Dýchací soustava https://publi.cz/books/151/09.html.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Příznaky onemocnění dýchacího systému.
Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název: VY_32_INOVACE_630_PREVENCE ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍ SOUSTAVY Téma:DOPAD.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava člověka
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Obr. 2 Dýchací systém.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Dýchací soustava https://publi.cz/books/151/09.html

funkce sycení krve O2, odstraňování CO2 čištění přijatého vzduchu od nečistot termoregulace (plíce) hospodaření s H2O

druhy dýchání zevní dýchání výměna dýchacích plynů mezi tělem a okolím přenos krví transport dýchacích plynů mezi orgány a plícemi vnitřní dýchání výměna plynů mezi krví a buňkami

trubice spojující plíce a vnější prostředí stavba horní cesty dýchací dolní cesty dýchací plíce trubice spojující plíce a vnější prostředí

horní cesty dýchací nosní dutina a nosohltan nosní dutina stavba horní cesty dýchací nosní dutina a nosohltan nosní dutina nosní sliznice čichový epitel – strop nosní dutiny, zač. čichového nervu dýchací epitel – kryt řasinkovým – hlen a cévy (snadné krvácení)

stavba - horní cesty dýchací nosní dutina vdechovaný vzduch se zde: předehřívá, zbavuje prachu a bakterií, stýká s čichovými buňkami spojena s vedlejšími dutinami v kosti čelní, čichové, horní čelisti a kosti klínové – záněty – bolest hlavy + rýma

stavba nosní dutiny + vedlejší dutiny nosní

nosohltan horní úsek hltanu stavba - horní cesty dýchací nosohltan horní úsek hltanu vzduch dále proudí přes dolní část hltanu do hrtanu (před jícnem)

dolní cesty dýchací hrtan, průdušnice, průdušky, průdušinky hrtan stavba dolní cesty dýchací hrtan, průdušnice, průdušky, průdušinky hrtan před vstupem potravy chrání hrtanová příklopka tvořen chrupavkou hlasové ústrojí (hlasivkové vazy a svaly)

hrtan – hlasové ústrojí stavba - dolní cesty dýchací hrtan – hlasové ústrojí dýchání a řeč – změna velikosti dutiny hrtanu (stah svalů) vzduch prochází hlasovou štěrbinou a rozkmitá hlasivkové vazy hlas = rozkmitaný vzduch při výdechu základní hlas zesilován v dutinách nad hrtanem a pomocí jazyka, patra, zubů a rtů se tvoří hlásky vzduch nasáván do průdušnice

průdušnice vyztužená chrupavkami pod jícnem stavba - dolní cesty dýchací průdušnice vyztužená chrupavkami pod jícnem sliznice s řasinkami – kmitají směrem k hrtanu (X prachu a bakteriím) větví se na průdušky – zanořují se do plic → průdušinky → plicní sklípky (alveoly)

plíce vlastní dýchací orgán L (2 laloky) a P (3 laloky) stavba poplicnice – na povrchu plic, vazivová blána pohrudnice – na vnitřní stěně hrudní dutiny mezi nimi: pleurální dutina obsahuje tekutinu – klouzání blan při dýchání mezi blánami podtlak → rozepjaté plíce poplicnice pohrudnice pleurální dutina plicní tkáň mezi poplicnicí a pohrudnicí podtlak udržující plíce napnuté…

stavba - dolní cesty dýchací plicní sklípky

dýchání řízeno reflexně (prodloužená mícha) frekvence: maximální výdech: 2,5 - 5 l vzduchu = vitální kapacita plic (po usilovném výdechu zůstává v plicích 1 -1,5 l) minutový dechový objem: v klidu cca 7 l (0,5 l každý vdech a výdech); zátěž až 220 l 12 až 15/min

nádech (vdech) aktivní děj zvětšování hrudní dutiny roztažení plic dýchání nádech (vdech) aktivní děj zvětšování hrudní dutiny roztažení plic smrštění dýchacích svalů (bránice, mezižeberní svaly) bránice – dolů

výdech převážně pasivní děj zmenšování hrudní dutiny smrštění plic dýchání výdech převážně pasivní děj zmenšování hrudní dutiny smrštění plic ochabování dýchacích svalů bránice – nahoru

kyslíkový dluh pří námaze roste potřeba O2 → hlubší, rychlejší dech = práce svalů bez dostatečného zásobení O2 – zisk energie štěpením glukózy bez O2 → kys. mléčná vyrovnáván po skončení práce (trénink)

věkové zvláštnosti DS děti jemná sliznice – snáze zranitelná růst hrtanu v době dospívání – změny délky hlasových vazů = mutace plíce – největší růst do 3. měsíce po narození, poté v dospívání počet vdechů/min u novorozenců: 37 u šestiletých: 23 u dospělých: 16

vady a onemocnění rýma a zánět nosohltanu viry a bakterie + podchlazení nakažlivé onemocnění někdy: záněty vedlejších dutin

angína = zánět mandlí horečka, zduření krčních mandlí vady a onemocnění angína = zánět mandlí horečka, zduření krčních mandlí léčba antibiotiky (nedostatečná léčba – onemocnění srdce, ledvin, kloubů)

zápal plic (pneumonie) = zánět plic viry nebo bakterie tekutina v plicních sklípcích dušnost, suchý kašel, horečka léčba antibiotiky RTG snímek vady a onemocnění http://www.rehabilitace.info/nemoci/zapal-plic-pneumonie/ sklípky překrvené, vyplněné plazmou, erytrocyty a leukocyty

tuberkulóza (TBC) infekční onemocnění (přenos z jiného člověka, zvířete) prevence očkování vady a onemocnění Většina infekcí je asymptomatická, latentní; zhruba jedno z deseti onemocnění přejde v aktivní tuberkulózu, která, když se neléčí, způsobuje úmrtí ve více než 50 % případů symptomy: chronický kašel s krvavým sputem, horečka, noční pocení a ztráta tělesné hmotnosti Diagnóza se provádí mikrobiologickým vyšetřením sputa či odebraných vzorků tkáně, tuberkulinovým testem, pomocí radiologie (nejčastěji rentgenem hrudi) nebo krevními testy. Léčba je náročná a vyžaduje dlouhodobé užívání různých antibiotik. Předpokládá se, že třetina světové populace je infikována bakterií M. tuberculosis[1][7] a zhruba každou sekundu je infikován nový člověk.[1] 

rakovina plic často postihuje kuřáky (rakovinotvorné látky v cigaretovém kouři) rychlé a nekontrolované dělení buněk plicní tkáně vady a onemocnění Většina infekcí je asymptomatická, latentní; zhruba jedno z deseti onemocnění přejde v aktivní tuberkulózu, která, když se neléčí, způsobuje úmrtí ve více než 50 % případů symptomy: chronický kašel s krvavým sputem, horečka, noční pocení a ztráta tělesné hmotnosti Diagnóza se provádí mikrobiologickým vyšetřením sputa či odebraných vzorků tkáně, tuberkulinovým testem, pomocí radiologie (nejčastěji rentgenem hrudi) nebo krevními testy. Léčba je náročná a vyžaduje dlouhodobé užívání různých antibiotik. Předpokládá se, že třetina světové populace je infikována bakterií M. tuberculosis[1][7] a zhruba každou sekundu je infikován nový člověk.[1]  www.kurakovaplice.cz

nemoci z povolání horníci, dělníci v kamenolomech.. silikóza (SiO2) a antrakóza (C) plíce zaneseny škodlivinami vady a onemocnění

alergické reakce přehnaná reakce imunitního systému na podnět vdechovány alergeny (pyl, prach, peří..) záchvaty kašle, vodnatá rýma zduření sliznice → astmatický záchvat – antihistaminika vady a onemocnění

pneumothorax poranění hrudníku → porušení pleurální dutiny → není podtlak → plíce se smrští vady a onemocnění 1. pomoc

1. pomoc – umělé dýchání 5 minut po zástavě dechu odumírají mozkové buňky a nastává smrt postižený nedýchá = není slyšet ani proudění vzduchu u úst (nosu), nezdvihá se hrudník

1. pomoc – uvolnění dýchacích cest vyražení cizího tělesa Heimlichův manévr

konec