HSSE standard stáčení paliv v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odbornost Hasič III.stupně Ing. Milan TLAMKA
Advertisements

MEZINÁRODNÍ SEMINÁŘ STÁČECÍ PROCEDURA NA ČERPACÍCH STANICÍCH
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dokumentace k zajištění BOZP
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
ADAPTACE NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ – BOZP A PO (VSTUPNÍ INFORMATIVNÍ SDĚLENÍ)
Vnímání označení CE ze strany Hospodářské komory ČR František Holec viceprezident Hospodářské komory České republiky Seminář Označení CE vám otevře evropský.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
Mimoškolní aktivity zábava a povinnost.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Úvod do první pomoci. Právní odpovědnost 40/2009 Sb. - trestní zákoník § 150 Neposkytnutí pomoci (1)Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky.
Policie České republiky
DOKUMENTÁRNÍ AKREDITIV
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
MVDr. Jana Houdková (SVS ČR)
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Dokumentace k zajištění BOZP
Laminar Medica: Spill training & awareness 30th July 2009
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI VE SKLADECH.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnostní poradci pro ADR Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
BOZP při práci ve výškách
KAMEROVÉ SYSTÉMY NA ČERPACÍCH STANICÍCH
Interní předpisy hotelu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
STANDARDY ČAPPO SEMINÁŘ BEZPEČNOST DISTRIBUCE POHONNÝCH HMOT
Poznatky z kontrol agentur práce
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Nařízení vlády 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Bezpečnost hostů v hotelu, ochrana jejich zdraví a majetku
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Bezpečnostní předpisy pro obsluhu a práci na elektrických zařízeních
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
Nové povinnosti pro externí zhotovitele služeb v oblasti BOZP
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Bezpečnosť pri tankovaní na čerpacích staniciach SLOVNAFT,a.s.
Požární prevence v bytových domech
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
“Investiční a údržbářské práce na čerpacích stanicích “
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Povolení pro práce se zvýšeným rizikem
Transkript prezentace:

HSSE standard stáčení paliv v ČR Mimořádné události při stáčení paliv Seminář: „Bezpečnostní standardy při distribuci PHM“ Praha 6.4. 2017 ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU  

