VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.05

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
LEXIKÁLNÍ PRAVOPIS – ZDVOJENÉ SOUHLÁSKY, BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ, FĚ, MĚ/MNĚ, Ú/Ů/URA, PŘEDPONY S, Z, VZ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_140_SLABIKY_BĚ_PĚ_VĚ_MĚ Téma: Číslo projektu:
ROZDÍL MEZI VÝSLOVNOSTÍ A PRAVOPISEM
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Píšeme mě-mně Český jazyk 2. stupeň
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_19.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Grafická stránka jazyka Cvičení
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_07 Název materiálu:Obtížné pravopisné jevy Tematická oblast:Český jazyk 1. ročník Anotace:Prezentace.
Pravopis souhláskových skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_16
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_519_Předpony ob-, v-… AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK,
Co nejrychleji a nejpřesněji odpovídej na dané otázky.
Píšeme bě/bje, vě/vje, pě
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
BĚ/BJE, VĚ/VJE, PĚ, FĚ Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
– vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k vyvození a procvičení pravopisu skupiny mě/mně.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640 příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_Čj8_MĚ_MNĚ.
Pravopis – bě, pě, vě, mě… Střední odborná škola Otrokovice
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny bě/bje, vě/vje, pě Zdvojené souhlásky Název sady: Český.
SKUPINY MĚ / MNĚ zapoměl x zapomněl uměl x umněl jemě x jemně tajeměxtajemně vzpomělxvzpomněl rozumělxrozumněl rozhodni, co je správně a odůvodni.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_15 Název materiálu Pravopis.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková SKUPINY MĚ, MNĚ Seřaď správně písmena, aby vzniklo slovo.
Skupiny bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skupiny bě, bje, pě, vě, vje, Název sady: Český jazyk 8. ročník.
Čtvrtletní prověrka – IX.B Termín: středa
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk 7.ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Slova se skupinami BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
BĚ MĚ PĚ VĚ SKUPINY BJE – VJE - MNĚ
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Pravopis slov se skupinami bje, bě, vje, vě, mně, mě
VY_32_INOVACE_ČJ.3.07 Anotace
Psaní bě/bje, vě/vje, mě/mně, pě Název projektu: OP VK
Vy_32_Inovace_52_Skupiny bě-bje, vě-vje, pě, mě-mně
Digitální učební materiál
Abys nezapomněl! Pracovní list.
Psaní skupin mě/mně Při psaní skupin mě/mně pomáhají slova příbuzná Končí-li přídavné jméno –mý, píšeme v příslovci –mě Němý – němě střídmý – střídmě Soukromý.
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Psaní skupin –bě-/-bje-, -vě-/-vje-
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Digitální učební materiál
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Psaní skupin mě/mně Při psaní skupin mě/mně pomáhají slova příbuzná Končí-li přídavné jméno –mý, píšeme v příslovci –mě Němý – němě střídmý – střídmě Soukromý.
Phonological Exercise 7
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.05 Psaní skupin bje –bě, vje – vě, mně -mě

Psaní skupin bje - bě, vje - vě, mně - mě

pravidla Skupiny hlásek vyslovujeme stejně, ale píšeme dvojím způsobem Př.: oběd - objet oběti - objetí

bje - bě, vje - vě Řídíme se pravidlem – bje, vje – píšeme je tam, kde po odtržení předpony zůstává zřetelný slovní základ Př.: ob - jet, ob - jevit v - jezd Za - jet, pro - jev ob - jednat V - jet ob - jem u - jet Často základ slova má již jen význam z historického hlediska (jímat – objetí, vjem….)

