Elektrické spotřebiče v domácnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické instalace (Jištění)
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
VY_52_INOVACE_05_12_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_18_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_17_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektrické vodiče a izolanty
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
EU_52_sada 1_01_ZPM_Bezpečnost ve školní kuchyni_Lich
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektrické spotřebiče
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Elektromagnetická slučitelnost
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Hustota-výpočet objemu
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Transkript prezentace:

Elektrické spotřebiče v domácnosti Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.14_Fyzika pro 9. ročník Název: Elektrické spotřebiče v domácnosti Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Elektrické spotřebiče v domácnosti Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci si zopakují pravidla bezpečného zacházení s elektrickými spotřebiči, se kterými se již setkali. Doplnění dalších pravidel, protože jejich neznalost a nedbalost při dodržování jsou nejčastější příčinou smrtelných úrazů elektrickým proudem.

Elektrické spotřebiče v domácnosti: spotřebiče, ve kterých se elektrická energie přeměňuje: na energii světelnou: žárovky, zářivky na energii vnitřní: teplomet, varná konvice, vařič na energii pohybovou: vysavač, mixér, holící strojek kombinované: vysoušeč vlasů

Nulovací a fázový vodič el. energie se přivádí ke spotřebiteli zpravidla dvěma vodiči jeden vodič je vodivě spojen se zemí, je uzemněn a nazývá se nulovací vodič druhý vodič se nazývá fázový vodič mezi nimi je napětí 230 V

Zásuvka vedení, kterým se el. energie přivádí do domácnosti, je zakončeno zásuvkou zásuvka může být jednoduchá nebo dvojitá při pohledu na zásuvku vidíte, že v horní části je vodivý kolík a pod ním dvě zdířky na kolíku nesmí být vzhledem k zemi žádné napětí

Zásuvka zapojená podle nových předpisů kolík je spojen s ochranným nulovacím vodičem (barva izolace je kombinací žluté a zelené) pravá zdířka s pracovním nulovacím vodičem (barva izolace modrá) levá zdířka s fázovým vodičem (barva izolace hnědá nebo černá) do zásuvky zasunujeme zástrčku neboli vidlici na její dva kolíky a zdířku jsou připojeny vodiče, které mají odpovídající barevnou izolaci

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: vycházíme z údajů, které najdeme na štítku spotřebiče a v návodu k jeho používání spotřebiče připojujeme jen na napětí, které je vyznačeno na štítku Štítek na elektrickém vysavači

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: u všech spotřebičů zkontrolujeme přívodní šňůru (prodřená nebo popraskaná) pokud je spotřebič opatřen vypínačem, připojujeme ho k el. síti vždy nezapojený na přívodní šňůry nepokládáme horké předměty ani těžké předměty, které mají ostré hrany při vytahování přívodní šňůry ze zásuvky ji VŽDY DRŽÍME ZA ZÁSTRČKU, NIKOLI ZA ŠŇŮRU! bezpečnostní krytka do zásuvky

Pravidla, která je nutná dodržovat při práci s elektrickými spotřebiči: některé spotřebiče mají většinou zesílenou, tzv. dvojitou izolaci (např. mixér nebo holící strojek) dvojitá izolace je na štítku spotřebiče znázorněna pomocí dvou soustředných čtverečků kryt z izolantu však nevyhovuje u všech spotřebičů, např. u žehličky (žehlící plocha je kovová) nebo u pračky…k připojení na síť se musí používat trojpramenná šňůra, která zajistí spojení těchto částí s ochranným nulovacím vodičem

Odpovězte na otázky: ne Proč se nesmí hasit vodou požár vzniklý zkratem elektrického vedení? Proč je nebezpečné používat vysoušeč vlasů ve vaně, i když je kryt vysoušeče z plastu (izolantu)? ne

3) Zdůvodni nebezpečí, které může ohrozit člověka, jestliže se při zapojování přístroje do zásuvky druhou rukou opírá o ústřední topení nebo kohoutek vodovodu? 4) Proč nemá být v koupelně nebo prádelně vypínač?

5) Proč musí mít ponorný vařič trojpramennou šňůru 5) Proč musí mít ponorný vařič trojpramennou šňůru? 6) Vysvětli, jaké nebezpečí hrozí člověku, který seká mokrou trávu elektrickou sekačkou.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://elektrika.cz/obr/obo_070814_6v.jpg [cit: 2011-12-09] http://www.obzor.cz/foto/produkty/zasuvka-bez_seda.jpg [cit: 2011-12-09] http://www.vysavace-domacnost.cz/images/vysavace/zelmer/DSC08914.JPG [cit: 2011-12-09] http://www.e-safetyshop.eu/uploads/images_products/763.jpg [cit: 2011-12-09]

Metodika prezentace: Žáci vyjmenují spotřebiče v domácnosti a vysvětlí o jakou přeměnu elektrické energie se jedná. Vysvětlení přívodu elektrické energie ke spotřebiteli pomocí vodičů (uzemněný a fázový vodič). Žáci se seznámí se zásuvkou zapojenou podle nových předpisů. Žáci diskutují o nebezpečí, které jim hrozí při neodborném zacházení se spotřebiči. Vysvětlení zapsaných údajů na štítku elektrického spotřebiče. Příklady zajištění bezpečnosti při používání spotřebičů. Žáci odpovídají na praktické otázky.