Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Komunitní a otevřená škola
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Chudoba jako sociální problém
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
„Pomáháme imigrantům stát se našimi spoluobčany.“ Příprava učitelů na výuku češtiny jako cizího jazyka Mgr. Lenka Pavelková, MSc. 1.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
VZDĚLÁVÁNÍ VE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Lenka M. Maléřová.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Vytvoření společné platformy podpory technického vzdělávání se zapojením všech stupňů vzdělávání, zaměstnavatelů a dalších subjektů.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Šablony OP VVV a podpora nadání
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Tisková konference
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Katedra sociální pedagogiky a multikulturní výchovy na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin

Sociální pedagogika – mechanismus, který pomáhá Chudoba v rodinách Sociální pedagogika – mechanismus, který pomáhá

Chudoba jako mnohonásobná deprivace Velmi těžké životní a bytové podmínky Nemoci Analfabetismus Agresivita Rozpad rodin Uvolnění společenských pout Ztráta perspektiv Neproduktivnost,….

Rozdíl mezi chudobou v rozvinutých a rozvojových zemích Rozvinuté země Enklávy chudoby uvnitř bohatství V 80. letech předpoklady, že zde chudoba neexistuje Snaha o sociální stát Přesto třída deklasovaných nadále existuje, v našem prostředí se jedná mimo jiné o romskou populaci a migrující cizince Rozvojové země Chudoba hromadná

Další skupiny zasažené chudobou Duševní a tělesný handicap a chudoba Menšiny (romská populace), rasismus a chudoba Lidé bez přístřeší (prudký nárůst v Evropě, změna jejich skladby) Skrytá a latentní chudoba (skrytá – venkovské prostředí, zejména muži 30-50 let, nekompetentnost chudých, lidé bez přístřeší, nelegální migranti) (latentní – systém sociální pomoci podrží nad hranicí chudoby, ale nezbaví chudoby…v ČR i příslušníci střední třídy)

Nepodnětné rodinné prostředí má negativní vliv na prospívání a školní úspěšnost dětí a dospívajících

Dítě, které má tři roky, tedy 36 měsíců má slovní zásobu v tomto rozsahu; 1200 slov mají běžně děti ze střední společenské vrstvy, dítě z nižší společenské vrstvy, kde rodiče pracují v dělnických profesích má zásobu 600 slov, chudé děti ještě méně. Děti z chudých prostředí jsou velmi ochuzeny, nemají zkušenosti pro rozšíření slovní zásoby, jazykové schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností, pro děti je důležité prostředí, nedostává-li se mu podnětů doma, je třeba kompenzovat tento nedostatek prostřednictvím dalších aktivit v oblasti vzdělávání, pedagogiky volného času, sociální pedagogiky Děti, které ve škole neprospívají, bývají mnohdy ignorováni učitelem, mnohé z nich jsou stále na chvostu zájmu učitele. Schopnosti se rozvíjejí na základě zkušeností.

Výsledky českých žáků ve škole velmi silně závisí na jejich socioekonomickém zázemí[1] a to znamená, že výsledky jednotlivých žáků vykazují závislost na jejich rodinné situaci a sociálně ekonomické charakteristice.[2] [1] Zpráva OECD [2] Pokud se rodiče rozvádí nebo je rodina zasažena různými sociálně patologickými jevy, mezi něž patří alkoholismus, delikvence rodičů, kriminalita, chudoba, nezaměstnanost, atd., tak mnohé z dětí vykazují zhoršené výsledky ve škole

Sociální pedagogika na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin

Definice sociální pedagogiky Věda zkoumající prostředí, které ovlivňuje vývoj člověka Věda o sociálních aspektech výchovy Disciplína zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny Sociální pedagogika jako životní pomoc Snahy o pedagogizaci prostředí člověka

Projekty a programy Katedry sociální pedagogiky a Kabinetu MV (2000/2010)

