INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KASTY.
vytvořený v projektu OP VK
Starověká Indie.
vytvořený v projektu OP VK
HINDUISMUS.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Ve znamení gotického slohu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Starověká Indie 6. ročník
Náboženství v Indii I. Název školy
vytvořený v projektu OP VK
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Náboženství - úvod Petr Machala.
Starověká Indie Petr Machala.
Kultura starověké Indie
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
usazování hebrejsko – židovských
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web01 Označení materiálu web01_uvod.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Průmyslová revoluce 2 Velká Británie 18. a 19.století Zemědělství.
Průmyslová revoluce 6 Obchod a bankovnictví. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc 8 Označení materiáludkc08_prum_rev_obchod_bankovnictvi.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Průmyslová revoluce průběh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Algoritmizace – základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce Kladno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
INDIE.
Indie Uč. str
Hromadný odchod povstalců
Transkript prezentace:

INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/34.0950 VY_32_INOVACE_mix2_zsv01 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv01 Soubor  zsv01_indická filosofie_I.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s rozvojem myšlení v Indii, historií, védským obdobím, shrnuje společné pojmy, znaky indického myšlení. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Indická filosofie Téma Védské období Očekávané výstupy Seznámit s historií indického myšlení a jednotlivými společnými charakteristickými znaky. Klíčová slova Filosofie, Árjové, védy, átman, brahma , mókša, dharma Druh učebního materiálu Prezentace (výkladová) Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 25.11.2013, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Indická filosofie I. vznik, společné filosofické znaky

Dějiny Indie Tři až čtyři tisíciletí staré Jedno z nejstarších známých svědectví o filosofii Dobývání Indie asi 1900 př.n.l. -> Árjové Kultura původních obyvatel zůstala, ale filosofie se dochovala pouze árijská Izolovaná civilizace Védy – nejstarší spisy indoevropské skupiny jazyků

Období védské „Véd“ – náboženské, teologické vědění – soubor všeho vědění o světě, člověku védy – spisy, mnohem rozsáhlejší než bible; zapisovalo se vše, co bylo důležité období: starovédské (1500 – 1000 př.n.l.) obětní mystiky (1000 – 750 př.n.l.) období upanišad (750 – 500 př.n.l.)

Období védské Bráhmány = sborník rituálních textů, určený pouze kněžím Období starovédské čili doba hymnů: přírodní jevy přisuzují bohům -> hymny pro bohy Bráhmány = sborník rituálních textů, určený pouze kněžím Období obětní mystiky: vzniká kastovní systém Bráhmani = kněží (duchovenstvo) Kšatrijové = vládci, králové, bojovníci (šlechta) Vaišjové = svobodní lidé (obchodníci, řemeslníci, zemědělci ) Šúdrové = služebníci, dělníci, bezzemci + Párijové = nečistí (původní obyvatelé),podřadná práce

Období védské Období upanišad – upanišady = filosofické texty ( „upa“ = blízko, „sad“ = sedět -> „poblíž Mistra“ )- nauka pro úzký kruh zasvěcených. Hlavním tématem upanišad je spojení sama sebe (átman) s nejvyšším kosmickým principem (brahma), jak cestou meditace, tak cestou skutků. Vykládají tajemný význam védských hymnů, jejichž symbolismus je nezasvěcenému čtenáři zcela nepochopitelný.

Společné názorové znaky Samsára (neustálé putování) Dharma (způsob bytí) Karman (příčiny a následky činů) Mókša (ukončení samsáry – koloběhu života, osvobození) Nirvána (vyvanutí z utrpení) Átman (nesmrtelné „ já“ ) Brahma (duchovní princip, duše vesmíru)

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky