VY_52_INOVACE_560 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
MICHAEL FARADAY ANGLIČAN FYZIK A CHEMIK 1F (Farad) – JEDNOTKA ELEKTRICKÉ KAPACITY ZABÝVAL SE ELEKTŘINOU A MAGNETISMEM.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
VY_52_INOVACE_571 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Termika – Fotovoltaika
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Vedení elektrického proudu v látkách
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Elektromotor a jeho využití
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Poměr v základním tvaru.
Autor: Stejskalová Hana
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
jako děj a fyzikální veličina
ELEKTRICKÝ PROUD.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzájemné silové působení těles
Poměr v základním tvaru.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Základy chemických technologií
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_560 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace Jméno autora Mgr. Pavel Koudelka Datum: 1. 9. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Opakování učiva fyziky Téma: Souhrnné opakování učiva fyziky ZŠ (20/76) Metodický list/Anotace Opakování, procvičování a rozšiřování učiva různými formami + řešení Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Joule http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:James_Joule.jpg

kolikrát se necháš nachytat?) … je to pravda nebo lež? … (následuje 10 výroků, kolikrát se necháš nachytat?)

1. Odtržením jednoho nebo několika elektronů z obalu elektricky neutrálního atomu vznikne částice s kladným elektrickým nábojem. Říkáme jí kladný iont.

PRAVDA

2. Dvě síly stejné velikosti a stejného směru, které působí současně na těleso v jedné přímce, mají nulovou výslednici.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

2. Dvě síly stejné velikosti a opačného směru, které působí současně na těleso v jedné přímce, mají nulovou výslednici.

3. Vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém kulovém zrcadle, závisí na vzdálenosti předmětu od zrcadla.

PRAVDA

4. V kapalinách a plynech nastává tepelná výměna především vedením. Při tomto způsobu přenesu tepla stoupají teplejší části kapaliny nebo plynu vzhůru a chladnější klesají dolů. Přenos tepla prouděním je tedy spojen se samovolným promícháváním kapaliny nebo plynu.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

4. V kapalinách a plynech nastává tepelná výměna především prouděním. Při tomto způsobu přenesu tepla stoupají teplejší části kapaliny nebo plynu vzhůru a chladnější klesají dolů. Přenos tepla prouděním je tedy spojen se samovolným promícháváním kapaliny nebo plynu.

5. Poměr napětí mezi svorkami dvou rezistorů spojených za sebou se rovná poměru jejich odporů: U1/U2=R1/R2

PRAVDA

6. Rovnoměrným otáčením cívky v magnetickém poli vzniká střídavý proud, jehož časový průběh je znázorněn sinusoidou. Stejný průběh má i střídavý proud vyráběný v elektrárnách v alternátorech.

PRAVDA

7. Při zapojení diody v propustném směru musí být do obvodu zapojen rezistor.

PRAVDA

Nejméně pronikavé je záření gama a záření neutronové. 8. Nejméně pronikavé je záření gama a záření neutronové.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Nejpronikavější je záření gama a záření neutronové. 8. Nejpronikavější je záření gama a záření neutronové.

Zahřáté těleso vyzařuje celé spektrum elektromagnetického záření. 9. Zahřáté těleso vyzařuje celé spektrum elektromagnetického záření.

PRAVDA

10. Polovodičové diody pracují jako jednocestné usměrňovače nebo dvojcestné usměrňovače.

PRAVDA

A nyní si chvilku započítáme, máme tady dva jednoduché příklady, pojďme se hned mrknout na jejich zadání: (následovat bude samozřejmě řešení, pro názornost vše „růčo“, komplet bez použití kalkulaček).

2. - A Fredy si neví rady s následující úlohou: jaký objem má ledová kra o hmotnosti 666 kg?

69. - B Goméz řeší zase tohle: jaká práce se vykoná při přemístění náboje o velikosti 10-3 C, je-li mezi dvěma body napětí 300 V?

To musí mít každý už dávno hotovo. Čistě jen pro kontrolu:

2. - A Fredy si neví rady s následující úlohou: jaký objem má ledová kra o hmotnosti 666 kg?