Nejen stáčení autocisteren, celá distribuce PHM je velmi riziková Přeprava Skladování Plnění autocisteren Přeprava po silnici na místo určení Bezpečné místo stáčení Bezpečný proces stáčení Rizikem je i cesta prázdné AC zpět ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Rizika při distribuci Eliminace rizik je klíčová – minimalizuje mimořádné události Společné pracovní postupy a vybavení ochrannými pomůckami zaměstnanců různých zaměstnavatelů Povinnost vzájemné informovanosti o rizicích a potřeba koordinovaného postupu Na půdě ČAPPO vznikají bezpečnostní standardy pro rizikové činnosti za účelem sjednocení pro zúčastněné Standardy jsou veřejně dostupné na www.cappo.cz ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Rizika při stáčení autocisteren Proces probíhá zpravidla v prostoru veřejných čerpacích stanic Manipuluje se zde s nebezpečnými věcmi - hořlavinami Vznikají rizika úniku do ŽP, výbuchu a požáru Bezpečnostní rizika (nepovolené manipulace s produkty, kriminální činnost) Technologická rizika (smíchání produktů, narušení kvality, negativní dopad na zákazníky) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Mimořádné události - stáčení autocisteren Dopravní nehody Požár, výbuch Pracovní úrazy Kriminální činnost zúčastněných osob Smíchání produktů Prodej závadného produktu - negativní dopad na zákazníky ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Standard ČAPPO - Stáčení autocisteren sjednocení: BOZP a PO Minimální ochranné pracovní pomůcky Technické vybavení (stáčecí místa, autocisterny) Společný obdobný pracovní postup Obdobné odpovědnosti zúčastněných stran ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe Místo stáčení je nutno řádně dopravně zabezpečit ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Základem standardu je stanovení odpovědnosti účastníků procesu Přejímající zejména odpovídá za: Zabezpečení volného příjezdu pro AC a místa stáčení Technický stav místa stáčení (vodohospodářsky zabezpečená plocha, zemnící bod, místní dopravní situace) Stanovení způsobu stáčení a zajištění podmínek na základě požárně bezpečnostního řešení stavby ČS (stáčení za provozu nebo při uzavření ČS) Zamezení přístupu do prostoru stáčení nepovolaným osobám ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe Přehledné a jednoznačné označení produktů je klíčové ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Základem standardu je stanovení odpovědnosti účastníků procesu Dopravce zejména odpovídá za: Včasnou avizaci příjezdu příjemci Řidiče, jeho výbavu a pracovní postup Vozidlo, jeho výbavu a technický stav Bezpečnou a legislativně korektní přepravu nákladu Obsluhu vozidla ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe Zodpovědní řidiči dopravce a vaši příjemci dodávek jsou klíčem k minimalizaci mimořádných událostí ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Základem standardu je rozdělení odpovědnosti účastníků procesu Společně řidič dopravce a příjemce odpovídají za to: Že nezahájí proces stáčení, dokud není stáčecí místo s přistaveným vozidlem plně zabezpečeno Že nepřipustí během procesu pohyb nepovolaných osob a rizikové činnosti v prostoru stáčení cisterny Že v případě výskytu nepovolaných osob nebo jakékoliv jiné rizikové situace okamžitě přeruší proces stáčení a eliminují vzniklá rizika ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Základem standardu je rozdělení odpovědnosti účastníků procesu Dále dopravce a příjemce odpovídají i za to: Že nebude stáčeno při atmosférických výbojích Že jsou všichni účastníci stáčení vybaveni odpovídajícími ochrannými pracovními pomůckami a že je správně používají Že během procesu dodržují stanovené postupy a legislativu Že v případě jakéhokoliv podezření na smíchání produktů okamžitě zastaví prodej a nedopustí tak poškození koncových zákazníků ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Před dodávkou na ČS: Dopravce avizuje příjemci čas příjezdu vozidla Příjemce zajistí, že na místě bude přítomna osoba poučená a oprávněná převzít dodávku Příjemce zabezpečí volný příjezd k ČS Příjemce zabezpečí pro AC příjezd ke stáčení Příjemce zajišťuje předepsanou protipožární výbavu místa stáčení ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Příjezd AC na ČS Řidič zaparkuje AC na místě stáčení Řidič aktivuje výstražná přerušovaná světla Řidič zabezpečí vozidlo proti pohybu (založí klíny) Pokud se ČS uzavírá, příjemce umístí před místo stáčení přenosnou dopravní značku B1 „Zákaz vjezdu všech vozidel“ Řidič rozmístí okolo AC výstražné kužely k vymezení prostoru stáčení ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Obecně platí vždy: Pokud je jakákoliv pochybnost o správnosti postupu O technologickém provedení stáčení O značení stáčecích hrdel O správnosti připojení hadic O bezpečnosti nebo o jakémkoliv dalším aspektu Vždy se proces zastaví, je kontaktován nadřízený, a pokračovat lze až po vyjasnění pochybností ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Po příjezdu Řidič podle dodacího listu ověří správnost místa dodání a dodávaných produktů Řidič předloží příjemci dodací nákladní list a atest k dodávce Příjemce provede kontrolu dokladu, že souhlasí místo dodání, a množství a druh produktů, ověří si atest Příjemce provede kontrolu plombování cisterny podle údajů v dokladech k dodávce, alternativně jiný způsob zabezpečení AC (elektronický zámek / el.plomba) Nejpozději v tuto chvíli řidič uzemní vozidlo na zemnící bod (podle technického provedení AC) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Před stáčením Řidič překontroluje plombu na víku stáčecí šachty příjemce (individuální postupy) Příjemce vždy vybaví stáčecí místo hasícími přístroji připravenými v pohotovostním stavu Příjemce odemkne a otevře řidiči stáčecí šachtu Příjemce předává řidiči stáčecí šachtu čistém stavu, pokud jsou zjištěny nečistoty ve stáčecí šachtě, proces se zastavuje, a je třeba provést řešení tohoto stavu, za který je odpovědný příjemce dodávky (individuálně stanovené postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Před stáčením Příjemce potvrdí řidiči stáčení prvního produktu po ověření stáčeného množství, zda se toto množství do nádrže vejde. Dále jsou používány dvě varianty podle vnitřních pravidel společností 1) Odpovědnost obou stran za správnost připojení hadice a písemné potvrzení správnosti připojení hadice na správné hrdlo nádrže příjemcem před spuštěním produktu 2) Plná odpovědnost řidiče dopravce za stočení správného produktu do správně označeného hrdla ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Před stáčením 1) Při odpovědnosti obou stran Příjemce určí stáčecí hrdlo pro produkt Řidič připojí stáčecí hadici na určené stáčecí hrdlo Příjemce po dvojí kontrole písemně potvrdí správnost připojení hadice Teprve po písemném pokynu může řidič spustit produkt do nádrže ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Před stáčením 2) Při plné odpovědnosti řidiče dopravce Příjemce předá řidiči stáčecí šachtu s řádně označenými plnícími hrdly Příjemce potvrdí, že se produkty do nádrží vejdou a že může stáčení začít Řidič dále připojuje hadice sám dle označení armatur Po dvojí kontrole správnosti připojení řidič začíná stáčet sám ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Stáčení produktů Řidič připojí hadici pro zpětné jímání par (pro NM nemusí být zpětným odvodem par ČS vybavena) Řidič před spuštěním produktu do nádrže ČS provede dvojí kontrolu připojení stáčecí hadice Po provedení dvojí kontroly připojení hadice otevře stáčecí cestu a spustí produkt do nádrže ČS Po spuštění prvního produktu je doporučeno s přejímajícím odsouhlasit správnost připojení podle pohybu zásob ve stáčené nádrži (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe Doporučují se barevně odlišené hadice pro různé druhy produktů a moderní cisternovou techniku ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Stáčení produktů Po spuštění prvního produktu řidič s přejímajícím připravují stáčení dalšího produktu Předchozí popsaný postup se opakuje Zakazuje se vyjímat z úložných prostor AC a připojovat více než jen 1 hadici určenou pro konkrétně stáčený produkt (individuální postupy) Doporučuje se striktní zákaz připojovat a začít stáčet dva produkty současně (individuální postupy) Doporučuje se barevné odlišení hadic ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Stáčení produktů Během stáčení řidič sleduje jeho průběh Kontroluje těsnost všech spojů Nesmí opustit místo stáčení Řidič s přejímajícím mají pod kontrolou zabezpečení místa stáčení a pohyb nepovolaných osob v tomto prostoru Řidič musí být připraven k okamžité reakci v případě jakéhokoliv nestandardního průběhu Přejímající nemusí být celému procesu přítomen ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

