VY_32_Inovace_4.2.17 Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.17 Části rostlin Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Materiál je určen k seznámení s částmi těla rostlin. Prezentace byla vytvořena pro práci s interaktivní tabulí nebo dataprojektorem a obsahuje animace.
ČÁSTI ROSTLIN
KVĚT PLOD LIST STONEK KOŘEN
Rostliny mají podzemní a nadzemní část Kořen – je podzemní část rostliny. Každá rostlina má jiný tvar a velikost kořene. Rostliny přijímají kořeny vodu a živiny z půdy. Kořeny upevňují rostlinu v půdě.
Stonek, listy, květy a plody jsou nadzemní části rostliny Stonek – je pokračováním kořene. Ze stonku vyrůstají listy, květy a plody. Do těchto částí stonek rozvádí vodu s živinami. Stonky rozdělujeme do dvou skupin. byliny dřeviny
Byliny mají stonek dužnatý.
Dřeviny mají dřevnatý stonek STROM KEŘ
UMÍŠ ROZDĚLIT ROSTLINY PODLE STONKU? DŘEVNATÝ STONEK DUŽNATÝ STONEK LÍPA JABLOŇ JITROCEL SMRK DUB PODBĚL SLUNEČNICE TULIPÁN
Listy rostlin mají různé tvary a velikosti Listy rostlin mají různé tvary a velikosti. Jsou zelené, obsahují zeleň listovou. V listech si rostliny samy vytvářejí potravu. Potřebují k tomu světlo, oxid uhličitý, vodu s živinami.
Květ vyrůstá na stonku. Slouží k rozmnožování rostliny Květ vyrůstá na stonku. Slouží k rozmnožování rostliny. Květy mají různý tvar, velikost a barvu. Květy opylují včely, čmeláci, motýli a jiný hmyz. Přelétají z květu na květ, přenášejí pyl a rostlinu tím opylují. Z opyleného květu se vytvoří plod. KOPRETINA FIALKA BLEDULE POMNĚNKA
Plody můžeme rozdělit na suché a dužnaté Z opylených květů se vyvine plod. Dužnaté plody chrání svá semena dužinou. Suché plody nemají dužinu.
Dužnaté plody
Suché plody
UMÍŠ ROZDĚLIT ROSTLINY PODLE PLODU? SUCHÝ PLOD DUŽNATÝ PLOD MÁK KUKUŘICE JAHODY OŘÍŠKY HRÁCH RAJČE MELOUN RYBÍZ
PROCVIČOVÁNÍ Z jakých částí se skládá tělo rostlin? Jaké části má strom a jaké keř? Znáš nějakou kořenovou zeleninu? Jak se jmenují rostliny s dužnatým stonkem? 5. Jaký proces probíhá v listech rostlin?
Jaký význam má včela pro vznik plodu? Jak můžeme plody rozdělit? Proč bychom měli jíst ovoce a zeleninu? Jaké ovoce a zeleninu máš rád(a) ? Zkus o ní něco říci. O jaký druh jde, jaký je to plod, kde roste, atd…..
Nakresli si, nebo nalep do košíku ovoce a zeleninu.
Použité zdroje a materiály ŠTIKOVÁ, Věra. Já a můj svět prvouka pro 3. ročník. Brno: Nová škola, 2009, ISBN 80-7289-097-2. Obrázky z galerie Klipart Archiv autora http://rygl.net/Makrofotografie/thumbs/makovice.jpg http://img16.allegroimg.pl/photos/oryginal/30/21/15/15/3021151582