69. - B Goméz řeší zase tohle: jaká práce se vykoná při přemístění náboje o velikosti 10-3 C, je-li mezi dvěma body napětí 300 V?

… nyní následuje bleskovka, základ základů:

… najde se tu snad bábovka, která by tohle nezvládla…? …

fyzikální veličina značka základní jednotka tlak I W Pa teplota Q °C m dráha p výkon t práce J s teplo Ω P energie elektrický odpor R A elektrický proud E

… čistě jen pro kontrolu: ( p. s. jinak by snad musel být obnoven trest smrti ).

fyzikální veličina značka základní jednotka tlak p Pa teplota t °C dráha s m výkon P W práce J teplo Q energie E elektrický odpor R Ω elektrický proud I A

… nejen ve fyzice, … ale hlavně v každodenním, běžném životě je zkrátka potřeba umět správně a výstižně definovat pojmy. Učíme se tak přesnému vyjadřování a samozřejmě tím i bystříme svůj mozek…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak bude následovat pět pojmů…

… dokážete výstižně říct, co znamenají?

Brownův Aniont Protonové číslo Regulační tyč Kosmická loď

Brownův pohyb

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice.

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů.

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo – počet protonů v atomovém jádře.

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo – počet protonů v atomovém jádře. Regulační tyč

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo – počet protonů v atomovém jádře. Regulační tyč – tyč vyrobená z materiálu, který silně absorbuje neutrony, sloužící k řízení řetězové reakce v jaderném reaktoru.

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo – počet protonů v atomovém jádře. Regulační tyč – tyč vyrobená z materiálu, který silně absorbuje neutrony, sloužící k řízení řetězové reakce v jaderném reaktoru. Kosmická loď

Brownův pohyb – neustálý a chaotický pohyb malých částic rozptýlených v plynu nebo kapalině, způsobený fluktuací tlaku při nepravidelných nárazech molekul plynu nebo kapaliny na mikroskopické částice. Aniont – záporně nabitá částice, která vznikne z atomu nebo molekuly získáním jednoho nebo více elektronů. Protonové číslo – počet protonů v atomovém jádře. Regulační tyč – tyč vyrobená z materiálu, který silně absorbuje neutrony, sloužící k řízení řetězové reakce v jaderném reaktoru. Kosmická loď – většinou pilotovaná družice.

… a teď malá soutěž na závěr: poznáte našeho neznámého? …

Narodil se jako čtvrtý syn Benjamina a Alice ------ých Narodil se jako čtvrtý syn Benjamina a Alice ------ých. První dva chlapci, které spolu měli, zemřeli v dětství. Po něm se narodili ještě tři sourozenci - Alice, která zemřela ve 14 letech, sestra Mary a bratr John.

V mládí trpěl chorobou páteře, což mělo velký vliv na jeho uzavřenější a stydlivější povahu. Nechodil do normální školy, ale byl vyučován domácími učiteli.

Ve čtrnácti letech počal navštěvovat univerzitu v Manchesteru, ale již o dva roky později ji opustil kvůli studiu u významného britského chemika a fyzika Johna Daltona zastánce atomistické teorie.

Jako dítě měl rád vlaky a tento zájem o parní lokomotivy zřejmě ovlivnil jeho pozdější vztah k tepelné energii a k termodynamice.

Ačkoliv pracoval v otcově pivovaru, jeho zájem tkvěl v experimentování s jevy, jež jsou v přírodě samovolné.

John Dalton mu vštěpoval, že musí být naprosto přesný experimentátor John Dalton mu vštěpoval, že musí být naprosto přesný experimentátor. Dalton krom učení aritmetiky a geometrie jej zasvěcoval do chemie.

V průběhu školení se stal velmi zručný v práci s laboratorním zařízením. Po návratu domů mu jeho otec nechal postavit laboratoř.

Dokázal si vyrobit měřicí přístroje s opravdu vysokým stupněm přesnosti.

Od roku 1837 do 1856 pracoval v rodinném pivovaru. Doufal, že nahradí parní stroje elektrickými motory.

