Provoz a ekonomika vodovodů a kanalizací malých měst a obcí Ing. Jan Plechatý Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. OS Vodovody a kanalizace ČVTVHS v dohodě a spolupráci se SOVAK ČR
Zaměření semináře Seminář OS ČVTVHS – 2016 - úvod k zásadám regulace oboru VaK z úrovně MZe, krajů a obcí podle ZVaK - povinností vlastníka a provozovatele VHI podle ZVaK modely provozování VaK – výhody a nevýhody působnost VÚ v oblasti VaK podle vodního zákona zásady kalkulace vodného a stočného aktuální dotační tituly Seminář OS ČVTVHS – 2017 - povinnosti malých obcí, rozhodování o provozování VaK cenotvorba v oboru VaK , nový Cenový výměr MF, tvorba zdrojů na obnovu, přiměřený zisk, nejčastější problémy a otázky aktuální informace pro administraci projektů s dotacemi (OPŽP, MZe) problematika odvádění a čištění odpadních vod v malých obcích DISKUZE
Přednášející a účastníci diskuze Ing. Pavel Peroutka – soudní znalec pro ekonomiku se specializací na cenotvorbu v oboru VaK, technický auditor při MZe Ing. Miloslava Melounová – soudní znalec v oboru vodní hospodářství, technický auditor při MZe Prom. práv. Jaroslava Nietscheová – Povodí Vltavy, státní podnik, členka výkladové komise pro vodní zákon a rozkladové komise MZe Ing. Lukáš Drbola - zástupce ředitele divize - Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. Ing. Jan Plechatý
Vlastnický model (provozovatelem je společnost vlastněná obcí, případně svazkem obcí) Provozovatelem je společnost zřízená a 100% vlastněná obcí/svazkem Mezi obcí a společností by měla být uzavřena provozní smlouva (obdobně jak v oddílném modelu) Odpovědnost za provozování (plnění všech povinností podle ZVaK a jiných přepisů) má provozní společnost Odpovědnost za správu (za plnění všech povinností vlastníka podle ZVaK a jiných přepisů, ale i kontrolu plnění úkolů provozovatele) má obec Provozovatel (společnost vlastněná obcí) je veřejným zadavatelem a tedy - dodavatele odborných služeb a dodávek zajišťuje podle zákona ZVZ.
Relevantní činnosti a sektorové VZ Relevantní činností se podle § 153 ZZVZ odst. 1 písm. d) a e) rozumí provozování vodovodu a dodávka vod do vodovodu, včetně odvodu odpadní vody kanalizací a jejím čištění. Proto zadává-li provozovatel, který je veřejným zadavatelem veřejnou zakázku při výkonu „relevantní činnosti“, jedná se podle § 151 ZZVZ o „sektorovou veřejnou zakázku“. (sektorovou veřejnou zakázku může zadat obec, která je provozovatelem) Méně přísné podmínky pro zadávací řízení, např.: Vyšší limit pro „podlimitní VZ“ na dodávky a služby Rámcové smlouvy až na 8 let Možnost zrušit VZ i bez naplnění podmínek §127
Vertikální spolupráce - § 11 ZZVZ = in-house výjimka – není nově systematicky obsažena ve věcných výjimkách za zadání VZ se nepovažuje uzavření smlouvy, kterou uzavírá veřejný zadavatel s jinou právnickou osobou jako dodavatelem, pokud a) sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá tuto osobu obdobně jako své vnitřní organizační jednotky, b) v takto ovládané osobě nemá majetkovou účast jiná osoba než ovládající veřejný zadavatel nebo ovládající veřejní zadavatelé, a c) více než 80 % celkové činnosti takto ovládané osoby je prováděno při plnění úkolů, které jí byly svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem nebo ovládajícími veřejnými zadavateli nebo jinými právnickými osobami, které ovládající veřejný zadavatel nebo veřejní zadavatelé rovněž ovládají jako své organizační složky.
Provozní společnost Svazku obcí Ext. D Dodávka chemikálií Služba laboratoře Služba speciální údržby + revize odpad. hospodářství Dodávka energie …………. Provozní společnost Svazku obcí VSVK PS PS Obce / města Svazek obcí Dohoda §8 odst. 3 ZVaK (vodovod)
Oddílný model - koncese Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (KZ) zrušen koncese = zvláštní druh veřejné zakázky, § 174 až 186 - uplatní obecná ustanovení ZZVZ, není-li uvedeno jinak Za zadání koncese se považuje uzavření úplatné smlouvy, kterou Zadavatel zadá poskytnutí stanovených činností Dodavateli, přičemž protiplnění spočívá v braní užitků vyplývajících z poskytování služeb a na Dodavatele přenáší provozní riziko spojené s braním užitků vyplývajících z poskytování služeb novinka: k přenesení provozního rizika došlo, pokud Dodavateli za běžných tržních podmínek není zaručena návratnost vynaložených investic nebo nákladů vzniklých při poskytování služeb, jež jsou předmětem koncese = skutečné vystavení výkyvům trhu tak, aby případné odhadované ztráty dodavateli nebyly pouze zanedbatelné
Informace z oblasti regulace VaK Stránky Ministerstva zemědělství: http://eagri.cz/public/web/mze/voda/vodovody-a-kanalizace/ /Výbor pro koordinaci regulace oboru VaK Zápisy z jednání Usnesení Schválené materiály, mj.: Doporučené obsahové náležitosti provozní smlouvy, Analýza sociálně únosné ceny pro vodné a stočné Zpráva o výkonu kontrolní činnosti nad vlastníky a provozovateli VaK za rok 2016 /Benchmarking - Zpráva z benchmarkingu za rok 2015
Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. Děkuji za pozornost Ing. Jan Plechatý Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. Nábřežní 4, 150 56 Praha 5 plechaty@vrv.cz + 420 605 262 947 +420 257 325 494