ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
POVRCH ZEMĚ SE MĚNÍ ZVĚTRÁVÁNÍ.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŮDOZNALSTVÍ.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
Sedimenty a přeměněné horniny
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Vnitřní a vnější geologické děje
Půdy.
Fáze měsíce Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Transkript prezentace:

Obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ornice ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída autor: Ing. Michal Koťátko Vznik půd Obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ornice

NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, 509 01 Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3750 NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a práce s informacemi ČÍSLO A NÁZEV KLÍČOVÉ AKTIVITY III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR Ing. Michal Koťátko PŘEDMĚT Biologie NÁZEV DUM Vznik půd ROČNÍK 6. – 9. ČÍSLO MATERIÁLU VY_32_INOVACE_5_12_Bi DATUM TVORBY 20. 10. 2012 ANOTACE Prezentace, pomocí které je názorně ukázán a popsán mechanismus vzniku půdní vrstvy pomocí půdotvorných činitelů

Vznik půd Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Ing. Michal Koťátko Název: Vznik půd; VY_32_INOVACE_číslošablony_vášnázevšablony Téma: Přírodopis 6. – 9. ročník, Pedologie - vznik půd Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3750 Anotace: Prezentace, pomocí které je názorně ukázán a popsán mechanismus vzniku půdní vrstvy pomocí půdotvorných činitelů Klíčová slova: Půda, vznik, zvětrávání, půdotvorný substrát, půdotvorní činitelé, půdní organismy, Datum dokončení/pilotáže: 29.1.2013/30.1.2013

Vznik půd Půdy vznikají za pomoci tzv. půdotvorných činitelů, jimiž jsou zejména: Podnebí (teplota, srážky, sluneční svit) Povaha terénu (nadmořská výška, sklon a orientace svahu Hladina podzemní vody Organismy Člověk Čas

Samostatná práce ve skupinách: Pokuste se sami vysvětlit, jakým způsobem může ovlivnit vznik a úrodnost půd: Podnebí – teplota, množství srážek (1. skupina) Nadmořská výška (2. skupina) Hladina podzemní vody (3. skupina) Půdní organismy (4. skupina) Člověk (5. skupina) Čas na přípravu: 7 min. Prezentace: 3 min. každá skupina

Zvětrávání matečné horniny Vznik půdotvorného substrátu Vznik půdy Probíhá ve 3 hlavních fázích: Zvětrávání matečné horniny Vznik půdotvorného substrátu Vznik půdy Zdroj: http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Intrusion_of_Lava_in_Granite_2.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BrownSoil.jpg

1. zvětrávání matečné horniny

1. zvětrávání matečné horniny

1. zvětrávání matečné horniny Působení slunce: Zahřívání a ochlazování horniny Změny objemu, pnutí, vznik puklin, mezer v hornině

1. zvětrávání matečné horniny

1. zvětrávání matečné horniny Působení vody: Do vzniklých puklin zateče voda

1. zvětrávání matečné horniny Působení vody a mrazu: Voda v zimě zmrzne a zvětší objem

1. zvětrávání matečné horniny Působením slunce, vody, mrazu a dalších činitelů hornina praská, drolí se...

1. Zvětrávání matečné horniny Mrazové zvětrávání (vrchol Jizery, Jizerské hory) Foto: autor

1. zvětrávání matečné horniny … proces zvětrávání pokračuje…

2. Vznik půdotvorného substrátu … a postupně se vytváří neživý půdotvorný substrát: Větší a menší úlomky horniny Horninový prach

2. Vznik půdotvorného substrátu Půdní profil s vrstvou půdotvorného substrátu Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg

3. Vznik půdy Ke slovu přicházejí půdní organismy:

3. Vznik půdy Ty postupně přeměňují anorganický substrát na organický.

3. Vznik půdy Jejich exkrementy + odumřelá těla

3. Vznik půdy

3. Vznik půdy

3. půda Černozem Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg

3. půda Půdní organismy půdu také provzdušňují, vytvářejí její fyzikální strukturu….

Půdní organismy mají pro půdu zásadní význam Video z Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ROdec9ROiyY Nevkládám pro přílišnou velikost Například takové žížaly…

Vrstvy půdy