Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Knižní písmo se vyvíjí od doby vynálezu knihtisku
Advertisements

Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Řazení textu Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Písmo.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Shrnutí učiva raného středověku
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Románský sloh.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Gotická kultura.
Periodizace národního obrození
Vývoj českého pravopisu
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
Zásady pro zpracování počítačové prezentace
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Římské číslice Petr Šimek, V.B.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Historie kryptografie
DIACHRONIE A KORPUSY (DČNK) Úvod do korpusové lingvistiky 10.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
I. Starověké středomoří
Úvodní hodina Lubomír Berka.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Textový editor.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Textový editor. Styl odstavce pojmenování množiny vlastností odstavce výhody: velmi lehce, rychle a stejně formátujeme základní druhy odstavců a vytváříme.
Počátky starověkého Říma
VÝVOJ SPISOVNÉ ČEŠTINY
Vývoj českého pravopisu
pomocné vědy historické
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pomocné vědy historické
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Jak pracovat s učebnicí
Základní editace textu
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Staroslověnská literatura
Digitální učební materiál
Česká literatura 1. poloviny 19. století
VY 32 INOVACE 361.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
Čtení a psaní genetickou metodou
Genealogie II - Přednáška č. 4 obsah
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5. Písmo, jeho vývoj, používání v genealogických zápisech, příklady textů, pravopis

Základní pojmy a historie Písmem se zabývá pomocná historická věda – paleografie (původ palaia grafé „staré písmo“) Paleografie starověká, středověká a novověká, další dělení dle zkoumaného písma (latinská, ruská, řecká, arabská...) Dělení písma dle velikosti: písmo majuskulní a minuskulní ( majuskula – stejně velká písmena - 2-linky, minuskula – trojí rozměr – 4 linky. První latinské písmo, které Římané přejali prostřednictvím Etrusků od Řeků bylo majuskulní Dělení písma dle způsobu užití: knižní a zběžné knižní – krasopisné, stojaté, estetické - majuskulní i minuskulní zběžné – psané, kurzivní, spojené, zjednodušené, nakloněné , méně úhledné a na čtení obtížnější

Majuskula - minuskula

Vývoj latinského písma - přehled Archaické období: poč. existence – 2.stol př.n.l. Římské či antické období: 2.stol.př.n.l. - 5. stol. n.l. Románské či raně středověké: 5. – 12. stol. n.l. Gotické či pozdně středověké: 12. – 15. století Humanistické a novogotické: 15. století – současnost Počátky 16. století - přechod v novogotické písmo Konec 18. století - používání německého novogotického písma tzv. kurentu (Kurentschrift). Použití hlavně Německo i ostatní středoevropské země. Použití i českých textech do 2.poloviny 19. století (matriky 1867), v německých textech až do roku 1941 Od 16. století souběžné používání humanistického písma (humanistica cursiva), ze kterého se vyvinula dnešní latinka

Příklady gotického písma Gotická kurzíva – 1.pol. 14.století Gotická kurziva – 70. léta 15. století

Novogotické písmo Vyvinulo se z gotického písma Rozdělení : a) tištěné (švabach – 80. léta 15. století – přechod mezi gotickým a novogotickým písmem, fraktura, švabach použit pro tisk Bible kralické 1579 - 1594 b) psací (kreslené, polokurzivní, kurzivní) – české texty 16. - 18. století, německé texty Kurrentschrift (lat. currere – běžet), základní typy - fraktura, kanzlei, kurent, od konce 18. století kurent zcela převládl

Švabach - fraktura České země švabach až do 19 století, německá oblast fraktura, v lidové češtině se tak označují všechna novogotická písma i psaný kurent

České novogotické písmo – německý kurent

Humanistické písmo Vyvinulo se z písma zvaného „karolina“ ( 8. století – Karel Veliký), vyvíjelo se především v Itálii

Humanistické písmo Druhy humanistického písma: a) humanistická minuskula – antikva, brzy zaniklo b) humanistická polokurziva – italica, ovlivněno papežskou kanceláří v 15. století, celkem dobře čitelné c) humanistická kurzíva – vývoj z polokurzivy, slova jedním tahem, spojování písmen atd – směr vývoje k latince (17. a 18.stol.) Číslice – původně výlučně římské (C,L,M,D,X,V,I), od 14 stol. přechod na arabské

