Zdenko Reguli Lucie Mlejnková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Didaktické prostředky
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
Struktura výuky.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Průřezová témata.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
ICT v edukačním procesu
Didaktický proces Androdidaktika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktické metody Androdidaktika.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktické prostředky
Pedagogické disciplíny
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Zdenko Reguli Lucie Mlejnková Základní pojmy Zdenko Reguli Lucie Mlejnková

Androdidaktika Andragogika – Věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péči o dospělé. Zabývá se personalizací, socializací a enkulturací dospělé populace za současného respektování jejích všestranných zvláštností. Didaktika –teoretický obecný vědecký systém, který je možno aplikovat jako do jednotlivých oblastí školského systému (did. školní), tak do vyučování určitých předmětových oblastí (př. didaktika vyučování ekonomických, přírodovědeckých či jiných předmětů) či přímo do výuky konkrétního předmětu (př. didaktika biologie, německého jazyka a podobně). Androdidaktika – teorie výuky dospělých. Předmětem zkoumání jsou cíle, obsah, metody a organizační formy. Nejedná se o obecnou vědu a obecné studium výše uvedených hledisek, ale jejich specifikaci při vzdělávání dospělého posluchače. Androdikatiku lze tedy považovat za specifickou část didaktiky obecné.

andragogika Proces vzdělávání dospělých: - není omezen na určité obsahy, stupně nebo metody vzdělání - může probíhat ve formálním vzdělávacím sytému nebo vně tohoto systému - znamená zvyšování dosaženého stupně formálního vzdělání získaného na základních, středních, odborných a vysokých školách, nebo slouží jako cesta k jeho získání pro osoby, které se nemohly z nějakého důvodu iniciálního vzdělávání zúčastnit - slouží rozvoji schopností, obohacení znalostí, zvýšení nebo změně kvalifikace a změně postojů a názorů - je zaměřen na dva vzájemně propojené cíle: na rozvoj osobnosti (seberealizaci) a na zjištění participace osobnosti na vyváženém sociálním, kulturním a ekonomickém rozvoji (občanská zodpovědnost) - je součástí celoživotního učení a vzdělávání

Mezioborové vztahy andragogiky přejímání rozvíjejícího se vědeckého poznání do rámce andragogiky, neboť jedině takto si zachová schopnost být aplikovatelná v praxi vzdělávání dospělých. andordidaktika se nejen zajímá, ale i opírá o výsledky věd jako je sociologie, ekonomie, psychologie – včetně psychologie učení výchovy, sociální psychologie a dalších věd. androdidaktika má funkci vzdělávací, i výchovnou Jedná se pouze o učení systematické, plánované, cílevědomé. Z výše uvedeného vyplývá skutečnost, kdy se z pohledu účastníka jedná o proces aktivního, systematického a kontinuálního učení za účelem změny znalostí a dovedností. Přičemž dospělého charakterizujeme jako člověka, který ukončil vzdělávání ve formálním vzdělávacím systému, jehož hlavní sociální role můžeme definovat statusem dospělého a institucionalizované učení není hlavní náplní životní činnosti.

Předmět zkoumání Výuka Vyučování učení se socializace dospělé populace obecný rozvoj osobnosti vzdělávání dospělých odlišujeme od čisté manipulace, reklamy, ideologické indoktrinace, snažení různých sekt apod.

vzdělávání pomocí vzdělávání dosahujeme získávání vědomostí, utváření návyků, postojů, způsobů chování, intelektuální a fyzické připravenosti na základě interakcí mezi všemi účastníky vzdělávání Vztah (okamžitá, postexpoziční interakce): vzdělavatel – vzdělávaný vzdělávaný – vzdělávaný

učení Proces: Učení získání nových vědomostí, dovedností a návyků utřídění a pochopení vzájemných vztahů celoživotní charakter Přizpůsobování se prostředí a přizpůsobování prostředí Učení Senzomotorické (psychomotorická doména) Pojmové (kognitivní doména) Sociální (afektivní doména)

učení Jednoduché Složitější Specifické jednoduché podmiňování, vyhasínání, přivykání, vtiskování, latentní učení Složitější instrumentální učení, imitační, diskriminační, explorační skupinové Specifické verbální, pojmově- paměťové, myšlenkové sociální)

vyučování Vyučování je činnost lektora, který iniciuje, motivuje a usměrňuje učení účastníka tak, aby dosáhl (cíleného) stavu, tj. určité soustavy vědomostí, dovedností a návyků Vnější podmínky Vnitřní podmínky

