PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Advertisements

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT49 Název školy SPŠ a.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Induktivní statistika
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné množiny - přehled
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lineární funkce - příklady
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
8.1 Aritmetické vektory.
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
8.1.2 Podprostory.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Kritéria dělitelnosti
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Poměr v základním tvaru.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Základy statistické indukce
VY_32_INOVACE_66.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Parametry polohy Modus Medián
Kvadratické nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
VY_32_INOVACE_62.
Stavební fakulta ČVUT, B407
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pravděpodobnost a statistika
Základní statistické pojmy
Úvod do praktické fyziky
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lineární funkce a její vlastnosti
Více náhodných veličin
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Grafy kvadratických funkcí
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Dělitelnost přirozených čísel
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Transkript prezentace:

PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika RNDr. Radovan Potůček, Ph.D., K-215, FVT UO, KŠ 5B/11, Radovan.Potucek@unob.cz, tel. 443056

Je zakončen zápočtem, za který jsou přiděleny 2 kredity. -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 2/16 Předmět Pravděpodobnost a matematická statistika je vyučován v rozsahu 24 hodin: 6/7 přednášek a 6 cvičení, 24h samostatné práce (studium literatury, výpočty, domácí úlohy). Je zakončen zápočtem, za který jsou přiděleny 2 kredity. Základní literatura: Kropáč, J.: Úvod do počtu pravděpodobnosti a matematické statistiky. S-2546. 2.vyd., Vojenská akademie v Brně, 2001. Mayerová, Š.: Probability and Statistics. S-3503. Brno: University of Defence, 2012. Lešovský, V.: Statistické tabulky. S-9064. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2005.

Doporučená literatura: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 3/16 Doporučená literatura: Likeš, J., Machek, J.: Počet pravděpodobnosti. S-2670/10. 1. vyd. Praha: SNTL, 1981. Likeš, J., Machek, J. Matematická statistika. S-2670/11. 1. vyd. Praha: SNTL, 1983. Další odkazy a materiály: http://mathonline.fme.vutbr.cz/Matematika-IV/sc-108-sr-1-a- 120/default.aspx http://www.unob.cz/fvt/struktura/k215/Stranky/RP-e- NM.aspx

Program přednášek a cvičení: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 4/16 Program přednášek a cvičení: Základní pojmy a modely pravděpodobnosti. Podmíněná pst, nezávislost jevů, vzorec úplné psti a Bayesův vzorec. Náhodná veličina. Diskrétní a spojité náhodné veličiny a jejich distribuční funkce a číselné charakteristiky. Nejdůležitější diskrétní a spojitá rozdělení. Zákon velkých čísel, centrální limitní věta. Náhodné vektory, kovariance a koeficient korelace. Statistika, základní zpracování datového souboru. Bodové a intervalové odhady parametrů. Testování statistických hypotéz.

Získání alespoň 50/100 bodů. Body lze získat za: -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------- 5/16 Požadavky k zápočtu: Účast na cvičeních je povinná (jinak student předloží potvrzení o absencích od velitele či lékaře). Získání alespoň 50/100 bodů. Body lze získat za: písemnou práci + test z teorie mimo cvičení patrně ve dnech 25.-29.5. , 90‘, 5 příkladů á 14 b. + 10 otázek á 2 b. … max. 70+20 bodů …… max. 90 bodů domácí úlohy průběžně odevzdáv. na cvič., 20 úloh á 0,5 b. … max. 10 bodů V případě, že student nezíská alespoň 50 bodů do začátku zkouškového období, tj. do 29.5.2015, bude moci zápočet získat dodatečně, pokud úspěšně napíše opravnou písemnou práci a test z teorie.