Při ukončení stáčení produktů Řidič se při ukončení stáčení ujistí o vypuštění celého obsahu komor do nádrže příjemce Prokáže příjemci stočení celé dodávky Řidič nechá uplynout relaxační dobu pro vyrovnání elektrostatického náboje Odpojí stáčecí hadici nejdříve na straně AC a vyprázdní její obsah opakovaným nadzvednutím hadice do stáčecího hrdla zásobované nádrže a hadici uloží Odpojí i hadici pro zpětné jímání par a hadici uloží ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Po stočení produktů Řidič odpojí uzemnění AC Řidič uzavře hrdla ve stáčecí šachtě Provede zaplombování hrdel v šachtě (individuální postupy) Řidič předá stáčecí šachtu příjemci v čistém stavu Příjemce překontroluje stáčecí šachtu Příjemce uzavře a uzamkne stáčecí šachtu Řidič provede zaplombování šachty (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Po stočení produktů Řidič odstraní a uloží výstražné kužely Příjemce uklidí protipožární zabezpečení (případně přenosnou dopravní značku B1) Příjemce provede vyhodnocení dodávky, její příjem a zpracuje předepsané doklady (individuální postupy) V případě zjištění rozdílů a nesrovnalostí jsou stanoveny jednotlivými společnostmi individuální postupy Řidič potvrdí příjemci čísla plomb a správnost údajů na dohodnutých dokladech (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Po stočení produktů Příjemce potvrdí řidiči převzetí dodávky na dodacím nákladním listu a případně další dohodnuté doklady (individuální postupy) Příjemce potvrdí řidiči správnost zaplombování AC na dohodnutém dokladu pokud není stanoven jiný způsob zabezpečení AC (elektronický zámek/el.plomba) Příjemce obnoví prodej na ČS, případně na odstavených stojanech (při stáčení za provozu) Řidič odstraní zakládací klíny a odjíždí z ČS ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe je: Přesně definovat jednotlivé činnosti všem účastníků postupu Přesně definovat odpovědnost účastníků za dílčí části Omezit co nejvíce společnou odpovědnost řidiče/příjemce a srozumitelně ji rozdělit Eliminovat lidský faktor vhodnou softwarovou podporou Eliminovat lidský a technický faktor moderním technickým vybavením používané autocisterny ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Osvědčená praxe Minimalizace rizik lze dosáhnout jen pokrytím všech rizikových faktorů v procesu, nelze žádný pominout RIZIKOVÉ FAKTORY: Organizace procesu Přesná definice provedení a odpovědnosti Lidský faktor Technický faktor ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU

ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Děkuji za pozornost ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU