Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Technologické platformy a dopravní výzkum
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
FONDY EU Programové období
ministryně pro místní rozvoj
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Evropské fondy Mgr. Kateřina Neveselá
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
ROP JV – informace o novém programovém období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc
Strukturální politika
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii.
Transkript prezentace:

Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii a rozvoj

Veřejný projekt Realizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? Veřejný projekt Ochrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) Možnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity Široké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných „Výhody“ využití projektového přístupu Možnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům Uplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! Monitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů

Veřejný projekt (2) Znaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): Významná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) Realizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) Jsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) Problémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu Stanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...)

Projektový cyklus V případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu Příkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: 1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti 2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků 3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky 4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy 5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn 6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů 7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků 8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce

Jak fungují fondy EU? (1) O rozpočtu pro strukturální fondy a pravidlech jejich využívání rozhoduje vrcholná schůzka (tj. všichni členové Unie) na základě návrhu Evropské komise projednaného v Evropském parlamentu Po těchto rozhodnutích vypracuje každý stát nebo region své návrhy a sestaví z nich plán pro problémové oblasti a znevýhodněné sociální skupiny, s přihlédnutím k tematickému zaměření Komise Vypracované plány jsou předloženy Evropské komisi. Každý stát s Komisí projedná obsah těchto dokumentů a možnosti použití národních fondů a fondů Společenství při jejich uskutečňování

Jak fungují fondy EU? (2) Když se obě strany na těchto otázkách dohodnou, Komise schválí plány a programy, které z toho vyplývají O podrobnostech programů, zejména programových dodatcích, rozhodují autonomně státní nebo regionální orgány. O těchto dokumentech se s Komisí nejedná, ale jsou jí zasílány pro informaci. Orgán pověřený řízením programu vybere projekty, které nejlépe odpovídají jeho cílům, a poté informuje uchazeče o své volbě Vybrané subjekty pak mohou svůj projekt realizovat, musí jej ovšem dokončit ve lhůtě stanovené v programu, neboť rozvrh výplat je stanoven již na začátku Příslušné úřady pravidelně sledují průběh implementace programu, a to za pomoci monitorovacího výboru, kde jsou zastoupeni různí partneři (zástupci z oblasti ekonomické a sociální i životního prostředí)

Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) Hlavní finanční nástroj na realizaci strukturálních politik v EU – strukturální fondy: Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF Evropský sociální fond – ESF Kohezní fond, Fond soudržnosti ad.

Budoucnost evropských fondů v ČR Nové programovací období 2014 – 2020 Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2014 – 2020 přistoupila i ČR k řešení budoucnosti využívání evropských fondů Příprava Dohody o partnerství a dalších dokumentů na programovací období 2014 – 2020 Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly Vznik 10 tzv. národní programů – tzv. sektorové operační programy + programy přeshraniční, nadnárodní a mezinárodní spolupráce

Dohoda o partnerství 2014-2020 Dohoda o partnerství analyzuje na základě evropských, národních i regionálních strategických dokumentů současnou socioekonomickou situaci České republiky, zdejší disparity, rozvojové potřeby a potenciál. Definuje priority a očekávané výsledky pro celé programové období (klíčovým ukazatel, kam bude směřována podpora z ESIF). Součástí Dohody o partnerství jsou mimo jiné i základní implementační opatření či popis integrovaných přístupů. Nedílným obsahem dokumentu je i příloha k naplňování předběžných podmínek, což je soubor opatření, která musí být splněna, aby Česká republika mohla čerpat finanční prostředky z ESI fondů. Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů. Změny oproti programovému období 2007-2013 (např. otázka ROPů).

Přehled hlavní ESIF programů v ČR 2014-2020 Programy pro programové období 2014 – 2020 byly vymezeny usnesením vlády ČR č. 867 ze dne 28. listopadu 2012 Národní operační programy (+ další) 1.Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, řízený Ministerstvem průmyslu a obchodu; 2.Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, řízený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy; 3.Operační program Zaměstnanost, řízený Ministerstvem práce a sociálních věcí; 4.Operační program Doprava, řízený Ministerstvem dopravy; 5.Operační program Životní prostředí, řízený Ministerstvem životního prostředí; 6.Integrovaný regionální operační program, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj; 7.Operační program Praha - pól růstu ČR, řízený Magistrátem hlavního města Prahy; 8.Operační program Technická pomoc, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj; 9.Operační program Rybářství 2014-2020, řízený Ministerstvem zemědělství; 10.Program rozvoje venkova, řízený Ministerstvem zemědělství;

Tvorba projektu(1) Ex – ante fáze Feasibility study ad. Identifikace nástrojů Deskripce problémů Otázky udržitelnosti Podmínky organizace Finanční nástroje (veřejná podpora ad.) Legislativa Spolupráce

Tvorba projektu(2) Realizace Specifická pravidla poskytovatele Legislativa Monitoring Kontroly Partnerství projektu Management projektu Změny projektu Dokončení projektu

Tvorba projektu(3) Ex – post Udržitelnost projektu Výstupy a jejich role pro organizaci Kontroly Fungování týmu/paměť organizace Další projekty Dlouhodobá strategie

Kde lze získat další informace Webové stránky jednotlivých tzv. řídících orgánů Webové stránky www.strukturalni-fondy.cz Centrální portál pro podávání informací - https://mseu.mssf.cz/ , systém MS 2014+ obsahující modul IS KP Postup podání žádosti + hodnocení MMR Abeceda fondů EU – 2014 2020. K dispozici na: http://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/eb8da430-a82d-419f-b102-87db6284a163/Abeceda_nahled.pdf?width=0&height=0 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště

Děkuji za pozornost Pro přednášku byly použity materiály z informačních portálů www.msmt.cz a www.strukturalni-fondy.cz, kde lze získat doplňující informace.