Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
TEORIE GRAMATIKY (ASJ/TG)
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Fonetika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Zvuková stránka jazyka
Samohlásky a souhlásky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
centrální porucha zpracování řečového signálu
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Postup při čtení německého textu Důraz je kladen na správnou výslovnost.
FONETIKA & FONOLOGIE ÚVOD DO PROBLEMATIKY dr. Kamil Kopecký Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Spisovná výslovnost 1.
Digitální učební materiál
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Segmentálny podsystém 1. časť
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazykověda a její disciplíny
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvuková stránka jazyka
Transkript prezentace:

Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář Marek Lollok

Ortoepie nauka o spisovném užívání správně tvořených hlásek (pravidla, norma spisovné výslovnosti) norma existuje přímo v jazyce, jedná se o soubor objektivně existujících pravidel, která uživatelé daného jazyka pociťují jako závazná pravidla normativní výslovnosti se vztahují jak na výslovnost jednotlivých hlásek, hláskových spojení a na normativní přizvukování, tak na členění souvislé řeči: na frázování (logické a rytmické členění věty), větný (logický) přízvuk a intonaci vět a větných úseků

Kodifikace současné spisovné výslovnosti výslovnostní norma je diferencovaná; tři výslovnostní styly: základní (neutrální) vyšší (vybraná) – explicitní nižší (zběžná) – implicitní + styly nespisovné: výslovnost nářeční výslovnost nedbalá

Zjednodušená fonetická transkripce (pro ČJ) základem je česká abeceda alfabetická a syntetická poměr 1:1 (jednomu znaku odpovídá jedna hláska a jedné hlásce jeden znak) česká transkripce uchovává v podstatě diakritický princip českého pravopisu. Jen výjimečně zavádí česká transkripce znaky, které nejsou v inventáři českých grafémů běžné

Fonetická transkripce x pravopis fonetická transkripce ruší pravopisnou konvenci a odráží přesné znění řeči pravopis na rozdíl od fonetické transkripce reflektuje i jiné složky než zvukovou (princip fonologický, principy etymologický, princip historický…) [spjef] x zpěv

Fonologická transkripce (přepis) záznam těch složek zvukové realizace jazyka, které mají fonologickou (rozlišující) funkci

Asimilace (x disimilace) sblížení výslovnosti hlásek za účelem usnadnění výslovnosti hláskové skupiny x disimilace (oddálení výslovnosti) Asimilace znělosti se týká párových souhlásek s výjimkou v – to sice asimilaci podléhá (např. [stáfka] x nesp. [tfúj], ale samo ji nevyvolává (proto [sval] x [zval]; asimilaci nepodléhají hlásky jedinečné ([zmňena] x [smňena]; brát [brát]) A) progresivní (postupná) – [dřít] B) regresivní (zpětná) – [zhoda]

Ad Znělost x neznělost párové souhlásky znělé: b, d, ď, g, v, z, ž, h, Ȝ, ǯ párové souhlásky neznělé: p, t, ť, k, f, s, š, ch, c, č setkají-li se párové souhlásky znělé a neznělé, dochází ke spodobě (asimilaci) znělosti, tj. jedna (obvykle přecházející) se přizpůsobí souhlásce druhé (obvykle následující): prosba [prozba] !!! ke spodobě znělosti dochází jako k jediné změně i na hranici slov: plot zahrady [plod zahrady] pokud se setkají více něž 2 souhlásky, znělost celé skupiny se připodobňuje souhlásce poslední: dát sbohem [dád zbohem]; na konci slova a před pauzou mění na neznělou dub [dup] nepárové (jedinečné) souhlásky m, n, ň, l, j, r se nepřipodobňují souhlásce sousedící ani nezpůsobují změnu: k jaru [k jaru]

Slabika (sylaba) základní seskupení fonémů v jazyce je (fonologická) slabika; tzn. slabika je základním prvkem souvislé řeči stavební prvky slabiky – hlásky slabiku tvoří slabičné jádro (nucleus) a svahy slabiky (praetura; coda) jádro je vrchol slabiky tvořený samohláskou nebo slabikotvornou souhláskou v češtině se objevují tzv. otevřené slabiky (KV); zavřené slabiky (KVK) a nejméně časté zavřené slabiky s neobsazenou praeturou (VK), které se v nespisovném jazyce doplňují konsonantem (K)VK (např. vokno)

