Stavba rostlinného těla KOŘEN.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Stavba rostlinného těla
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitalizace výuky Příjemce
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Rostlinné orgány - stonek
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Stonek autor: David Hainall.
Stavba rostlinného těla Stonek
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anatomie rostlinných orgánů
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Stavba rostlinného těla KOŘEN

STAVBA ROSTLINÉHO TĚLA

KOŘEN většinou podzemní orgán roste po celou dobu života rostliny roste ve směru zemské tíže při klíčení se objevuje jako první životně důležitý

Funkce 1. upevňuje rostlinu v půdě. 2. čerpá z ní vodu s rozpuštěnými minerálními látkami (živinami) 3. pomocí kořene nebo jeho částí se mohou rostliny rozmnožovat 4. ukládání zásobních látek

Stavba kořene kořenová pokožka – kryje povrch kořene kořenové vlásky – zajišťují příjem vody vychlípenina pokožkových buněk kůra – vrstva základního pletiva střední válec – obsahuje cévní svazek dřevo a lýko kořenová čepička – na vrcholu kořenu obsahuje dělivé pletivo růst do délky

CÉVNÍ SVAZKY cévní svazky jsou tvořeny dvojicí rostlinných pletiv vodivá pletiva – lýko a dřevo význam dřeva: - dřevní cévní svazky vedou minerální látky a vodu načerpané kořenem do dalších částí rostliny. význam lýka: - lýkové cévní svazky vedou produkty fotosyntézy (cukr) z listů do kořene. Zde slouží jako zásobní látky.

kůra střední válec pokožka střední válec kořenové vlásky kořenová čepička Klíčení a růst kořene

KOŘENOVÝ SYSTÉM Soubor kořenů jedné rostliny hlavní kořen a postranní kořeny - hlavní kořen je nejsilnější a nejdelší - postranní kořeny kratší, slabší 2) svazčité kořeny - růst hlavního kořene potlačen, je nahrazen náhradními - kořeny – vyrůstají z dolní části stonku ve svazku - svazčité - mají téměř stejnou velikost a tvar

Druhy kořene 1. Hlavní kořen př. jehličnany, listnaté dřeviny, pampeliška …

2. Svazčité kořeny př. obilniny, trávy

Kořeny dřevin mělce uložené kořeny smrk hlavní kůlový kořen borovice

Přeměny kořenů bulva kořen se zásobní funkcí – řepa kořenové hlízy kořen se zásobní a rozmnožovací funkcí – jiřina vzdušné kořeny k přijímání vzdušné vlhkosti – monstera příčepivé kořeny k přichycení k podkladu – břečťan parazitické kořeny k průniku do vodivých pletiv hostitelů - jmelí

KOŘENY K DÝCHÁNÍ mangrove monstera

NEJEN KOŘENÍ – zázvor pravý

PENDREK – lékořice lysá

VÝROBA CUKRU – řepa cukrovka

NÁHRAŽKA KÁVY – čekanka obecná

KOŘENY JAKO KRMIVO – krmná řepa

LÉČIVÉ KOŘENY žen-šen křen kostival

JEDLÉ KOŘENY

Kořen – závěrečné shrnutí podzemní část rostliny upevňuje rostlinu v půdě, zajišťuje příjem vody a ve vodě rozpuštěných minerál. živin pokožka nejtenčích kořenů má jemné kořenové vlásky, které usnadňují nasávání vody na špičce kořene je kořenová čepička, která chrání citlivé dělivé pletivo před poškozením Význam vody přijaté kořenem pro rostlinu: surovina pro fotosyntézu rozpouštědlo pro nejrůznější látky pomáhá vyrovnávat teplotní rozdíly Na příčném řezu kořenem je vidět, že cévní svazky jsou uspořádány paprsčitě – v kruhu se střídají svazky lýka a dřeva. Podle tvaru kořenů u rostlin rozlišujeme dva případy: a – kořen hlavní a kořeny vedlejší: vyskytují se u většiny rostlin b – svazčité kořeny: hlavní kořen zaniká a místo něj ze spodní části stonku vyrůstá svazek stejných nerozvětvených kořenů (typické pro trávy a cibuloviny) Přeměny kořenu zásobní kořen: ztloustlý, slouží k ukládání živin (např. mrkev, petržel) kořenové hlízy: zásobní orgány vzniklé z kořenů (např. jiřina) vzdušné kořeny: umožňují příjem vody a živin ze vzduchu (časté u tropických lián)

OPAKOVÁNÍ

1) Řepa pěstovaná pro cukr Kořeny vyrůstající z hlavního kořene Směr růstu kořene je ovlivněn zemskou přitažlivostí Zásobní funkce kořene je ………………… zásobních látek Z kořene vyrůstá ……….. Na povrchu kořene je …….. Pokojová rostlina se vzdušnými kořeny Ve středu kořene je ………….. Kořen ………………. rostlinu v zemi Kořen, který je nejdelší a nejtlustší je …..

orgán kořen Co vyšlo v tajence? Jednotlivé odpovědi: Cukrová Postranní Geotropismus Ukládání Stonek Pokožka Monstera Dřeň Upevňuje Hlavní

Děkuji za pozornost Pěkný den