Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hvězdy.
Advertisements

Složení, vznik a vývoj hvězd Struktura vesmíru
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Hvězdy Zeměpis Nikola Malcová 6. A.
Charakteristika Hvězd
HVĚZDY 1.
Stavové veličiny hvězd
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Vznik a vývoj hvězd Fyzika, seminář z fyziky
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Vývoj hvězd, Supernovy, černé díry
Hvězdy Adam Aylsworth. -Obrovské, žhavé koule hořícího plynu o teplotě od miliónů po miliardy stupňů. -V naší Galaxii je přes jednu miliardu hvězd, ale.
Vznik bílého trpaslíka
Vesmír Autor: Mgr. Marian Solčanský
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Hvězdy a orientace na obloze Johana Onderková. HVĚZDA = kulovité plynné těleso ve vesmíru.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/5 Č. materiáluVY_52_INOVACE_55 Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
Fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_ Vývoj hvězd Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
úvod souhvězdí barva a teplota hvězd vznik a zánik hvězd červení obři supernova, bílý trpaslík kontrolní otázky.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
Hvězdy I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
HVĚZDY.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Základy astronomie, Slunce
Jak lze změnit odpor polovodičů
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Energii „vyrábí“ slučováním vodíku na těžší prvky
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.11_hvezdne_systemy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Hvězdné systémy Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice.

Hvězdy pojmem „hvězda“ tělesa, která na obloze svítí, svítí samy, vznikají působením gravitační síly z velkých mračen prachu a plynu, fáze protohvězdy, hlavní období stabilní hvězdy, energii získává z jaderných reakcí (vodík se mění na hélium)

Nejbližší hvězda spektrální třídy G2 - Slunce

Hvězdy - struktura Jádro – zde probíhá termonukleární syntéza vodíku na hélium, Zářivá zóna-vrstva v zářivé rovnováze, velká část hvězdy, Konvektivní vrstva (vrstva proudění) – granulace – přenášení energie pomocí vzestupných a sestupných proudů

Hvězdná atmosféra Fotosféra – povrch hvězdy (zde je viditelná granulace), Chromosféra – vnější vrstva Koróna – nejsvrchnější a nejřidší vrstva hvězdy

Hvězdy - barva rozdílnou barvu, jasné modré jsou velmi žhavé (teplota na jejich povrchu až 35 000 °C), červené hvězdy jsou nejchladnější (3 000 °C)

Hvězdy - druhy Např. Červený trpaslík Bílý trpaslík Černý trpaslík Hnědý trpaslík S-hvězdy Obr Nadobr Veleobr Neutronová hvězda Dvojhvězda (hvězdné systémy)

Hvězdy-zánik vývojem se zmenšují zásoby energie, hmotnost je rozhodující pro způsob zániku, hmotnější hvězdy své vodíkové palivo spotřebovávají mnohem rychleji, velká hmotnost – kratší doba stability zemře buď poměrně klidně jako bílý trpaslík, nebo vybuchne jako supernova

Červený trpaslík malá, relativně chladná hvězda, nejpočetnější typ hvězd ve vesmíru (75%), povrchová teplota menší než 3 500 K, vyzařují málo světla (1/10 000 zářivého výkonu Slunce, pomalé spalování vodíku = odhadovaná životnost několik desítek miliard až po bilióny let

Bílý trpaslík astronomický objekt vznikající zhroucením hvězdy průměrné nebo podprůměrné hmotnosti,

Neutronové hvězdy jsou závěrečným stádiem vývoje hvězd Vznikají jako pozůstatek po výbuchu supernovy

Dvojhvězdy více než 70% všech hvězd tvoří dvojhvězdy, v Mléčné dráze je to více jak polovina, dvě hvězdy, které jsou blízko sebe, fyzická dvojhvězda=obíhají kolem společného těžiště, optická dvojhvězda=podle pohledu pozorovatele se promítají blízko sebe (v prostoru daleko od sebe)

Dvojhvězda Albireo ze souhvězdí Labutě

Příklady hvězd nejbližších Zemi Slunce, Alfa Centauri, Barnardova hvězda, Wolf 359, Sírius atd.

Růžová šipka ukazuje pozici  Centauri

Sírius – nejjasnější hvězda souhvězdí Velkého psa,

Odpověz na otázky: 1) Jaký tvar mají hvězdy? Vyber správnou odpověď: téměř kulovitý A) hvězdicovitý C) pěticípý

2) Která hvězda je Zemi nejbližší? Vyber správnou odpověď: B) Polárka A) Slunce C) Sírius

3) Jaká fyzikální veličina je nejdůležitějším parametrem hvězd, podle níž se mimo jiné i určuje délka života hvězd? Vyber správnou odpověď: B) hustota A) objem C) hmotnost

4) Kde probíhá u hvězd termonukleární syntéza vodíku na hélium 4) Kde probíhá u hvězd termonukleární syntéza vodíku na hélium? Vyber správnou odpověď: B) Ve vrstvě proudění A) V zářivé zóně A) V jádru

5) Jak se nazývá nejsvrchnější a nejřidší vrstva atmosféry hvězdy 5) Jak se nazývá nejsvrchnější a nejřidší vrstva atmosféry hvězdy? Vyber správnou odpověď: B) koróna A) fotosféra C) chromosféra

6) Jaká fyzikální veličina má vliv na barvu hvězdy 6) Jaká fyzikální veličina má vliv na barvu hvězdy? Vyber správnou odpověď: B) rychlost rotace A) hmotnost C) teplota

7) Jaký je nejpočetnější typ hvězd (asi 75%)? Vyber správnou odpověď: B) Veleobr A) Červený trpaslík C) Bílý trpaslík

8) Kolik hvězd je přibližně vidět pouhým okem? Vyber správnou odpověď: B) asi 2 000 A) asi 50 000 C) 10 000

9) Z jakých částic se skládá Neutronová hvězda? Vyber správnou odpověď: A) z protonů B) z neutronů C) z elektronů

10) Jak se nazývá nejjasnější hvězda souhvězdí Velkého psa 10) Jak se nazývá nejjasnější hvězda souhvězdí Velkého psa? Vyber správnou odpověď: A) Barnardova hvězda B) Alfa Centauri C) Sírius

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/The_sun1.jpg [cit.: 2012-03-21] http://astronomia.zcu.cz/obr/hvezdy/diagram/sun_red_giant.gif [cit.: 2012-03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Neutronova-hvezda-vyrez-cs.jpg [cit.: 2012-03- 21] http://astronomia.zcu.cz/obr/hvezdy/trpaslik/06_evoluce.jpg [cit.: 2012-03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Albireo.jpg [cit.: 2012-03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Alpha_Centauri_relative_sizes.svg [cit.: 2012- 03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Position_Alpha_Cen.png [cit.: 2012-03-21] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Position_Alpha_Cma.png [cit.: 2012-03-21]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k prohloubení znalostí. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o hvězdách v literatuře nebo na internetu. Žák zná obecnou charakteristiku hvězd. Žák popíše strukturu hvězd a hvězdnou atmosféru. Žák vyjmenuje některé barvy hvězd, druhy hvězd. Žák zná průběh zániku hvězd. Stručný popis některých typů hvězd (červený trpaslík, bílý trpaslík, neutronová hvězda, dvojhvězda) Žák zná názvy některých našich nejbližších hvězd. Žák odpoví na otázky-žák vybírá správné odpovědi.