Základní experimenty s lasery

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní experimenty s lasery
Advertisements

Laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) zesilování světla stimulovanou emisí záření.
Základní experimenty s lasery Danica Ž ilková Ond ř ej Pleticha Ladislav Hustý.
Laser Vytvořil: Patrik Gurín Třída: 9.A.  Laser – Light Amplification by Stimulated Emision of Radiation  Zdroj elektromagnetického záření  Paprsek.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluLaser AutorMgr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Model atomu. Ruthefordův experiment Hmota je prázdný prostor Rozměry atomu jádro (proton, neutron) průměr m průměr dráhy elektronu (elektronový.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základní pojmy z optiky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vlnové vlastnosti částic
Rozklad světla optickým hranolem.
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
„Svět se skládá z atomů“
Interference a difrakce
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optická mechanika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ohyb světla na optické mřížce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Narušování symetrie v laserovém rezonátoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Důsledky základních postulátů STR
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Interference a difrakce Jana Jurmanová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
CO2 laser v kufříku Vypracovali: Ondřej Hladík, Matouš Vondrák, Jindřich Šafran, Pavel Souček, Michal Werner.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Číslicové měřící přístroje
Analogové násobičky.
Interference na tenké vrstvě
Holografie záznam obrazového hologramu
Kmity.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Fyzika elektronového obalu
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zjišťování složení hornin
Miniprojekt 8 Základní experimenty s lasery
Paprsková optika hanah.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
RTG fázová analýza.
Transkript prezentace:

Základní experimenty s lasery Tomáš Pašek, Gymnázium Plasy Radek Stejkora, Gymnázium T. G. M. Hustopeče René Labounek, Gymnázium J. Wolkera

Lasery ► Laser je zkratka pro Light Amplificator by Means of Stimulated Emision of Radiation, což v překladu znamená "zesílení světla s využitím stimulované emise a radiace" ► Laserový paprsek je vlastně rovnoběžný polarizovaný monochromatický paprsek světla ► Objevitel laseru - T. H. Maiman (1960)

Různé druhy laserů ► Lasery mohou být kapalinové, plynové, pevnolátkové a polovodičové ► Nejčastěji využívaný laser je He-Ne laser ► První laser byl rubínový

Barvy laseru ►Barva laseru závisí na jeho vlnové délce ►Rozsah vlnových délek laserů je od několika nm až po několik µm ►Laserový paprsek není viditelný, je zřetelný pouze na místě dopadu a na částečkách prachu prolétajících paprskem

Cíle experimentu ► Pozorovat difrakční jevy na štěrbině a optické mřížce ► Určit šířku stopy datových médií (CD a DVD)

Ohyb na štěrbině ► Difrakční jevy vznikají při dopadu laserového paprsku na štěrbinu (částečný ohyb paprsků) ► Na stínítku pak lze pozorovat interferenční obrazec

Ohyb na optické mřížce ► Mnoho štěrbin ≈ optická mřížka ► CD, DVD ≈ odrazná optická mřížka => mřížková konstanta = šířka datové stopy

Výsledky měření mřížkové konstanty Médium CD s daty DVD s daty DVD bez dat Šířka datové stopy (10-9 m) 1592,0 736,3 734,5 Šířka stopy: 2x dDVD ≈ 1x dCD Proč ale nárůst kapacity téměř 7x ??!! + menší pit (≈ 2,1 x) + efektivnější chybová korekce (≈ 1,3 x) + další vylepšení (≈ 1,14 x)

Neobvyklé jevy 1 Propagační CD ČVUT - vnitřní nedatová oblast: - zvláštní šestičetné obrazce

Neobvyklé jevy 2 CD Norton Antivirus - datová oblast: - „klasický“ mřížkový obrazec - nevysvětlitelné vedlejší linie - pity ??

Neobvyklé jevy 3 Periodický pohyb CD => Lissajousovy obrazce (složení dvou harmonických pohybů) Po „drnknutí“ CD kmitá ve dvou na sebe kolmých směrech: - poměr frekvencí - 2:1 - fázový posun – π/4

Závěr Základní experimenty s lasery umožňují pozorovat interferenční jevy při ohybu na různých štěrbinách a optických mřížkách. Lze je také použít pro určení hustoty stop optických datových nosičů.