Základy kombinatoriky -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 6/16 Základy kombinatoriky Doporučená literatura: Potůček, R.: Vybrané partie ze středoškolské matematiky II. S-2161/2. I. vydání, UO Brno, 2004. 13. kapitola, s. 113-134. Potůček, R.: Sbírka řešených úloh ze středoškolské mate- matiky II. S-3655/II. I. vyd., UO Brno, 2006. 13. kap., s. 85-96. Z historie kombinatoriky Kombinatorika jako matematická disciplína vznikla v průběhu 17. století v souvislosti s loteriemi, karetními hrami a hrou v kostky. Zabývali se jí např. B. Pascal (1623-1662), P. Fermat (1601-1665), J. Bernoulli (1654-1705) a L. Euler (1707-1783).

Základní kombinatorické principy -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 7/16 Základní kombinatorické principy Kombinatorické pravidlo součinu: Počet všech uspořádaných 𝑘-tic, jejichž první člen lze vybrat 𝑛 1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu 𝑛 2 způsoby atd. až 𝑘-tý člen po výběru všech předcházejících členů 𝑛 𝑘 způsoby, je roven součinu 𝑛 1 ∙ 𝑛 2 ∙⋯∙ 𝑛 𝑘 . Kombinatorické pravidlo součtu: Jsou-li 𝐴 1 , 𝐴 2 , …, 𝐴 𝑛 konečné množiny, které mají po řadě 𝑝 1 , 𝑝 2 , …, 𝑝 𝑛 prvků, a jsou-li každé dvě z těchto množin disjunktní, pak počet prvků množiny 𝐴 1 ∪ 𝐴 2 ∪⋯∪ 𝐴 𝑛 je roven součtu 𝑝 1 + 𝑝 2 +⋯+ 𝑝 𝑛 .

-------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 8/16 Příklad: Určete počet všech dvojciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se vyskytují různé číslice. Na místě desítek může být 9 číslic (1,2,…,9, ale nikoliv 0), na místě jednotek také 9 číslic (0,1,…,9, kromě číslice na pozici desítek). Podle kombinatorického pravidla součinu je tedy počet uvažovaných dvojciferných čísel 9· 9 = 81. Všechna dvojciferná čísla lze rozdělit do dvou disjunktních skupin. V první jsou čísla s různými číslicemi a ve druhé čísla se stejnými číslicemi – je to 9 čísel (11,22,…, 99). Všech dvojciferných čísel je 90 (10,11,…,19,20,21,…,29, …, 90,91,…,99). Podle kombinatorického pravidla součtu počet všech dvojciferných čísel s různými číslicemi je rozdíl 90 – 9 = 81.

Permutace (bez opakování) -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 9/16 Permutace (bez opakování) Permutace z 𝒏 prvků je uspořádaná 𝑛-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek je v ní právě jednou. Počet permutací z 𝑛 prvků je dán vztahem 𝑃 𝑛 =𝑛!, kde 𝑛-faktoriál je součin 𝑛!=1∙2∙3∙⋯∙ 𝑛−1 ∙𝑛. Příklad: Určete, kolika způsoby může nastoupit do řady šesti- členné volejbalové družstvo, jestliže hráči A a B nebudou stát vedle sebe. Počet řad, v nichž stojí hráči A, B vedle sebe tak, že A má B po pravici, takže oba hráče lze považovat za jediného, je 5!=5∙ 4∙3∙2∙1=120. K témuž výsledku dojdeme, má-li A hráče B po levici, takže počet řad, v nichž stojí A vedle B, je 2∙120= 240. Všech řad ze 6 hráčů je 6!=6∙5∙4∙3∙2∙1=720. Podle kombinatorického pravidla součtu je tedy 720−240= 480 řad, v nichž hráči A, B nestojí vedle sebe.