Jeho první výzkum se soustředil na zlepšení efektivity elektrických motorů. Již ve dvaceti letech sestrojil elektrický motor, který využíval otáčivého pohybu vodiče s proudem v magnetickém poli.

Jeho výzkum se týkal však i produkce tepla Jeho výzkum se týkal však i produkce tepla. Jeden z jeho prvních zájmů bylo elektrické pole. Snažil se vylepšit elektrický motor tím, že budou baterie a elektromagnet mnohem výkonnější…

Jeho pokusy navrhnout motor, aby vyráběl elektřinu nekonečné síly, selhaly a on postupně zjišťoval, že jeho cíl je nedosažitelný.

Začal se zabývat měřením práce a tepla vyrobeného elektřinou Začal se zabývat měřením práce a tepla vyrobeného elektřinou. Stále věřil, že elektrický motor nahradí jednou parní stroj. Směr svého zájmu změnil na přeměnu elektrické energie v teplo. To mu přineslo cenný poznatek:

Množství tepla vyvinutého za sekundu ve vodiči, kterým protéká elektrický proud, je přímo úměrné čtverci proudu a elektrického odporu vodiče.

Tento zákon, který je dnes uveřejňován jako, ------- zákon byl zveřejněn v prosinci roku 1840.

Zjistil také, že teplo není tekutina, čemu se v jeho době běžně věřilo, ale forma energie. Poukázal na to, že energie je uchována během práce a z toho vznikl jeho zákon o zachování energie. Vysvětlil, že energie nikam nemizí, pouze přechází do jiných podob. Jedná se o jeden ze základních fyzikálních zákonů, který se dnes nazývá ”zákon o zachování energie”. Ten dal vznik nové vědní disciplíně zvané termodynamika. Právě jeho experimenty dokázaly, že teplo je produkováno pohybem, popírající kalorickou teorii. V roce 1846 objevil jev magnetostrikce, železná tyč trochu změní svoji délku, když je zmagnetizována. Tento jev se nyní používá ve spojení s ultrasonickými zvukovými vlnami.

Nebyl jen obyčejný badatel, protože byl také vynálezce Nebyl jen obyčejný badatel, protože byl také vynálezce. Mezi jeho vynálezy patří například elektrické svařování nebo výtlaková pumpa. Dříve byl kritizován za to, že kreslil náčrty založené na svých výzkumech, které nebyly kompletně ověřeny. Protože mu byla známa nepřesnost svých vlastních výzkumů byl velice opatrný při vytváření závěrů o nich.

Je po něm pojmenována základní jednotka práce, tepla, energie…

James Joule

http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Joule http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:James_Joule.jpg

Červená – hlavní město; Ať si na chvilku odpočineme od fyziky a logického uvažování vůbec, máme tady na odreagování pár jmen z celého světa. Jedná se buď o hlavní město, jiná města, nebo řeku. Fialová – zadání; Červená – hlavní město; Černá – jiná města; Modrá – řeka. (Všechno nepozná asi nikdo, ale v kolika jménech uspějete? Jak velký máte přehled? …)

jméno země světadíl Geneve Gent Georgetown Gizeh Gloma Godavari Gomel Goteborg Grande Riviere Groningen Guadalajara Guadalquivir

jméno země světadíl Geneve Gent Georgetown Gizeh Gloma Godavari Gomel Goteborg Grande Riviere Groningen Guadalajara Guadalquivir

jméno země světadíl Geneve Švýcarsko Gent Belgie Georgetown Guyana Gizeh Egypt Gloma Norsko Godavari Indie Gomel Bělorusko Goteborg Švédsko Grande Riviere Mauricius Groningen Nizozemsko Guadalajara Mexiko Guadalquivir Španělsko

jméno země světadíl Geneve Švýcarsko Evropa Gent Belgie Georgetown Guyana Amerika Gizeh Egypt Afrika Gloma Norsko Godavari Indie Asie Gomel Bělorusko Goteborg Švédsko Grande Riviere Mauricius Groningen Nizozemsko Guadalajara Mexiko Guadalquivir Španělsko