Vzdělávací programy zaměřené na sociálně znevýhodněné skupiny Programy směřují k rozvoji profesních a životních perspektiv romských dětí a mládeže k prohloubení multikulturní výchovy v oblasti teorie a praxe rozšíření oblastí sociální pedagogiky ve vztahu k sociálně znevýhodněným skupinám

Programy v číslech (2000 až 2010) Asistent pedagoga – 147 absolventů Příprava na VŠ – 148 frekventantů; 82 přijatých na VŠ, 27 absolventů, 37 aktivních studentů Program doučování – až 100 studentů převážně v romských rodinách/semestr Romský jazyk – 160 absolventů z řad studentů Romologie – 113 absolventů z řad studentů Předmět a specializace multikulturní výchova zasáhne ročně až 1386 studentů Češtinu pro migrující cizince a další vzdělávací kurzy

Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů Perspektivy Zkvalitňování a rozšiřování nabídky vzdělávacích programů Programy zasahující všechny věkové skupiny romského obyvatelstva a migrujících cizinců Publikace, projekty, výzkumy, výzkumný záměr, nové strategie, ...

Sociálně pedagogické centrum v Angole Příprava a zahájení projektu rok 2004 (Angolané, studenti, pedagogové) Realizace pilotního projektu v provincii Bié, v Kuitu – rok 2006 (otevření provizorního sociálně pedagogického centra)

Situace rodin v prostředí rozvojové země – v Angole Jeden z nejbohatších států – velká naleziště ropy a diamantů, obrovská byrokracie, málo funkční infrastruktura, v současně době rychlý rozvoj... Neutěšená situace většiny rodin Vysoká úmrtnost kojenců, početné skupiny válečných sirotků Dopady válečného konfliktu na celou populaci Chybějící sociální systém, problémy v oblasti vzdělávání Chybějící odborníci na všech úrovních ...

Vytvoření a příprava kurzů určených Angolanům Rok 2008 – 2010 – Rozvojový projekt Sociálně pedagogického centra v Kuitu Vytvoření a příprava kurzů určených Angolanům Příprava českých studentů a pedagogů pro práci v Angole Vytvoření základny na PdF MU a v Kuitu (propojení obou pracovišť)

1. Vzdělávání, příprava angolských pedagogů a animátorů Rok 2008 – 2010 – Rozvojový projekt Sociálně pedagogického centra v Kuitu 1. Vzdělávání, příprava angolských pedagogů a animátorů Absolventi kurzů – více 50 pedagogů volného času a animátorů V současné době se přihlásilo do kurzu až 90 zájemců Řada absolventů i studentů mají velký potenciál a mají zájem o vzdělávání a změny ve společnosti

2. Volnočasové aktivity s dětmi a mládeží v terénu, zaměstnávání místních pedagogů (Kuito, Angola) Zaměstnávání místních pedagogů (v současné době až třicet zaměstnanců) Dohody a jednání s Provinčním vládou a místním ředitelstvím školství v Bié Dohody s ostatními subjekty; řád Marištů, školy, aktivisté,...jak v prostředí Angoly, tak v ČR Vysoká angažovanost Pedagogické fakulty MU v pokračování projektu

Stavba sociálně pedagogického centra (Kuito, Angola) V průběhu tří let bylo dostavěno sociálně pedagogické centrum, které nabízí řadu kroužků a činností nejen pro děti a mládež V centrum budou působit absoventi kurzů animátora a pedagoga volného času Centrum bude předáno řádu Marištů a provinčnímu ředitelství školství, které bude garantovat pokračování projektu

Sociálně pedagogické aktivity v terénu Animátoři pracují na 8 stanovištích, především v příměstských částech Jedná se o samostatný produkt, animátoři budou soustředěni pod provinční ředitelství Měsíčně pracují v průměru se 4 000 dětí Cílem je aktivizace místních dětí a dospívajích směrem ke vzdělávání

Nepodchycené skupiny ve vzdělávání Autor Kwasi Ampene z Ghany – odborník na oblast komparativní andragogiky Jak podchytit dospělé skupiny? Základem je jejich identifikace a zkoumání úsilí Navržení optimální strategie