Skupina – pě - Píšeme vždy bez - j - , protože v češtině není předpona, která by končila na p Př.: napětí, zpěv, pěnkava, vypětí opětovat, městečko, pěšky, pěstitel rozpětí, opět,

Mně - mě Základem jsou odvozená slova, v nichž uslyšíme, zda je - n – součástí slova či nikoli Pravidlo - od příslovce si odvodíme přídavné jméno ( jak – jaký ) Končí - li příd. jméno na mý, píšeme v příslovci mě Končí- li př. jm. - mný, píšeme v příslovci mně.

slovesa U sloves – hledáme základ slova , nebo si pomůžeme 3. osobou prézentu singularu rozumět on rozumí vzpomněl on vzpomíná oněměl on oněmí uměl on umí zatmělo ono se zatmí ( setmí)

Slova vzniklá od základu – um - V slovech odvozených od základu – um – píšeme – mě - . Př.: umět, umění, rozumět, porozumět, dorozumět, dorozumění !!!! Ale ve slovech utvořených přímo z přídavného jména – rozumný - píšeme – mně Př.: rozumně, rozumněji, rozumnější Je možno si pomoci otázkou jaký

Podstatná jména Platí pravidlo – hledat slovo základové Je - li v základovém slovu – mně – píšeme v odvozených slovech – mně. Př.: domněnka, pomněnka, zapomnětlivost domnění, zatemnění,

Zapamatuj si !!! uzemnění od uzemnit vědomě od vědomí umění od um záměr od míra osamělý od sám setmělo se od stmívá se tamější od tam!! Nikoli tamní paměť od zapamatovat

Praktická cvičení Osam _lé stavení, nejupřím_jší přítel, chtěl rozum_t všemu, choval se skrom_, jedl střídm_, um_l zpívat, rodné m_sto, chovej se rozum_, bohatá odm_na, učil se zpam_ti, nejjem_jší látka, brzy se setm_lo, úplné zatm_ní slunce, zapom_tlivý člověk, diváci oněm_li nap_tím, přijímač musí mít dobré uzem_ní, vědom_ lhal, les te_ě šum_l.

řešení Osamělé stavení, nejupřímnější přítel, chtěl rozumět všemu, choval se skromně, jedl střídmě, uměl zpívat, rodné město, chovej se rozumně, bohatá odměna, učil se zpaměti, nejjemnější látka, brzy se setmělo, úplné zatmění slunce, zapomnětlivý člověk, diváci oněměli napětím, přijímač musí mít dobré uzemnění, vědomě lhal, les temně šuměl

Jíst a pít se má stříd_ě, ob_dnali jsme si, diváci nap_tím nedýchali, otázce jsem porozum_l, při hym_ se stojí v pozoru, tam_jší obyvatelé se chovají skrom_, látka zb_lela a zjem_la, Jirka ob_toval poslední peníze, chci si promluvit soukrom_, máma vše v_děla, otec z_dnal pořádek, často si vzpom_l na domov, zatem_lo se mi před očima, zatm_lo se mi před očima

řešení Jíst a pít se má střídmě, objednali jsme si, diváci napětím nedýchali, otázce jsem porozuměl, při hymně se stojí v pozoru, tamější obyvatelé se chovají skromně, látka zbělela a zjemněla, Jirka obětoval poslední peníze, chci si promluvit soukromě, máma vše věděla, otec zjednal pořádek, často si vzpomněl na domov, zatemnělo se mi před očima, zatmělo se mi před očima

Horliv_ pracoval, jablka zčerviv_la, matčino ob_tí, ob_hl zahradu, s_zd politiků, ob_m krychle, zp_vaví ptáci, máme ob_dnávku, sb_r papíru, zrakový v_m, s v_nečkem na hlavě, ob_tavý bojovník, jasná hv_zda, ob_ktivní posudek, ob_l jedno kolo, v_deme do tunelu, pes v_třil, ob_vily se b_lavé obláčky, dlouhé v_tve, brzká odpov_ď, moje ob – ť byla velká

řešení horlivě pracoval, jablka zčervivěla, matčino objetí, oběhl zahradu, sjezd politiků, objem krychle, zpěvaví ptáci, máme objednávku, sběr papíru, zrakový vjem, s věnečkem na hlavě, obětavý bojovník, jasná hvězda, objektivní posudek, objel jedno kolo, vjedeme do tunelu, pes větřil, objevily se bělavé obláčky, dlouhé větve, brzká odpověď , moje oběť byla velká