Matt Ridley: Červená královna

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_36 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluSteroidní anabolika Anotace Žáci.
Advertisements

Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Polární pás.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Sladkovodní a mořské ryby Pětilístek: ryby
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Čím chci být, až vyrostu Patrik Plaček.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Maya Angela a její moudrá slova
Bůh je moje jistota..
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Věděli jste, ....
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Modrý drak Glaucus Atlanticus
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Název projektu: Moderní škola
Mgr. et Mgr. Veronika Víchová Mgr. Hana Navrátilová
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Děti jsou naše budoucnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Děti odsouzených rodičů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Kam se točí Tobě ?.
Do Finska, Číny a zase zpátky do Ostravy Stipendista města Ostravy
Populace.
9. Rozlišování v modlitbě
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transsexualita.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Naučil jsem se....
Pošli toto srdce všem, které nechceš v roce 2010 ztratit,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Rozmnožování a chov ryb
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Matt Ridley: Červená královna Sexualita a vývoj lidské přirozenosti Zpracovala: Klára Růčková

Červená královna? = Relativita pokroku v biologii Šachová figurka z Alenky v říši divů Červená královna musí stále běžet, protože všechno se pohybuje s ní → Čím běží rychleji, tím rychleji běží vše ostatní a tím menší pokrok nastane

Kritika: „Společnost není produktem lidského chování, ale je tomu naopak“ Weisman: „Nejsme potomek naší matky, ale jejích vaječníků“ → Zárodečná plazma se uchovává odděleně od ostatního těla → Nemůže nás ovlivnit, co za jejího života potkalo její mysl či tělo R. Dawkins: „Těla jsou pouze přepravní prostředky pro geny“ → Geny způsobí, že se tělo bude chovat tak, aby uchovalo geny → Je zde snaha přetrvat v čase

Největší hrozbou v přenosu genů jsou nám ostatní lidé →Sex způsobuje to, že naši potomci mají pouze ½ naší genetické informace → variabilita (větší variabilita uvnitř populace než napříč populacemi)

Dopady sexuality: 1) Jedinečnost každého z nás 2) Základní asymetrie pohlaví (každé má své poslání) 3) Každý jedinec je potenciální genetický materiál pro naše potomky (Potkáme-li někoho s kvalitními geny, je zde tendence tyto geny získat, jedná se o zdravé, zdatné a mocné jedince)

Proč a jak se zdokonalují orgány živočichů? → Adaptacionisté: Ti, co neměli zdravotní problémy, lepší a vhodnější funkčnost organismu se dožili vyššího věku a také se více rozmnožovali Proč jsou dvě pohlaví? → Je to výhodnější, každé pohlaví má své poslání a úlohu – nemusí dělat všechno jeden → Hermafrofiti překonáni

Asexuální rozmnožování: →vymření samců →ovládnutí světa menším množstvím genů (byly by totožné, nemísily by se)

Sexulita: Výhodná spíše pro druh než pro jedince (bylo by pro ně lepší se jí zříci, přichází o 50% potomků) Mnoho teorií neodporující logice, ale která je správná? Molekulární biologové – údržba DNA a molekulární inženýrství Genetik – zajímá se o mutace a co se během sexu děje s geny Ekolog – zajímají ho paraziti, hledá srovnávací důkazy 41

Syn nebo dcera? Vysoce postaveným se vyplatí syn, hůře postaveným dcera (elita synové, utlačované rasy dcery) Studie: Valerie Grant (1966): Testování těhotných, škála dominance 0-6 bodů – průměr 1,35→ dcera; průměr 2,26 → syn

Zajímá nás sex → zděděná vlastnost po předcích (ti, které nezajímal se dál nemnožili, vymřeli) Samice: Nejdůležitější výběr partnera, kvalita – každou kopulací navíc riskuje, má možnost mít méně potomků – musí to stát za to (malý zisk z nadměrné kopulace) Samec: Snaha o co nejvíce partnerek → potomků, mohou si to dovolit → Soupeření samců o pozornost samic, někteří více potomků, někteří žádné potomky → „vyčištění“ populace od méně kvalitních genů Rypouš sloní X Albatros

Proč si samice vybírají vyparáděné samce? -Začíná to postupně, když samice vidí, že ostatním samicím se líbí samec s dlouhými pery, chce ho taky → chce aby její syn měl taky takové a byl také žádaný -Paradox: Zdá se, že samice jsou vybíravější tam, kde jde o nejméně -Rybák: přináší možné partnerce rybku → ukazuje jak dobrý je lovec, jak se dokáže postarat o ni a o potomky -Páv: samec pávici nic až tak závratného po oplození neposkytne, přesto jsou námluvy velmi zdlouhavé, dlouho se rozhoduje, jde jí ale hlavně o vzhled

Proč mají mladé ženy štíhlý pas? (Bobbi Low) -Ženy okolo 20 let přibítají první na prsou a bocích, tendence štíhlého pasu -Kdysi vysoká úmrtnost při porodu → muže přitahuje větší poprsí a boky -Nemůžou ale poznat, jestli má prsa tučná nebo bohatá na mléčné žlázy a jestli jsou boky tučné nebo široké a je tedy větší prostor pro dělohu → muži chtějí vidět štíhlý pas jako záruku že nejde na bocích a prsou pouze o tuk -Štíhlý pas záruka toho, že žena nemá příliš podkožního tuku (Červená královna – předběhly muže)

Obrázky: http://img.mimishop.cz/h/ms/2370/4/0414/e3480592.jpg http://www.artbrokerusa.com/gallery/images/1333219676-l-Red%20Queen.jpg http://www.databazeknih.cz/images_books/30_/30184/big_cervena-kralovna-h2x-30184.jpg