Staré písmo v genealogii S jakým písmem se vlastně rodopisec může potkat? Možno demonstrovat na příkladu matrik a) 17. století, české zápisy, české novogotické písmo b) 18. století, české zápisy – novogotické písmo, latinské zápisy - latinka c) od 1784 Morava, německé zápisy – kurent, Čechy, české zápisy – novogotické písmo d) od 1867, české zápisy, latinka

Převod starých textů do současné podoby 2 základní způsoby a) transliterace – písmeno po písmenku ze starého textu pomocí dnes používaných písmen, text se nemění, vše se zachovává vč. zkratek, mezer, spřežek, interpunkce Transliterace je důležitá při výuce čtení starých textů, není nutno všemu rozumět, ale dobře to přepsat. Pak lze překládat – slovníky atd. Pozor na gramatiku – stará němčina i čeština se liší od dnešní, všeobecná gramatická pravidla neexistovala Matriky – výhoda, texty se opakují b) transkripce – převod starého textu do současně používané řeči Při čtení starých textů není důležitá rychlost, ale kvalita

Transliterace - transkripce Matrika 1199, farnost Drásov (strana 457/157, snímek 217) 12 ditto (Februarii Anno 1696) Potwrzeni Jsau W stav S. Manželstwi Mladenecz Jirzik Wlastni Syn Martina Doskoczyla Sauseda Drasowskeho Z dieweczku Barboru Pozustalu Czeru po Nebo: Jirzikowi Ambroskowi tež Niekdeyssim Sausedu drasowskym. Testes Jan Lazenskius a Ssimon Panačzek oba z Drasowa. Copul: vt Supra (R.P.B. Nabinger ten Czas Pan Fararz Miest. Tissnowsky a Drasowsky)

Transliterace - transkripce Letha Paniě 1655 O saudiě držienem z gistym dowolením wrchnostj, gest ten grundt se wssým k niěmu od starodawna pržislussenstwim Pržypsan témuž Ssymkowý Wlasakowý za summu 300 hrzyw. A nasslo se wedle sečztení, žie týž Ssýmek ten grundt wýplacený ma až na 94 hrz. Placením rok Po roce Počznaucz y hned Pržy Negprw Przísstím Stym Martíniě Po 6 hrz. Napadníkum tiěmto Patržytj bude totiž Po Nebo: Bartossowj Medkowj Syrotkum do Bržezyny Zuzanie, Thomassowj, Gírowj, Maryně a Margkytie Materži tech dietj Na 5 dilu po 18 hr. a 29 gr. Léta Páně 1655 při soudu konaném s jistým povolením vrchnosti je ten grunt se vším k němu od starodávna příslušenstvím připsán témuž Šimkovi Vlasákovi za sumu 300 hřiven. A po sečtení se zjistilo, že tentýž Šimek má ten grunt vyplacený kromě 94 hřiven. Placením rok po roce počínaje nejprve při příštím svatém Martině po 6 hřivnách bude patřit dědicům, totiž sirotkům po nebožtíkovi Bartošovi Medkovi do Březiny, Zuzaně, Tomášovi, Jírovi, Maryně a Markétě matce těch dětí na 5 dílů po 18 hřivnách a 29 groších.

Jak číst písmo Písmena ve starých textech Číst jako cz c nebo č čz nebo cž č tz c rz nebo rž ř ss š g j y y někdy j J, ij, ii dlouhé měkké í v na zač. slov u ie ě au ou w v Nq, tq,.... Nus (v latinských slovech - dominus)

Používané značky a zkratky Značka, zkratka význam česky Nº, Nro numero číslo ( u domů) dº detto téhož dne ( datumy) S summa celkem A Anno v roce uts ut supra jako výše ide idem totéž, týž R.D. Reverendus Dominus důstojný pán Joes Joannes Jan Jois Joannis 2. pád od Jan ecclea ecclesia kostel (farnost, církev)Oes, oes, oibus omnes, omnibus všichni (3 a 6.pád) deftus, defti defunctus, defuncti zemřelý, zemřelého Dnus, Dna dominus, Domina pán, paní 7bris,8bris,9bris, Xbris měsíce

Příklady textů