Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Etická hlediska péče o staré občany
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
IveHale s.r.o..
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Varovné signály PPP Státní zdravotní ústav. První varování ▪ Zpočátku dívka omezuje příjem některých potravin (sladkosti, smažená jídla, slazené nápoje…),
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Zdravá škola.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Zpracovala: Simona Hyková
Duševní zdraví a psychohygiena
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Metoda ohniskových skupin
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_33 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Časté neinfekční choroby - alergie.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Teorie vzdělávání dospělých
Lidé, procesy, partnerství
MOTIVACE.
Stres a jeho zvládání.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999 Psychická manipulace  Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999

Psychická manipulace je nerovnovážná interakce, způsob, jakým manipulátor za pomoci skrytého nátlaku realizuje své zájmy a cíle. Využívá přitom neznalosti, citů a vztahů, ustálených reakcí manipulovaného a ten se v důsledku toho chová podle představ manipulátora. P. m. se vyznačuje využíváním určitých postupů a technik, které jsou společné všem typům manipulátorů.

Pokud je člověk delší dobu pod vlivem manipulátora či manipulátorů, může dojít k narušení integrity osobnosti změně životních postojů a hodnot změnám chování narušení psychického zdraví

Člověk ve styku s manipulátorem pociťuje nejdříve obtíže v komunikaci, neprůchodnost, neporozumění si. Tento pocit pramení z toho, že se manipulovanému nedaří prosadit se v této interakci, nemůže uplatnit své názory a prezentovat své postoje, a často se mu nedaří ani tyto názory vyslovit. Pokud mu manipulátor poskytne v diskusi nějaký prostor, je to obvykle zcela v souladu s jeho záměry a manipulovanému umožní hovořit pouze v mantinelech jím nastoleného scénáře.

Později styk s manipulátorem způsobuje: - Rozladění - Zhoršení nálady, - Pocity viny nebo bezmoci - Dojem vlastní neschopnosti a nedostačivosti - Úzkost - Nechuť k práci, - Únavu - Deprese Pokud si manipulovaný v této fázi uvědomí zdroj této rozlady, snaží se styku s manipulátorem vyhýbat – ukončí přátelství, partnerství, změní zaměstnání, apod. Pokud se ale dostane do prostředí, kde psychická manipulace v interakcích převažuje, např. manipulativní rodina nebo náboženská sekta, nezřídka to u něj způsobí vážné psychické poruchy, které mohou skončit i sebevraždou.

Emocionální stavy vyvolané stykem s manipulátorem jsou často doprovázeny fyzickými obtížemi a somatickými chorobami chronického charakteru (Isabelle Nazare-Aga v knize Nenechte sebou manipulovat (Praha, Portál, 1999) bolesti hlavy migrény zažívací potíže pocit tíže v žaludku „knedlík“ v krku svalové napětí nechutenství Poruchy spánku Poruchy přijmu potravy psychického původu – bulimie, mentální anorexie

Manipulace ve škole Škola je místem , kde se s manipulací můžeme setkat poměrně často, neboť je to „technika efektivní“. Manipulativní styl sebeprosazení není vázán na dominanci, manipulátor se může jevit i jako submisivní partner, ale ve skutečnosti udává vztahu směr. Manipulovaným nemusí být proto vždy učitel a manipulovaným žák. Ve škole můžeme manipulativní prvky najít ve všech stupních a směrech vztahů, tj. ředitel (vedení školy) – učitel, učitel – učitel, učitel – žák (student), rodič – učitel atp.

Manipulace ve směru učitel - žák nebezpečné, protože děti obtížně dokáží rozlišit, je-li jednání učitele přiměřené, nenátlakové, nepoškozuje-li je a jsou-li jeho požadavky oprávněné a adekvátně podané. Učitel - manipulátor se od ostatních typů manipulárorů odlišuje tím, že jeho cíle nejsou čistě osobní, ale vychází z výchovných a výukových cílů. To mohou někteří učitelé považovat za ospravedlnění svého manipulativního chování. U žáka styk s učitelem manipulátorem může způsobit nechuť docházet do školy či na některé hodiny, ztrátu sebedůvěry, zhoršení prospěchu atd. jako jiné stresory ve škole.

Manipulace v textech se zdravotní tematikou Texty propagující výrobky, které by měly mít příznivý vliv na naše zdraví – potravní doplňky, pokrývky, nádobí, léky – jde vždy o reklamu, která se ve většině případů neodlišuje od reklam na jakékoli jiné výrobky. V textech např. časopis Regenerace – vyzdvihující zásady zdravého životního stylu, alternativní medicínu a alternativní způsoby péče o vlastní zdraví (Silvova metoda, urinoterapie, bezdotyková masáž, td.) Zdravotní témata využívají i některé kulty k propagování své ideologie.

Pyramidový program je obchodní model, ve kterém jeho účastníci platí vstupní poplatek za možnost stát se členy tohoto obchodního modelu. Zisku pak členové pyramidového programu dosahují tak, že sami aktivně získávají další členy tohoto obchodního modelu – za každého získaného nového člena jim náleží odměna. Pyramidové programy mívají složitou vnitřní hierarchii, kde členové stoupají po jednotlivých stupních v závislosti na počtu nově získaných členů. V tomto systému také absentují spotřebitelé; celý program je složen pouze z prodejců služeb nebo zboží.

Ponziho schéma je obchodní model pojmenovaný po svém zakladateli, Charlesi Ponzim. Tento obchodní model funguje tak, že jeho provozovatelé slibují potenciálním investorům nadprůměrné zhodnocení jejich investic. Takto získané peněžní prostředky však ve skutečnosti žádným způsobem neinvestují, a k výplatě zisků stávajících investorů používají peněžní prostředky získané od nových investorů. V českých podmínkách je pro Ponziho schéma často užíván pojem letadlo.

V interních materiálech, které získávají členové pyramidových „her“ jsou obsaženy skutečné scénáře silně manipulativních rozhovorů s potenciálními klienty, v nichž je doporučováno, jak má účastník hry reagovat na možné odpovědi klientů, aby byl úspěšný.