Variace (bez opakování) ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 10/16 Variace (bez opakování) Uspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše jednou, se nazývá variace 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná variace z 𝒏 prvků. Počet variací 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán součinem 𝑘 činitelů 𝑉 𝑘,𝑛 =𝑛 𝑛−1 𝑛−2 ⋯ 𝑛−𝑘+1 = 𝑛! 𝑛−𝑘 ! . Příklad: Určete, kolika způsoby lze ze 3 dívek a 6 chlapců sestavit taneční páry, tj. dvojice tvořené chlapcem a dívkou. Utvoříme-li z daných 6 chlapců všechny uspořádané trojice, dostaneme 3 taneční páry tak, že první chlapec z trojice bude tančit s dívkou D1, druhý s dívkou D2 a třetí s dívkou D3. Počet všech tanečních párů je tedy roven počtu uspořádaných trojic, sestavených z 6 chlapců, tj. číslu 𝑉 3,6 =6∙5∙4=120. .

Kombinace (bez opakování) ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 11/16 Kombinace (bez opakování) Neuspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše jednou, se nazývá kombinace 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná kombinace z 𝒏 prvků. Počet kombinací 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán kombinačním číslem 𝐾 𝑘,𝑛 = 𝑛 𝑘 = 𝑛! 𝑛−𝑘 !𝑘! = 𝑛(𝑛−1)(𝑛−2)∙⋯∙(𝑛−𝑘+1) 𝑘! . Příklad: Určete, kolika způsoby lze z krabice s 20 součástkami, z nichž je 5 vadných, vybrat 4 součástky, mezi nimiž je nejvýš 1 vadná. Počet možných výběrů 4 součástek, mezi nimiž je 𝑖 vadných, označme 𝑝 𝑖 . Hledáme tedy součet 𝑝 0 + 𝑝 1 . Výběr s 1 vadnou součástkou dostaneme, když vybereme 1 vadnou součástku, což lze provést 5 1 způsoby, a k ní vybereme 3 součástky, což lze provést 15 3 způsoby, takže je 𝑝 1 = 5 1 ∙ 15 3 . Počet výběrů bez vadné součástky je 𝑝 0 = 15 4 . Hledaný počet výběrů je 15 4 + 5 1 ∙ 15 3 = 15∙14∙13∙12 4∙3∙2 + 5 1 ∙ 15∙14∙13 3∙2 = 1365+2275=3640.

Permutace s opakováním ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 12/16 Permutace s opakováním Permutace s opakováním z 𝒏 prvků je uspořádaná 𝑛-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek je v ní aspoň jednou. Počet permutací s opakováním z 𝑛 prvků, které se opakují 𝑘 1 , 𝑘 2 ,…, 𝑘 𝑛 -krát, je dán vztahem 𝑃′ 𝑘 1 , 𝑘 2 ,…, 𝑘 𝑛 = (𝑘 1 + 𝑘 2 +…+ 𝑘 𝑛 )! 𝑘 1 ! 𝑘 2 !⋯ 𝑘 𝑛 ! , kde 𝑘 1 + 𝑘 2 +…+ 𝑘 𝑛 =𝑛. Příklad: Určete, kolika způsoby lze sestavit rychlíkovou soupravu, která má 2 vozy 1. třídy, 4 vozy 2. třídy, 2 lehátkové vozy a 1 jídelní vůz. V kolika těchto soupravách nejsou všechny 4 vozy 2. třídy za sebou? Rychlíkovou soupravu lze sestavit 𝑃 ′ 2,4,2,1 = 2+4+2+1 ! 2!4!2!1! = 9! 4∙4! =3780 způsoby. Počet souprav, kde 4 vozy 2. třídy jsou seřazené za sebou, je počet permutací z 6 prvků. Podle kombinatorického pravidla součtu je tak počet souprav, v nichž 4 vozy 2. třídy nejsou seřazené za sebou, dán rozdílem 𝑃 ′ 2,4,2,1 −𝑃 6 =3780−720=3060.

