Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Individuálně, ale společně a jinak
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Pedagogická psychologie
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základy pedagogické metodologie
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
seminář k Teorii a metodice výchovy
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Pedagogika školního sportu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_12
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Profesionalizace sociální práce v ČR
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz Pedagogika – UZB002 Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz

Ve školství si nevyděláte!!!

UZB002 1. úterý 17:30 – 19:00, K22 2. středa 17:30 – 19:00, K21 Přednáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články, umístěné v e- learningovém prostředí, ELF a diskutovat o nich během seminární výuky.

Témata Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.

Podmínky ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů. Povinná literatura PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, kapitoly 1-6 a 9-10 Texty v čítance

Příklady otázek v testu Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? Co to jsou klíčové kompetence? Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej.

Doporučená literatura 1 MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000.

Doporučená literatura 2 JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.

Pedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae

Básník Otokar Březina v dopisu Anně Pammrové (8.10.1892) „Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému …“

I takto to někdy chodí Marečku, podejte mi pero http://www.youtube.com/watch?v=s9xkoc0qiKw Cesta do hlubin študákovy duše http://www.youtube.com/watch?v=vByYbCwCeco Škola základ života http://www.youtube.com/watch?v=AVUMjITsYvM Kantor ideál http://www.youtube.com/watch?v=JhZxzNb0ZWo&feature=related Obecná škola http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LNQ&feature=related Vratné lahve http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc Gympl http://www.youtube.com/watch?v=PHuzQevbFxs