB VE ŠKOLÁCH Výstup Ipo - PK IPs - NÚV Dotazníkové šetření ANO možnost doplnění položek; 100 % návratnost ANO Potřeby každé SŠ a VOŠ v kraji (zpracované minimálně v oblasti klíčových témat) NE Agregace pro MŠMT návrhy prioritizaci v souladu se záměry vzdělávání v ČR priority budou prostřednictvím odborného garanta předány realizačnímu týmu, který tyto závěry postoupí do další aktivity Požadované agregace pro kraj s ohledem na jím zadaná specifická témata
PRIORITIZACE POTŘEB + WORKSHOPY Výstup Ipo - PK IPs - NÚV Dokument Strom problémů a potřeb, který je v souladu s doporučeními MŠMT a je odsouhlasen PS Vzdělávání ANO PODPORA; soulad se státní vzdělávací politikou Doporučení týmu/týmů pro PS Vzdělávání za oblast MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ minimálně pro průřezová témata řešená v KAP. V oblasti infrastruktury v tématu podpory přírodovědného a technického vzdělávání schválený Rámec pro podporu infrastruktury v kraji (bude součástí každého KAP). Školy jsou seznámeny: s odsouhlasenými prioritami kraje - se způsobem zpracování PA/ŠAP s možnými způsoby podpory ze strany realizačního týmu a odborného garanta, popř. lokálního konzultanta ASZ. vytváření podmínek workshop
ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY / PLÁNY ROZVOJE AKTIVIT VZDĚLÁVÁNÍ Výstup Ipo - PK Ips - NÚV Zpracovaný Plán aktivit pro rozvoj vzdělávání školy (posouzen a odsouhlasen odborným garantem ve spolupráci s realizačním týmem) PODPORA ANO Pro vybrané SŠ Školní akční plán vzdělávání (odsouhlasený odborným garantem ve spolupráci s realizačním týmem) KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN Výstup Ipo - PK Ips - NÚV Návrh Krajského akčního plánu ANO PODPORA Krajský akční plán (schválený odborným garantem/RSK/MŠMT)
Děkuji za pozornost Mgr. Pavla Chocholová 775 583 517 pavla.chocholova@nuv.cz