Autor: Bc. Martina Chlumová Název: VY_32_INOVACE_ 02_CÍN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Periodická soustava prvků
Advertisements

Periodická soustava prvků (PSP)
KOVY.
PERIODICKÁ SOUSTAVA PRVKŮ
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Kovy 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Bc. Martina Chlumová Název:VY_32_INOVACE_ 01_HLINÍK Téma: Kovy.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Pinkrová Název : VY_52_INOVACE_16_Význam.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Kovy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Task: give the symbol and a Czech equivalent of the chemical elements
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název: VY_32_INOVACE_07_PTÁCI III.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Procvičení a upevnění učiva
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Autor: Mgr. Maruše Žofková Název: Slabiky s hláskou B Téma: Hláska B
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
VY_12_INOVACE_EVH.2.Ste.29_Cerveny_satecku_kolem_se_toc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Periodická soustava prvků
Hustota 8. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor
Periodická soustava - PSP
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Má země Česká republika.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Vnútorná štruktúra materiálov
Cvičenie 3: Periodická sústava prvkov
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Slovesné třídy.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výroba velikonočního košíčku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Bc. Martina Chlumová Název: VY_32_INOVACE_ 02_CÍN Téma: Kovy – CÍN Datum tvorby: říjen 2011 Číslo projektu: OP VK 1.4 70839921

Druh učebního materiálu: Stupeň a typ vzdělání: Cílová skupina: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Anotace: Prezentace je ze začátku výkladová – základní poznatky o cínu. Cín a jeho využití. Informace o užití cínu v historii. Cín a jeho využití – výrobky. Slide č.7, 9 obsahuje hypertextové odkazy. Slide č. 3 je ozvučene – houkání vlaku. – má upozornit na chemický zápis cínu – Sn. Slide č.4 – přílet šipky na prvek cínu v tabulce prvků. Slide č. 11 ukázka rozpadu nádobí z cínu kdy teplota klesne pod 13,5 ˚C. Na slidu č. 12 děti vyluští křížovku interaktivním perem, případně je možné přetisknout do formy pracovního listu. Slide č. 15 – po kliknutí na obrázek se dítě dozví, zda odpovědělo správně či ne – objeví se slide s odpovědí Ano nebo Ne. Pokus: zkouška tvrdosti cínu – střihem, vrypem, ohnutím apod. Pomůcky: soubor vzorků kovů, výrobky z cínu – je možné aktivovat děti aby přinesly některé výrobky z domu; interaktivní pero Druh učebního materiálu: Prezentace Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání žáků s LMP, 2. stupeň Cílová skupina: Žáci 9. ročníku ZŠ praktické

Al, Fe, Cu, Ni, Zn, Sn, Pb

Periodická soustava prvků Periodická tabulka chemických prvků 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 H (přehled) He Li Be B C N O F Ne Na Mg Al Si P S Cl Ar K Ca Sc Ti V Cr Mn Fe Co Ni Cu Zn Ga Ge As Se Br Kr Rb Sr Y Zr Nb Mo Tc Ru Rh Pd Ag Cd In Sn Sb Te I Xe Cs Ba * Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po At Rn Fr Ra ** Rf Db Sg Bh Hs Mt Ds Rg Cn Uut Fl Uup Lv Uus Uuo   *Lanthanoidy  La Ce Pr Nd Pm Sm Eu Gd Tb Dy Ho Er Tm Yb Lu **Aktinoidy  Ac Th Pa U Np Pu Am Cm Bk Cf Es Fm Md No Lr Periodická tabulka chemických prvků 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 H (přehled) He Li Be B C N O F Ne Na Mg Al Si P S Cl Ar K Ca Sc Ti V Cr Mn Fe Co Ni Cu Zn Ga Ge As Se Br Kr Rb Sr Y Zr Nb Mo Tc Ru Rh Pd Ag Cd In Sn Sb Te I Xe Cs Ba * Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po At Rn Fr Ra ** Rf Db Sg Bh Hs Mt Ds Rg Cn Uut Fl Uup Lv Uus Uuo   *Lanthanoidy  La Ce Pr Nd Pm Sm Eu Gd Tb Dy Ho Er Tm Yb Lu **Aktinoidy  Ac Th Pa U Np Pu Am Cm Bk Cf Es Fm Md No Lr

CÍN Cín Sn (lat. Stannum) je znám lidstvu již od starověku především jako součást slitiny zvané bronz má velmi nízký bod tání a je dobře kujný a odolný vůči korozi

CÍN - VYUŽITÍ nachází využití při výrobě slitin Ve formě: bronz, pájky, ložiskový kov Využití: v potravinářství - pocínování konzerv, cínové fólie při výrobě uměleckých předmětů

CÍN - historie V historii využíván pro výrobu talířů, konví, číší Největší rozmach výroby z cínu – od 3. tis. př.n.l. – antika V Evropě – největší rozmach v baroku Cín byl dále využíván při výrobě hraček a sošek (odlévání cínových vojáčků)

Plech, který je využíván pro výrobu konzerv (vyroben ze slitin železa) cínem se v tenké vrstvě pokrývá vnitřní strana, která je v kontaktu s potravinami Po vyválení do tenké vrstvy vzniká staniol

Cínové nádobí na hradech Cín – na hradech – rozpad nádob – tzv. cínový mor Je-li cín vystaven teplotám pod 13,6 ˚C – změní své skupenství –z pevného na prašný Známé případy cínového nádobí na hradech – cínové nádobí se přes zimu rozpadlo na prach Cínové nádobí na hradech

Nádobí na hradech po zimě

VYLUŠTI KŘÍŽOVKU  

K tomu, aby se rozpadlo cínové nádobí stačí, aby teplota klesla pod 13,5 ˚C S----- (v jednotném č.). Když grilujeme, balíme maso do folie která se jmenuje A-----. Malé kuličky - součást strojů L------ (mn.č.). Nádobí plochého tvaru T----- (mn.č.). Alobal je kovová F----. Vidličky a ----. Ve středověku se stavěly H----.

Vylušti křížovku S T U P E Ň A L O B Ž I K Í Ř F Ó N H R D Y

KTERÝ PŘEDMĚT JE VYROBEN Z CÍNU?

ANO

NE

Použité zdroje Slide č. 3 - Použitý obrázek – autor Martina Chlumová Galerie Microsoft Office - Klipart