Vývojov člověka – základní přehled

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Psychologie – předvědecká fáze I
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. schopnost efektivně zpracovávat.
PŘEHLED ZAJÍMAVOSTÍ Z KONFERENCE INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2013 Mgr. Tomáš Lechner, VŠE v Praze.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
PSYCHOLOGICKÉ TEORIE KRIMINALITY DIVIŠOVÁVENDULA KRIMINÁLNÍ POLITIKA
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE. C O JE TO VÝVOJ ? 1. Vývoj jako řada zákonitých změn 2. Evoluce a involuce 3. Diferenciace a integrace 4. Vývoj jako iniciativa.
Ontogeneze člověka se vztahem k pohybovým aktivitám Marie Blahutková.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_Od miminka po dědu TÉMA:
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
ZÁKLADNÍ POTŘEBY DĚTÍ MUDr. EVA VANÍČKOVÁ,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Pedagogika pro katechety VI
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Členění životního cyklu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Kognitivně – behaviorální přístup
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vývojová stádia člověka 5. ročník
Postnatální období–předškolní věk
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Didaktika sportovních činností
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Vybraná seminární témata jako doplňkové studijní texty
Psychodynamický přístup
Témata VYPS (na přednášky a semináře)
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Rodové stereotypy napříč generacemi
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Centra kolegiální podpory
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČLOVĚK JAKO OSOBNOST (VÝVOJ OSOBNOSTI).
Člověk jako bytost bio psycho sociální
VÝVOJOVÉ ŽIVOTNÍ ETAPY: JSME NEJEN TÍM, ČÍM JSME BYLI PhDr
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Transkript prezentace:

Vývojov člověka – základní přehled Mgr. Michal Vičar Vývojov člověka – základní přehled

Témata vývojových teorií Zrání (biologický vývoj) versus učení Aktivita versus pasivita Vědomý versus nevědomý vývoj Nature vs. Nurture

Základní pojmy Diferenciace – od difúzních ke specifickým projevům Fixace – vývoj jako relativně ireversibilní změny organizmu Asimilace x akomodace, integrace od jednoduchého ke komplexnímu Individuálnost vývoje Linearita, kontinuita, diskontinuita Vědomý versus nevědomý vývoj

Základní složky ve vývoji Emocionální Sociální Kognitivní Motorický Deprivace či vrozené vady - mentální retardace, ADHD, Autismus,…

Sigmund Freud 1856 -1939 Psychická energie, libido, pud Id, Ego, Superego Pojem nevědomí Psychosociální konflikt

Popis (místo stimulace, ústřední témata) Stadium Věk Popis (místo stimulace, ústřední témata) Orální 0-1 Ústa. Kojení a odstavení Anální 1-3 Anus. Vyměšování a nácvik toalety, nezávislost a sebekontrola Falické 3-6 Genitálie. Elektřin a Oidipův komplex, sex. role, morální vývoj. Latence 6-12 Energie se přesouvá do fyzických a psych. aktivit. Potlačení sexuální aktivity jako důsledek Oidipova (Elektřina) komplexu. Genitální 12 - Genitálie. Sexuální zralost, rozvoj vztahů.

Jean Piaget 1896-1980 Schémata ekvilibrium, asimilace, akomodace konstruktivismus Vývoj myšlení

Etapa Věk Senzorimotorická inteligence kordinace senzorických a motorických aktivit, dosažení vědomí zachování předmětu Nar. – 1,5 - 2 Symbolické a předpojmové myšlení egocentrický pohled na svět 1,5-2 – 4 Názorné myšlení intuitivní, používání pojmů, usuzování vázáno na vnímané nebo představované 4 – 7-8 Konkrétní operace logické operace 7-8 – 11-12 Formální operace – užití abstraktních symbolů 11-12 -

B. F. Skinner 1904 –1990 operantní podmiňování, pozitivní posilování, negativní posilování, tresty S-R model Učení a zkušenosti plynoucí z něj jsou zdroje vývojových změn A. Bandura – sociální učení

Diskontinuita a kontinuita

Trendy Vývoj nejen výkonnosti

PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Wallona Novorozenec (do 2 měs.) a kojenec (do 1 roku) Batole (do 3 let) Předškolní věk (do 6 let) Dětství a prepuberta (do 11 let) Puberta (do 15 let) Adolescence (do 22 let)4 Dospělost Stáří

Prenatální období

Novorozenec - kojenec

Batole

Předškolní věk

Mladší školní věk, prepuberta

Puberta

Adolescence

Dospělost

Stáří