Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz Pedagogika – UZB002 Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz
Ve školství si nevyděláte!!!
UZB002 1. úterý 17:30 – 19:00, K22 2. středa 17:30 – 19:00, K21 Přednáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články, umístěné v e- learningovém prostředí, ELF a diskutovat o nich během seminární výuky.
Témata Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.
Podmínky ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů. Povinná literatura PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, kapitoly 1-6 a 9-10 Texty v čítance
Příklady otázek v testu Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? Co to jsou klíčové kompetence? Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej.
Doporučená literatura 1 MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000.
Doporučená literatura 2 JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
Pedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae
Básník Otokar Březina v dopisu Anně Pammrové (8.10.1892) „Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému …“
I takto to někdy chodí Marečku, podejte mi pero http://www.youtube.com/watch?v=s9xkoc0qiKw Cesta do hlubin študákovy duše http://www.youtube.com/watch?v=vByYbCwCeco Škola základ života http://www.youtube.com/watch?v=AVUMjITsYvM Kantor ideál http://www.youtube.com/watch?v=JhZxzNb0ZWo&feature=related Obecná škola http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LNQ&feature=related Vratné lahve http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc Gympl http://www.youtube.com/watch?v=PHuzQevbFxs