Vnější podmínky učební cíle, Učební osnovy, učební látka Jsou vytvářeny organizátorem učení, lektorem či instruktorem Vzdělávání dospělých směřuje k praktickému využití nabytých znalostí a dovedností. Pokud vzdělávání přímo souvisí, nebo dokonce probíhá v rámci profese, nazýváme jej profesním vzdělávání.

Profesní vzdělávání Učení je charakterizováno jako schopnost všech živých organismů adaptovat se na změny v prostředí, v němž se nacházejí V pracovní oblasti je učení spojováno s cestou k rozvoji a profesionalitě člověka Nelze vždy přesně rozeznat, kdy končí učení a začíná práce

Didaktické principy pravidla pro dosažení optimálních studijních výsledků Tři možné pohledy androdidaktiky na didaktické principy: Praktické ignorování principů jako zastaralé teorie Dodržování a redukce principů Vytvoření souboru principů vztahujících se přímo k danému studijnímu cíli a metodám jeho dosažení.

Didaktické principy 1) Zásada jednotnosti 2) Zásady ekonomičnosti 3) Zásada přizpůsobení vzdělání potřebám firmy 4) Zásada přizpůsobení vzdělávání potřebám cílové skupiny 5) Zásada permanentnosti vzdělávání 6) Zásada všeobecné závaznosti 7) Zásada operativnosti ve vedení výuky

Redukce didaktických principů princip zajímavosti, poutavosti, vtipnosti a hravosti princip plynutí – spád výuky, nedopustit nudu princip efektivity – poměr čas/výkon, výkon/účastnický poplatek princip operativnosti – efektivní reakce na nutné změny, kreativita, adaptivita

Megaprincip androdidaktiky princip podpory klíčových kompetencí Klíčové kompetence: souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti

Klíčové kompetence V androdidaktice předpokládáme, že účastník má již ze základního vzdělávání rozvinuté klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské pracovní kompetence

Vyučování komplexní, časově ohraničený proces, rozdělený do jednotlivých kratších- tematicky i časově specifických jednotek Vyučovací jednotka Ve školním vzdělávání 45 minut Ve vzdělávání dospělých různá délka podle Cíle Metod Účastníků Atd.

Vyučovací jednotka 1) Vstup : a. Přehled toho, co přijde a tím i pocit bezpečí b. Ozřejmí učební cíle (to vše se naučíte) c. Vyvolá napětí (neočekávaná, originální myšlenka) d. Uvolní atmosféru humorem 2) Forma prezentace/ zpracování tématu: aktivita buď spíše na straně lektora (přednáška), nebo spíše na straně účastníků kurzu (práce ve dvojicích, ve skupinách apod.), nebo na obou stranách (učební rozhovor). 3) Uvedení souvislostí: s již známými znalostmi, širší souvislosti apod. 4) Použití : aplikace na konkrétní případy a problémy. 5) Kontrola výsledků: ověření, zda účastníci skutečně dosáhli učebního cíle a kde případně musí dodatečně zasáhnout. 6) Shrnutí: rekapitulace a zdůraznění souvislosti mezi jednotlivými informacemi.

Strategie učení Fáze Strategie re-prezentation 1) Nevědomá neznalost (nevím, že to nevím) 2) Vědomá neznalost (Vím, že to nevím) 3) Vědomá znalost (Vím, že to vím) 4) Nevědomá znalost (Nevím, že to vím) Strategie re-prezentation 1) Co víme? Víme to? 2) Co nevíme? 3) Co potřebujeme vědět? 4) Odkud se to dozvíme?