Slovní přízvuk čeština má přízvuk stálý, vždy na první slabice slova nebo slovního spojení (tj. včetně slabiční předložky ´na západ, ´pro sebe apod.) pravidla přizvukování jsou intuitivní, osvojují se společně s osvojováním mateřského jazyka český slovní přízvuk není významotvorný, ale má svou důležitost, protože odlišuje (jako tzv. hraniční signál) spojení dvou slov od slova jediného (např. je ´den x ´jeden; to ´pivo x ´topivo; ta ´jemná x ´tajemná)

Některá slova, obvykle jednoslabičná, přízvuk nemají: příklonky – přiklánějí se ke slovu předcházejícímu a tvoří s ním jeden rytmický celek (např. ´řekl mi; ´viděl ho; ´rád bych; může jich být i více: ´lépe si to ´rozmyslel) předklonky – nepřízvučná slova, která předcházejí přízvučným (Jak ´ohnivý ´mrak se ´roztáhl.)

Přizvukování slabičných předložek přízvuk následujícího slova obvykle přejímá předložka (´do lesa, ´na pole) spojení s jednoslabičnou předložkou tvoří jednu těsnou zvukovou jednotku, v tomto smyslu není rozdíl mezi předložkou a předponou (´do stanu; ´dostanu) Odchylky následuje-li sousloví, sémanticky podstatné slovo, relativně delší slovo (´Pojede na ´olympijské ´hry.; ´Stanul na ´nejnebezpečnějším ´místě.; ´Dostal se do ´příliš ´nebezpečné ´situace.)

Větný přízvuk ve větě i větném úseku jsou určitá slova zdůrazněna, vytčena, popřípadě postavena do protikladu k jiným slovům ve větě různé prostředky zdůraznění: slovosled, využití zdůrazňujícího výrazu, zvukové prostředky → větný přízvuk (intonační centrum; logický přízvuk; důraz) dochází zde k zesílení přízvučné slabiky, ke zvýšení (či snížení) tónu této slabiky i k jejímu prodloužení větný přízvuk je vždy spojen s významovým jádrem výpovědi

- v klidné neutrální větě je větný přízvuk většinou na konci: Díval se na televizi. Odešla jsem nakoupit. Včera hlásili v rozhlase, že se zhorší počasí. změna místa větného přízvuku může změnit smysl věty; často signalizuje i změnu emocionálního postoje mluvčího Děti zasadily v parku lípu.

Intonace intonací v užším slova smyslu označujeme výškovou, tónovou modulaci v průběhu mluvené řeči; úzce souvisí s melodií řeči směr vzhůru, dolů, nebo se výška udržuje na jedné rovině intonace souvisí s větným členěním, resp. s větnými úseky rozlišujeme: a) kadenci úseků koncových; b) kadenci úseků nekoncových

Základní typy artikulace artikulace vokalická – vokály se tvoří při otevřené štěrbině (glottidě) – APERTURA artikulace konsonantická – konsonanty (šumové hlásky) se tvoří vytvořením překážky výdechovému proudu – STRIKTURA

Akustický signál řeči samohlásky → základem je tón (periodické zvuky) souhlásky → základem je šum (neperiodické zvuky); Vznikají buď průchodem výdechového vzduchu úžinou nebo náhlým uvolněním závěru. + hlásky pomezní (jedinečné): sonory l, r ,m, n, ň (se souhláskami mají společný způsob tvoření, a tím i jistou míru šumu, se samohláskami je spojuje tónová složka vzniklá rezonancí) hláska klouzavá j a ṷ

Klasifikace samohlásek podle tvoření samohlásek ve vztahu k poloze jazyka: a) horizontální hledisko (PŘEDNÍ-STŘEDNÍ-ZADNÍ); b) vertikální hledisko (VYSOKÉ-STŘEDOVÉ-NÍZKÉ) podle účasti rtů (ZAOKROUHLENÁ- NEZAOKROUHLENÁ) podle délky (KRÁTKÁ – DLOUHÁ)

Klasifikace souhlásek 1. podle místa tvoření 2. podle artikulujícího orgánu 3. podle způsobu tvoření 4. podle sluchového dojmu 5. podle účasti hlasivek a přítomnosti základního tónu