------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 13/16 Variace s opakováním Uspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše 𝑘-krát, se nazývá variace s opakováním 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo 𝒌-členná variace s opakováním z 𝒏 prvků. Počet variací s opakováním 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán vztahem 𝑉 ′ (𝑘,𝑛)= 𝑛 𝑘 . Příklad: Trezor má heslový zámek, který se otevře, když na každém ze 4 kotoučů nastavíme správné z 26 písmen. Jak nejdéle by trvalo otevření, bez znalosti hesla, trvá-li jedno nastavení 1s ? Počet všech možných nastavení zámku je počet variací s opaková- ním 4. třídy z 26 prvků, takže existuje 𝑉 ′ 4,26 = 26 4 =456976 nastavení. Protože 456976 3600=126,93 7 , trvalo by otevření trezoru bez znalosti hesla téměř 127 hodin, tj. asi 5 dnů a 7 hodin.

Kombinace s opakováním ------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 14/16 Kombinace s opakováním Neuspořádaná 𝑘-tice sestavená z daných 𝑛 prvků tak, že každý je v ní nejvýše 𝑘-krát, se nazývá kombinace s opakováním 𝒌-té třídy z 𝒏 prvků nebo rovněž 𝒌-členná kombinace s opakováním z 𝒏 prvků. Počet kombinací s opakováním 𝑘-té třídy z 𝑛 prvků je dán kombinačním číslem 𝐾′ 𝑘,𝑛 = 𝑛+𝑘−1 𝑘 . (Může být 𝑘>𝑛.) Příklad: Určete, kolika způsoby lze koupit 8 pohlednic, jestliže na stánku mají 4 druhy pohlednic (v dostatečném počtu). Každých 8 pohlednic tvoří skupinu, v níž nezáleží na pořadí a v níž je každý ze 4 druhů pohlednic zastoupen nejvýše osmkrát. Proto existuje 𝐾 ′ (8,4)= 4+8−1 8 = 11 8 = 11! 8!3! = 11∙10∙9 6 =162 možností koupě 8 pohlednic.

Vlastnosti kombinačních čísel, Pascalův ∆ -------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 15/16 Vlastnosti kombinačních čísel, Pascalův ∆ Kombinační čísla mají tyto základní vlastnosti: 𝑛 0 = 𝑛 𝑛 =1, 𝑛 1 =𝑛, 𝑛 𝑘 = 𝑛 𝑛−𝑘 , 𝑛 𝑘 + 𝑛 𝑘+1 = 𝑛+1 𝑘+1 . Z kombinačních čísel lze sestavit tzv. Pascalův trojúhelník:

-------- Pravděpodobnost a matematická statistika – úvod, kombinatorika ------ 16/16 Binomická věta Zobecněním známých vzorců pro druhou a třetí mocninu dvojčlenu (𝑎+𝑏) 2 = 𝑎 2 +2𝑎𝑏+ 𝑏 2 , (𝑎+𝑏) 3 = 𝑎 3 +3 𝑎 2 𝑏+3𝑎 𝑏 2 + 𝑏 3 je binomická věta. Koeficienty vzniklých polynomů přitom tvoří prvky v odpovídajícím řádku Pascalova trojúhelníku: Binomická věta: Pro libovolná čísla 𝑎,𝑏 a pro každé 𝑛∈ℕ platí: (𝑎+𝑏) 𝑛 = 𝑛 0 𝑎 𝑛 + 𝑛 1 𝑎 𝑛−1 𝑏+ 𝑛 2 𝑎 𝑛−2 𝑏 2 +⋯+ 𝑛 𝑛−1 𝑎 𝑏 𝑛−1 + 𝑛 𝑛 𝑏 𝑛 . Pravá strana rovnosti se nazývá binomický rozvoj a pro kombinační čísla, jakožto koeficienty, se užívá název binomické koeficienty. 𝑘-tý člen binomického rozvoje je tvaru 𝐴 𝑘 = 𝑛 𝑘−1 𝑎 𝑛−𝑘+1 𝑏 𝑘−1 .