Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Romantismus Autor: Mgr. Jana Kalvasová Datum: 10.3. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_VV.1.11 Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor Mgr. Jana Kalvasová Název Romantismus Předmět Výtvarná výchova Tematická oblast Výtvarná výchova pro kvintu, sextu, 1. a 2. ročník SŠ Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník 1. ročník SŠ Metodický list/Anotace Prezentace v power pointu obsahuje informace o romantismu ve výtvarném umění včetně obrázků, prezentace je zakončena otázkami a úkoly k tématu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Romantismus od 1. poloviny 19. století vychází ze slova román, románový= dobrodružný hlavní znaky: důraz na cit, víru vychází z přírody idealizování minulosti, návrat ke středověku obliba legend, hrdinských eposů netradiční, exotické náměty posilování vlastenectví, sepjetí s národním obrozením, revolucí 1830
tajuplné náměty ze středověkých dějin krajinářské náměty Malířství tajuplné náměty ze středověkých dějin krajinářské náměty studium světla a stínu dramatické tahy štětce neklid, dynamika techniky: olej, akvarel, grafika
Malíři: William Turner William Blake Eugene Delacroix Théodore Gericault Caspar David Friedrich Antonín Machek Antonín Mánes Josef Mánes Adolf Kosárek
Eugene delacroix, Svoboda vedoucí lid
C. D. Friedrich- Poutník v mlhách, Křídové útesy na Rujáně
A. MÁNES- POHLED NA PRAŽSKÝ HRAD OD VÝCHODU
Architektura Napodobování historických slohů- gotika, renesance, baroko (= historismus) Přírodní (anglické) parky Umělé zříceniny, altány, dřevěné lidové stavby Exotické náměty (čínské pavilony, maurské zvonice, minarety) Stavby: zámek Hluboká, Lednice, Sychrov, Bouzov, Žleby
Zámek Hluboká
Lednice
Otázky a úkoly 1. Jaké jsou hlavní znaky romantismu? 2. Jmenuj 5 významných literárních děl z období romantismu. 3. Jaké architektonické prvky gotiky jsou uplatněny na stavbách v romantismu? 4. Vytvoř umělecký plakát o romantickém umělci.
UKÁZKY STUDENTSKÝCH PRACÍ (K ÚKOLU Č. 4)
Zdroje, citace [online]. [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=344 http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php?dilo_id=5017 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Anton%C3%ADn_M%C3%A1nes.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Schloss_Frauenberg.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Lednice%2C_z%C3%A1mek_%2805%29.jpg