Negramotní Zejména v zemích třetího světa Většina v Asii, Africe a jižní Americe Existují tradiční procesy, ale nejsou vyhovující pro moderní dobu Počty stále rostou Chudoba, hlad, nevědomost a přelidnění – doprovodné jevy 820 mil., světový průměr se kolem 29% Mohou být osloveni i jinými vzdělávacími prostředky – televize, rádio, rozhlas, drama, hry… Nejsou však vybaveni k soběstačnosti v celoživotním procesu vzdělávání Gramotnost je prostředek k jiným cílům

Funkčně negramotní Nemají dostatečný stupeň znalostí a dovedností čtení, psaní, počtů a společenských dovedností, které jim umožní hrát aktivní a nezávislou roli v jejich vlastní společnosti I v rozvinutých zemích jsou negramotní lidé USA – chudí Afroameričané, Hispánci, chudí obecně, migranti 25 mil. Američanů nemají dostatečné znalosti čtení, psaní a počítání 2 mil. ve Velké Británii, pouze základní vzdělání, opustili školu před ukončením vzdělání Nutnost neustálé motivace lidí k posilování nabytého vzdělávání

Vychováni „pryč“ od svého prostředí Gramotní bez funkčních dovedností mladí dospělí od 16 let, převážně rozvojové země Absolvovali školu, ale akademická výchova a vzdělání je nepřipravily pro aktivní a nezávislou roli ve společnosti Mladí dospělí Koloniální forma výchovy a vzdělávání, která nedbala výzvy prostředí, v kterém probíhá vzdělávání Vychováni „pryč“ od svého prostředí Špatná příprava pro realitu ve vlastní zemi Migrace do měst, na pozice úředníků, pro něž mají základní vzdělání Skupina vyvolává obavy vlád Afriky Velká nezaměstnanost Důsledky kolonialismu – vzdělání soustředěno do měst

Africké země ztratily kontrolu na situací mladých lidí, kteří předčasně opouští školu Fakt „dobrých věcí v životě“ – čistá voda, elektřina, dobré ubytování, zábava jsou koncentrované ve městech – výsledek koloniálních administrací, které chtěli mít výhody v místech, kde žili jejich úředníci Po dekolonizaci se zvýšilo poskytování koloniální formy výchovy Velký počet mladých lidí nemůže najít místo a nechtějí pracovat do manuálních profesí a zemědělství Africké vlády jsou si toho vědomy

Dobře vzdělaní bez motivace a možnosti cyklického vzdělávání Potřeba motivace vzdělaných lidé, musí být prioritou všech vlád rozvojového světa.

Ženy Ženy jsou obsaženy i v předcházejících skupinách, ale v daleko menších počtech Negramotných žen je daleko více než negramotných mužů Složitá situace souvisí s postavením ženy ve společnosti Musí brát do kurzů a programů děti Těžká práce žen v zemědělství, pracují víc než muži (?) „Trhové ženy“ distribuční síť zboží vesničanům a do měst Tradiční uspořádání – matky a hospodyně

Když vzděláte muže, vychovali jste jednu osobu, když vzděláte ženu, vzděláte celý národ Emma Kwegir Agrreya Ghanský průkopník výchovy a vzdělávání

Strategie Redukovat negramotnost (dobrovolně) Vysoký stupeň angažovanosti vlád Efektivně učit děti ve školách Podporování odborného a cyklického vzdělání Studium a práce ruku v ruce Iniciativy státních i dobrovolnických skupin Dotační programy a projekty Angažovanost celého světového společenství

Kontakty a info www.ped.muni.cz/wsocedu www.ped.muni.cz/wsocedu/kmv Mgr. Lenka Gulová, Ph.D gulova@ped.muni.cz; lgulova@seznam.cz Katedra sociální pedagogiky a Kabinet MV PdF MU Tel.: 549493475